Behöver lite tips och inspiration till våran sluttning

Funderar på dekorsten och samt cirka 6-8st rhododendron.

Skulle gärna vilja se era slänter

• Osäkrad jordig slänt vid hus och gata, redo för trädgårdsarbete med dekorsten och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordig sluttning framför hus väntande på landskapsdesign med dekorsten och rhododendron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Rhododendron eller andra stora buskar tror jag inte är så bra i en sluttning eftersom de behöver öppen jord under några år medan de etablerar sig och i en sluttning innebär det att jorden kommer att rinna neråt när det regnar. Rhododendron är dessutom väldigt torkkänsliga och i en sluttning ovanpå en mur blir det väldigt torrt. Jag föreslår i stället några marktäckande växter som binder jorden.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
En slänt är alltid en utmaning, det blir torrt, svårt att rensa ogräs och risken är att det blir plottrigt med för många olika växter.
Jag skulle inte sätta dekorsten, det kommer att lysa om den som en anomali som inte hör hemma där. Dessutom blir det svårt att städa den från allt organiskt material som singlar ner på hösten och får den att se skräpig ut.
Endera tycker man inte om barr eller så ser man dess möjligheter. För mig tog det lång tid att uppskatta barrväxter, nu ser jag dem som oerhört eleganta växter som skapar en harmoni som inget kan konkurrera med.

Svårt att hitta bilder men här är en bild, längst till höger på en kryptuja som täcker en slänt och väller ut över kanten, det finns andra krypande barrväxter om man inte gillar tuja.
https://minegentradgard.se/vaxt/24
Snyggt, lättskött, stilrent, harmoniskt och elegant, dessutom vintergrönt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Vill man ha lite insynsskydd så kan man ju ha buskar högst upp och de behöver ju inte vara så höga. Personligen gillar jag Ölandstok eftersom de blommar hela sommaren och är torktåliga. Den enda egentliga slänt som jag har erfarenhet av är en släkting som satte en planta flocknäva rätt högt upp i slänten och efter några år så täckte den hela slänten (1,5 m bred 2 m lång) och i stort sett utrotade ogräset även om gräset bredvid tog sig in lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.