Grävde upp en del plantor & blommor för att sätta om dem och upptäckte att vita klumpar, vg se bild, fans nästan på alla rotsystem. Rabatten ligger halvsoligt och anlades för ca 5 år sedan. Klumparna är mjuka och trillar sönder nästan som mjukt gips. Kan det vara övergött, övervattnat eller normalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen vitmögel, kan även förekomma i krukväxter som övervattnas. Det är i så fall för fuktigt i jorden. Prova att luckra upp, kanske blanda ner sand, fast det är ju ett stort jobb....
Kan vara svamp, den finns i all jord och särskilt jord som är rik på organiskt material som uppenbart din mullrika jord är.
(Om det nu inte är klumpar av gammal gips från någon renovering eller dåligt fördelad kalk från jordtillverkningen.)
(Om det nu inte är klumpar av gammal gips från någon renovering eller dåligt fördelad kalk från jordtillverkningen.)
Svamp gillar inte våt mark för de kräver syre för sin tillväxt, det är därför ni hittar svampen på upphöjda ställen i sumpig skogsmark. Det är också därför vitmögel växer på utsidan av maten eller på ytan av den övervattnade krukan.
Claes, så det är bara låt det vara och vattna och gödsla som tidigare!?Claes Sörmland skrev:
Jamen så bra då, bara att tacka och ta emot denna fantastiska tjänst som naturen bjuder på.
Symbiosen mellan svamp och rötter är en av många samspel i vår natur, svampar kan inte bedriva fotosyntes men behöver kolhydrater, som tack för detta levererar svampen vatten och närsalter till växternas rotsystem.
En bra redogörelse finns beskriven här;
https://www.natursidan.se/nyheter/s...grar-koldioxid-och-hjalper-skogen-med-naring/
Symbiosen mellan svamp och rötter är en av många samspel i vår natur, svampar kan inte bedriva fotosyntes men behöver kolhydrater, som tack för detta levererar svampen vatten och närsalter till växternas rotsystem.
En bra redogörelse finns beskriven här;
https://www.natursidan.se/nyheter/s...grar-koldioxid-och-hjalper-skogen-med-naring/
Klicka här för att svara