Har efter ca 8 år i huset tänkt ta tag i utformningen av trädgården men har helt kört fast i tankarna på hur man kan göra om den på ett snyggt sätt.
Jag har kontaktat flera trädgårds/landskapsarkitekter här i stan för att kolla priser, men dom är på tok för dyra för min budget just nu tyvärr dom närmaste 2-3 åren, även om jag vet att dom gör ett bra jobb för pengarna. Så jag tänkte kolla om det är någon där ute som brukar sitta på hobbynivå och som har ett bra öga för design av trädgårdar som kanske kan hjälpa till om man lägger upp bilder på tomten?

Det är ju lite utformning av saker som behövs tänkas "outside the box" men även vilka växter som fungerar var osv som jag har problem med.

Lägg upp bilder och planritning, då får du säker förslag.
Beroende på hur stor/komplex trädgården är kan jag dock varmt rekommendera att anlita en trädgårdsarkitekt. Vår kostade ca 10000kr och har varit värt det utan tvekan, man kan lägga mycket pengar på fel sak om man inte har en bra plan.

K
På vår lokala plantskola har de en trädgårdsarkitekt som jobbar på timbasis. Tror de tar 5-600 i timmen. Tänker att det inte borde springa iväg lika fort som hos de som har det som enda heltidsjobb.

Hej.
Vet att tråden är äldre, men någon annan kan ju ha nytta av mitt tips :)
Elever på trädgårdsgymnasium behöver projektarbeten (eller vad de kan heta nu för tiden, men det som de ska göra i slutet av utbildningen) och studenter på trädgårdsinriktade program på folkhögskola/högskola/universitet behöver också övningsobjekt. Eftersom de inte är färdigutbildade så kan de inte ta fullpris och har man tur råkar någon av dem bo i närheten av där man har sin trädgård ;)
Lättast är att skicka ett e-mail till någon av lärarna så kan de i så fall rekommendera en elev/student som skulle kunna passa för den typ av trädgård du skulle vilja ha :)

vonSallad vonSallad skrev:
Hej.
Vet att tråden är äldre, men någon annan kan ju ha nytta av mitt tips :)
Elever på trädgårdsgymnasium behöver projektarbeten (eller vad de kan heta nu för tiden, men det som de ska göra i slutet av utbildningen) och studenter på trädgårdsinriktade program på folkhögskola/högskola/universitet behöver också övningsobjekt. Eftersom de inte är färdigutbildade så kan de inte ta fullpris och har man tur råkar någon av dem bo i närheten av där man har sin trädgård ;)
Lättast är att skicka ett e-mail till någon av lärarna så kan de i så fall rekommendera en elev/student som skulle kunna passa för den typ av trädgård du skulle vilja ha :)
Det här tror jag också på, vet att mitt ex mamma gick en sådan kortare utbildning och sedan hade sin egen trädgård som projektarbete i slutet, men det lär ju inte alla ha tillgång till.
Men det är klart, jag är en utav dem som tycker det är jättekul att komma med synpunkter på sådant här, så om du klarar dig med lite mindre kvalificerad hjälp är det ju kul om du lägger upp en tomtkarta och lite bilder här. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.