Hej.
Vi har gjort en naturpool på våran tomt och fyllt kanter och runt om med rundsten. Finns en del mot granntomten som vi har stängsel på där marken är väldigt blöt. Blir delvis vattensamlingar men inte stora mängder dock är marken otroligt mjuk.
Min tanke för att dölja stängsel samt avsluta dammen på ett fint sätt var att plantera typ vass eller något högt gräs som funkar på så blöta delar men jag blir inte klok när jag googlar, någon som vet på rak arm vad vi ska plantera för något?
Om ni tittar på bilden så är det till vänster om vita planket som vi vill plantera på.

• Naturpool med rundstenskanter och växtlighet vid ett vitt plank på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Googlade lite själv, av ren nyfikenhet och fann något som heter fackelblomster. Förvisso inget gräs/vass utan en rosa aktig blomma. Kan dock vara som ett snyggt avslut.

Om du tittar på vass och hur det växer i naturen så tror jag inte att du vill ha det på din tomt. Däremot kan Miscanthus gräs bli väldigt fina, de flesta sorterna av dem är inte invasiva utan blir långsamt större med åren. Det största av dem Miscanthus x giganteus är otroligt ståtligt på sensommaren. De är sena på våren och det är vid denna tid på säsongen som de har sin absoluta höjdpunkt. En del av dem blommar med vackra vippor, dock inte Miscanthus x giganteus.
Här kan du botanisera bland vackra gräs;

https://www.google.se/search?q=Misc...kAhXososKHQrZDrAQsAR6BAgJEAE&biw=1536&bih=748

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Om du tittar på vass och hur det växer i naturen så tror jag inte att du vill ha det på din tomt. Däremot kan Miscanthus gräs bli väldigt fina, de flesta sorterna av dem är inte invasiva utan blir långsamt större med åren. Det största av dem Miscanthus x giganteus är otroligt ståtligt på sensommaren. De är sena på våren och det är vid denna tid på säsongen som de har sin absoluta höjdpunkt. En del av dem blommar med vackra vippor, dock inte Miscanthus x giganteus.
Här kan du botanisera bland vackra gräs;

[länk]
Hej, varför skulle man inte vilja ha det? Sprider det sig lätt?
Klarar sig Miscanthus gräs bra i blötmark?

Ja det sprider sig. Miscanthus gräs klarar av fuktig mark.

Vad kul! Finns projektet dokumenterat? Är den byggd enligt konceptet "natural swimming pond"?

A Abies koreana skrev:
Ja det sprider sig. Miscanthus gräs klarar av fuktig mark.
Okej, ska kolla upp det. Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.