Marike
harry73 harry73 skrev:
Växter är överskattade
[länk]
Ja den är skön att gå på.

Marike Marike skrev:
Ja och nej, de kryper inte. Ambitionsnivå? Att inga barn ska kunna skada sig i trädgården, åtminstone inte i min.
Då är det nog maddrasserat du ska satsa på. Inga träd, växter, stenar eller gungor.

Att ta bort alla växter dom inte är nyttiga att ära är inte en vettig nivå. De som är riktigt giftiga är ju lämpligt att undvika. Tex fingerborgsblomma. Men det mesta får inget barn för sig att sätta i sig farliga mängder av.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Hade liknande funderingar för något år sedan när grabben börjat gå och var nyfiken på allt. Snabb som tusan rev han av både bär o blad och slängde i munnen. Ibland spottade han ut och ibland inte...
Läste på och insåg att vi har en del växter som inte var helt bra att få i sig. Några krävde större mängder, men de som jag var osäker på tog jag bort, i alla fall det som växte så det blev tillgängligt för honom. Köpte även aktivt kol ifall olyckan skulle vara framme, men det gick bra och jag slapp gå exakt bredvid honom resten av sensommaren när vi var ute :).

Marike Marike skrev:
Jag har lagerhägg i trädgården, hmmm. Bäst kolla .[länk] skönt helt ofarlig. Men gör en sökning på det latinska namnet, hittar [länk] aj då giftig.. Nå jag har faktiskt hört det förut, att den var giftig. Att den var ofarlig i Sverige hade jag ingen aning om.
Då har jag plockat bort bären varje höst helt i onödan.
Det står ju uttryckligen att informationen på giftinfo är anpassad för olyckstillbud med småbarn, dvs i mängder som småbarn kan tänkas råka stoppa i sig. Sen kan ju så klart saker vara giftiga i större mängder ändå.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Ja, exakt. det är väldigt ovanligt att barn stoppar i sig sådana mängder att det blir farligt. Smaka själv (spotta ut och undvik ex hundloka, som ger hudirritation), det mesta vill du inte äta. Mer bedrägligt är ex idegran vars frukt faktiskt är ganska ok, vars frön är ganska så giftiga om de tuggas, och vars barr ger hud och ögonirritation. Den skulle jag nog ta bort. Fingerborgsblomman däremot, visst den är giftig, men att barnet skulle äta tillräckligt för att ta skada är väldigt osannolikt. Det styrks också av att det är väldigt ovanligt med förgiftning av växter, trots att det faktisk finns många giftiga.

Det finns ett mycket stort antal växter som gör att man blir risig i kistan, och ett relativt litet antal som faktiskt kan orsaka allvarligare skada. Nästan alla tillbud inträffar när folk försöker bli höga på dem. Jag skulle undvika tidlösa och fingerborgsblomma samt spikklubba/änglatrumpet. De är alla relativt vanliga och finns på https://giftinformation.se/mycket-giftiga-vaxter/

I övrigt skulle nog bara vit flugsvamp vara en reell risk, men det är inte särskilt många små barn som frivilligt äter svamp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.