Trädgård allmänt
mikewse: Vi ska höja och plana ut litegrann (ca 50 cm) på en sluttande del av tomten. Sluttningen gör att vi behöver stoppa jordmassorna från att rulla vidare neråt: [bild] Så vi tänkte ta hem några lass sten och lägga som en blandning av mur och förstärkt sluttning. Jord läggs i mellan så marktäckare och dylikt kan växa i springorna: [bild] Vilken fraktion från stenkrossen skulle ni
House of Terror: Tack för svar och tips, uppskattas! Vi har en gäststuga längre ned på tomten. Men en snickarbod eller släpvagnsparkering med snygg mur lät bra. Ska skissa lite på idén
Anonymiserad 239657: Var glad att du inte är granne med mig då. Jag har en enorm ek som fäller kopiösa mängder löv. Och vissa år kommer även ekollon. Min granne räfsar själv. Hade han sagt till mig att jag skulle ta ner eken så hade jag bara ryckt på axlarna och sagt något liknande att eken fanns där före båda dina hus. Självklart så tar jag grenar och dylikt som hänger över till grannen, eller
tttomten: Ja tyvärr skulle du nog det, hade ju varit max 1 timmes jobb då så det hade varit lätt-då. Om du ska asfaltera så kan du ju ta upp området kring skadan och fixa det, merjobbet är ganska begränsat när asfalten ändå görs. Det är underarbetet som är viktigt och ytskiktet är bara ytskikt Mao om bilen står där idag och du inte fått spår så kan du välja valfritt. Annars måste du
mattoys: [citat] Fyller du på med grus så kommer du ha ett medium som kan hålla närings ämnen samt binder organiskt skräp så då kommer du få ogräs där.
HeadQuaker: Glömt att skriva att jag bor i Luleå. Risk för tjäle finns fast det ska inte vara något problem med kantstenarna eftersom jag har ca 1m slaggsten under. Tror dock att jag hellre för säkerhets skull lägger granit på 70 eller 100 cm, då kan de röra sig "lite" ifall det rör sig. Fördelen med granit är att det syns inte lika mycket som med gjuten kantsten.
janwide: Jag skulle aldrig bygga ett trädäck utan underarbete. Grävning, markduk och grus.
HAIL ODINN: När vi beställde huset från tillverkaren satte de huset på denna höjd, alla dokument som nybyggnadskartan osv har höjdmåttet som huset har nu, vi valde att kontakta kommun samt tillverkaren Ang en sänkning, så höjden har redan blivit godkänd, måste dock kontakta kommun igen att sänkningen inte vart av, så det ska inte vara några problem
heavymaker: Tack för all hjälp och matnyttiga länkar!
Zirnig: [ [citat] Ja, det var min första tanke oxå, att det nog är nåt sort skyddsrum-tänk. Ja, utifrån framför växthuset kan jag ta mig ner genom taket. Och sen då kanske gräva längs med utsidan av väggen för att sätta ett ventilationsdon vid golvet i bunkern. Låta ett rör leda upp ventilationsluften genom marken och upp ovanför marknivå?! Jag tror det blir dumt med ventilationshål i
Victor Gard: Hej! Sambon och jag håller på att bygga nytt och vill göra några väggar som insynsskydd / växtvägg i stil med "Falsterbo staket". Vet inte om det är den vedertagna benämningen men så har jag hört den benämnas. Vet ni var det går att få tag i virke till detta? Bifogar bild på hur det ser ut. Troligen är det någon typ av tall / furu som används. Vi bygger i Skåne så vore toppen
knipo: [citat] Hej TS. Mitt inlägg var allvarlig menat, med en viss ironsk eller kanske humoristisk underton. Vad jag menade var att du behöver vara betydligt tydligare i vad du vill ha hjälp med. Att lägga in några bilder på något som vi andra måste gissa oss till vad det är, och samtidigt vara knapphändig i din information om ditt problem gör att det blir svårt, för att inte säga
Larsa: Det blir väldigt stora krafter med en grind. Jag tror inte stolpskon kommer funka. Jag hade satsat på minst två plintjärn i varje stolpe. Du får gjuta och dubba fast i berget, alternativt borra och sätta plintjärn med ankarrmassa/expanderbetong
Shiraz: Tack då borde det räcka med en 100kg Jag får kolla hur mycket jag behöver lägga på. Har några ställen där jag grävt ur lite för mycket där det nog är närmare 7cm. kanske får fylla ut med annat där, vad ska jag ta där?
Staffans2000: Naturkross är nog ett påhittat jipponamn för att få det att låta finare. Naturligtvis skall det inte finnas den mängd sopor i lasset. Att det finns såväl större som mindre stenar, är nog inte så mycket att säga om, så länge majoriteten håller sig innom specifikationen. Men rent krasst är dina stenar krossade precis som MacAdam, fast mindre. Minimacadam?
aekeberg: [citat] Min erfarenhet är att barkmull fungerar relativt bra även utan duk under. Den försvinner/ bryts ned över åren men då går det ju fint att toppa med ny. Visst tittar lite grönt upp då och då men det är lätt att ta bort... Sen lägger jag nog snarare ett par cm än tio.. Tulpaner tar sig upp utan problem liksom redan rotade växter (lägger mullen 'runt' dessa dock).
Hemmakatten: Grönt Gunnebostängsel. Passar nästan överallt. Och smälter fint ihop med buskar
obiwan: Tack alla för era förslag, jag tycker alla var bra! Det med rännan hade varit coolt, är nog lite overkill för både mig och hur platsen används. Ska försöka lägga in en bild när jag är klar.
80-talshus: Ja, det viktiga är väl att beskära när våren kommit men att inte vänta så länge att de nya skotten vuxit sig alltför stora!
mexitegel: Har mycket bra erfarenhet av Kompans produkter och deras entreprenörer. Viktigt att tänka på när det gäller lekplatsutrustningen är att den uppfyller dagens krav och att den besiktigas regelbundet.
harry73: Vi har tusentals i trädgården, det borde räcka till en liten ekskog. Är dock inte sugen på den versändkostnaden :sick:
fgo: Någon på forumet har säkert anlitat en arkitekt för trädgården. Har ni några erfarenheter att dela med er av? Vi kommer snart att flytta in i vårt nyköpta hus. Som trädgården är idag finns en del att önska och kommer få möjlighet att ändra en hel del. Då det kommer att installeras kommunalt VA så det kommer grävas en del. Kan vi då nyttja den möjligheten och få till en
Dheri: Eftersom det handlar om 50% genomsikt måste allt virke räknas in, man ser ju inte genom reglarna. Skulle det inte räknas in kan man ju sätta reglarna väldigt tätt och på så vis få ett nästan helt tätt plank. Sen gissar jag att man löper ganska liten risk för problem om man utgår från mellanrum på "en planka". Men ta lite marginal och lägg till ett tumstocksblad så lär du vara
Pappa1986: [citat] Jag hade sågat av den ena järnbiten och kört med genomgående bult.