Hög växt med delvis röda stjälkar och ljusgröna blad i en trädgård, möjliga vissnade gula blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög växt med delvis röda stjälkar och vissnade brunaktiga blommor vid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är detta för växt vi har i trädgården? Delvis röda stjälkar. Har för mig blommorna var gula innan de vissnade men är inte säker. Är höga ca 120-140 cm. Är det ogräs?
 
Har du android telefon så finns Google bildsökning med från början. Bara rikta kameran mot objektet så får du fram förslag på vad det kan vara.
 
Det är en Plymspirea, inte ogräs.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Har du android telefon så finns Google bildsökning med från början. Bara rikta kameran mot objektet så får du fram förslag på vad det kan vara.
Det är ju en så bra grej! Har iPhone men har försökt hitta något liknade.
 
W witten skrev:
Det är en Plymspirea, inte ogräs.
Ja men sådana är det nog! Tack Ser tråka ut nu när de är vissna men då ska jag inte gräva bort dem
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Den är verkligen värd att behållas. Nu är den överblommad och trist och du kan klippa ner den helt på hösten om du tycker den är ful men jag brukar klippa den tidig vår. Den startar om igen och blommar i juli. Den gör sig bäst lite längre bak/in i trädgården eftersom den blommar ut så tidigt. Du kan flytta den och/eller dela den (ca 1 kvm/planta) men då tar det ett par år innan den blir praktfull igen.
 
  • Gilla
Jessixa och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är en Plymspirea, inte ogräs.
Definitionen på ogräs är väl en icke önskvärd växt. Allt kan vara ogräs om man vill bli av med det, medan samma växt för andra är helt underbar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.