Byggahus.se
Vi har ersatt vår gamla infiltrationsanläggning och trekammarbrunn med ett nytt minireningsverk. Vår gamla trekammarbrunn är av betong och rymmer ca 3 kbm och ligger kvar i marken. Jag funderar på att leda dagvattnet (regnvatten från husets tak) till trekammarbrunnen och sätta en dränkbar pump i den för att använda vattnet till bevattning på tomten. Är det en bra idé? Jag tänker främst på om det finns risk att vatten kommer att förorenas under lång tid framåt med tanke på att det har legat avloppsvatten i brunnen under lång tid? Vi har bara slamsugit trekammarbrunnen, hjälper det (är det värt pengarna) att ta dit en spolbil som spolar rent brunnen?

Trekammarbrunn.jpg
Trekammarbrunn i stålfiberbetong från Tranås Cementvarufabrik.

Jag hade kört så utan spolning, men kanske undvikit att vattna grönsakslandet första året.

T
Hur många gånger per år tror du att du kommer att omsätta dom 3m³ som tanken rymmer? Högst ett par tre gånger per sommar kanske? Vad kostar 10m³ vatten hos er och hur många år tar det innan investeringen har gått plus/minus noll? En bevattningspump av lite bättre kvalitet kostar väl bara den ca 1500kr...?

Jag kommer från och nästa sommar köra så via en bevattningspump, sög ur tanken när vi flyttade hit för 9 år sedan (ej varit inkopplad på några år då) samt chockklorerade den.
Kopplat mitt dagvatten från halva huset till den.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
harry73
sir_daniel sir_daniel skrev:
samt chockklorerade den.
Varför gjorde du det? Känns väldigt onödigt att göra så

harry73 harry73 skrev:
Varför gjorde du det? Känns väldigt onödigt att göra så
Bättre det än e-coli på salladen.

harry73
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag kommer från och nästa sommar köra så via en bevattningspump, sög ur tanken när vi flyttade hit för 9 år sedan (ej varit inkopplad på några år då) samt chockklorerade den.
Kopplat mitt dagvatten från halva huset till den.
Egentligen tror jag att det inte finns så mycket E.coli kvar i en trekammarbrunn som inte fylls på med ny avföring sedan några år. Slammet borde till största delen ha förmultnat och tarmbakterier borde då försvinna.
Därefter tömde @sir_daniel brunnen och spolade den ren för att inte använda den under 9 år till. Då finns det garanterat inga bakterier eller parasiter kvar som man inte vill ha på sallatsbladen.
Att chockklorera förpestar bara bakteriekulturen i marken vid infiltrationen.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Hängsle och livrem var mitt resonemang :)

Men varför inte skicka in ett vattenprov?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.