Byggahus.se

Kan du dina (mina) rosor?

1. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 148 inlägg

Oldboy

Medlem
    • Laddar…
  2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem
    Har du ALLA dessa i trägårn?

... och jag som bara klarat hålla en Rosa Helenai vid liv...

3. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Jo, jag hade en släng av rosfeber ett tag...
    Målsättningen var att känna rosdoft som viffar till i nosen nu och då när man vandrar runt i trädgården. Fungerar över förväntan. Så fort man öppnar dörren för att gå ut så känner man rosdoften. Ljuvligt.

Men rosor är ju otroligt lätta. Rena ogräset.
    Rosa Helenae är en utmärkt ros. Stor, frisk och härdig. En fullväxt sådan räcker för ett gott och rejält ros-os i en ordinär villaträdgård.

4. yonna

yonna

Medlem
    Ge mig tips på en rikblommande, remonterande, problemfri och livskraftig klängros som är lika lätt som den jag redan har!

5. O
    Medlem · Linköping · 115 inlägg

olsjo

Medlem
    9 honungsros
    19 vresros

6. yonna

yonna

Medlem
    Tack! Får se om jag finner krukad honungsros när jag kan lämna hemmet! Jag trodde inte man fick lov att sälja Vresros längre. Vi har problem med att denna ros övertagit stränderna här på Österlen.

7. O
    Medlem · Linköping · 115 inlägg

olsjo

Medlem
    Jag svarade på ts bilder, inte på din fråga.. :)

men honungsros kan jag väl rekommendera, vi har den i klättrande över ingången till baksidan i trädgården. Lättskött, snabbväxande och sägs doftar ljuvligt (första sommaren i huset och den har inte blommat än).

8. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 918 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Jösses så mycket fina rosor! Låt mig gissa; 1) Violacea, 2) Moyesi, 3) Hansaland (eller någon kandadensare), 4) Maiden's blush, 5) Rose de Recht, 6) Drottningen av Danmark, 7) Hansa, 8) pass, 9) Minette, 10) pass, 11) Rosa Mundi, 12) Therese Bugnet, 13) Louis Bugnet.
    Puh! Mer orkar jag inte ikväll!

9. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Remonterande är i allmänhet svårt att få ihop med de andra kraven.

Men, Rapsodhy in Blue skulle kanske kunna uppfylla kriterierna?
    Vi har iaf inte haft några nämnvärda problem med dem.

Syns i förgrunden till höger, samt mot väggen mellan fönstren.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Innergården.JPG

10. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Honungsrosen blir med tiden ett väldigt stort taggmonster. Behöver mycket plats. Vacker och doftande men tyvärr ganska kort blomning.

11. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Jag är förtjust i min Wrams Gunnarstorp. Den kommer igen på sensommaren med en lite sparsammare blomning.

12. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Nr 9 är en Spinosissima (Pimpinellros) vid namn Staffa. Härstammar från ön Staffa utanför Skottland.

Nr 19 är mkt riktigt en vresros: Rosa Rugosa, den rena arten. Remonterande, och får många och stora nypon som fungerar utmärkt att göra nyponsoppa av. Fåglarna älskar också nyponen.

13. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Det hade kunnat vara vilken annan tuff ros som helst. (Som tagit över stränderna alltså.)
    Här hemma på bördig lerjord har den inte en chans att sprida sig. Nällorna kör över och kväver den.
    Den vanliga inhemska vilda stenrosen är mkt värre. Den poppar upp precis överallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.