Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Ättiksyran handlar väl om att den är frätande och inte att den är giftig :thinking:
Beror på vad du menar med giftig. Jag vet inte exakt vad verkningsmekanismen är men de delar av växten som får ättikan på sig dör ganska snart. Som sagt, särskilt bra mot gräs i grusgången, mindre effektivt mot etablerat rotogräs som ju skickar upp nya blad efter första behandlingen. Nygrodda saker klarar inte ättikan för de har inget energilager i roten. Så lite mekanisk rensning följt av några duschar ättika över säsongen håller grusgången ren. Börjar man med en helt igenväxt grusgång blir det klart svårare att få rätsida på det. Då är nog en stor mekanisk insats eller glyfosat (som ingen orkar sälja till konsument längre eftersom vår populistiska lagstiftning gjort det så krångligt) att föredra.
 
Claes Sörmland
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Malmö,vellinge,Trelleborg ,Göteborg mfl kommuner får inte ättika användas som ogräsbekämpning, Trelleborg har ansökt om att få använda ättika, vet ej hur det gått med det,
Att bladen blir bruna betyder inte att den är död, den kommer igen.
Det är väl en arbetsmiljöfråga?! Parkarbetare ska inte gå och andas in ättiksdimma hela dagarna och över tid finns ju risken att de får det i ögonen. För hemmabruk ett par gånger per säsong är det ingen större faktor,
 
Claes Sörmland
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Att bladen blir bruna betyder inte att den är död, den kommer igen.
Som sagt, bara om det är ett rotogräs. Inte nygrott fröogräs eller gräs.
 
Karlia
Grus är svårt om man vill ha ogräsfritt..
 
  • Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
Det har jag ingen koll på, det vi använder för att spruta med, är där ingen större risk med,
Vi springer inte runt med handsprit, hade tagit flera år för att komma runt på områdena.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.