18 689 läst ·
21 svar
19k läst
21 svar
stödmur vid tomtgräns?
Vad han sannolikt menar är att dina 40 cm inte är tillräckligt om marken är tjälrik. Då skulle du har grävt det dubbla. Det kan ligga en viss sanning i det. Sedan kan han såklart ändå vara sur för att du hann klart före hans häck... 
de 40cm, jag grävde var vad trädgårdsexpertisen i Oskarshamn rekommenderade med avseende på tjälgräns. Den varierar ganska mycket i vårt avlånga land, men de sa att 35 cm skulle räcka för normala vintrar i vårt område, så jag lade till cirka 5 cm.
Igår när man kom hem, så fick man sig en liten överraskning. Grannen har börjat gräva för sin häck precis intill vår mur, han lämnade kanske 2-4cm packad sand kvar framför muren. Det intressanta med allt är att han gräver på vår tomt utan ett direkt godkännande av oss. Jag gick och knackade på, ingen hemma. Då tog jag och slog ner ett par pinnar och markerade var han får gräva och inte gräva.
Sen var jag ute och höll på med lite andra saker, då kom han hem. Så jag gick och pratade med honom och visade vad jag hade gjort och påtalade att risken att muren ger sig är stor om han fortsätter med sitt grävande så nära.
Han sa att han håller sig utanför vårt riktsnöre, sedan skrev han på ett godkännande av vår mur. Tänkte det kan vara bra att ha om det blir konflikter i framtiden, vem vet?
Som jag har förstått av andra grannar, så blev vår granne ganska dåligt behandlad av den som ägde vårt hus tidigare. Han förstörde bland annat grannens gräsmatta, genom att låta en grävare samt en lastbil kör över den samt att ta med sig den gamla ölandstokshäcken av bara farten. Men som jag ser det, så är jag inte omöjlig till att ha en häck där han vill ha den, så länge det inte förstör vår mur. Men det kan vara trevligt med en fråga innan nåt händer.
Sen var jag ute och höll på med lite andra saker, då kom han hem. Så jag gick och pratade med honom och visade vad jag hade gjort och påtalade att risken att muren ger sig är stor om han fortsätter med sitt grävande så nära.
Han sa att han håller sig utanför vårt riktsnöre, sedan skrev han på ett godkännande av vår mur. Tänkte det kan vara bra att ha om det blir konflikter i framtiden, vem vet?
Som jag har förstått av andra grannar, så blev vår granne ganska dåligt behandlad av den som ägde vårt hus tidigare. Han förstörde bland annat grannens gräsmatta, genom att låta en grävare samt en lastbil kör över den samt att ta med sig den gamla ölandstokshäcken av bara farten. Men som jag ser det, så är jag inte omöjlig till att ha en häck där han vill ha den, så länge det inte förstör vår mur. Men det kan vara trevligt med en fråga innan nåt händer.
makadam bakom muren, sen duk mellan makadam och jord. Låt duken gå upp över gräset och skär bort den efteråt då gräset tagit sig.Micke78 skrev:
Hej
Har nu levt en sommar utan gräsmatta och det gör jag inte om nästa år. Men för att fixa till en fin gräsmatta, så behöver jag bygga en liten stödmur mot grannen. Tomten på baksidan lutar från vårt trädäck emot grannens tomt. Den totala höjdskillnaden är cirka 35-40cm, det lutar svagt först och sedan sista biten så är det ett fel på cirka 25cm precis intill tomtgränsen emot grannen. (Se bifogad bild, lite enklare att se vad jag menar)
Jag har tänkt mig att märka upp tomtgränsen, diskutera denna uppmärkningen med grannen, om vi är överens gräva från tomtgränsen ett dike på 10 m långt, 40cm brett och 30cm djupt. Sedan fylla cirka 20cm med makadam, packa det med en padda, fylla i ett antal centimeter sand, packa detta med en padda. Sedan börja lägga mursten (antingen St Eriks Brilliant eller Windsor). Stenen kommer börja läggas från dikets kant (närmst grannen) och byggas in mot vår tomt. Sedan efter varje lager mursten, packa med sand bakom muren. När muren kommer upp till önskvärd höjd cirka 40cm, så kommer man att fylla med jord och så gräs.
Nu till mina frågor:
Som jag har förstått så behöver man inte bygglov för att höja tomten under 50cm stämmer det?
Är det någon som har erfarenhet av windsor eller brilliant, hur det är att jobba med? För och nackdelar?
Kan grannen stoppa mitt projekt, som jag ser det så påverkar jag inte hans tomt alls då han endast har en gräsmatta och kommer dessutom få en snygg mur som utsikt vid tomtgränsen?
Är det något annat man ska tänka på?
Det jag har läst mig till om dessa typer av murar, är att de ska ha 10% av sin totala höjd under den lägre markgränsen. Jag har tänkt mig cirka total höjd på 45cm så jag tänkte ha 5 cm under markytan.
Tacksam för all respons
Klicka här för att svara