Hej!
Kollar på ett hus med väldigt varierad tomt, själva huset ligger upphöjt och tomten varierar mellan lite ”skog” på baksidan, berg/sten och en gräsmatta som liksom ligger uppepå en mur uppbyggd med tre olika höjder ”sluttar nedåt”, förstår om min beskrivning är lite rörig men min fråga är egentligen om man kan stängsla in en tomt som varierar så i höjd/terräng? Vi tänkte leja ut arbetet isåfall, tanken är att staketet ska hålla hund och barn säkra på tomten.
 
Ja, det går fint att göra, men är beroende av hur det ser ut i verkligheten, så bilder hade hjälpt.
 
Om man tycker fårstängsel är snyggt nog är de inga problem.
Men att ett staket skall hålla barnen/hund säkra
är en illusion (talar av erfarenhet). Att sätta ett staket som stoppar barn eller hundar i kuperad terräng är svårt.
 
Barn är ett problem. Hund mindre problem. Mina tidigare jyckar hölk sig på tomten men inte min nuvarande. Tomtens långsida har låg, skyddad stenmur och andra sidan gränsar mot landsväg. Två linor elstängsel funkar ypperligt. Jag har inte behövt ha elen på det senaste året.

Dock inte vidare lyckat för barn.
 
Barn lär sig också av elstängsel......
Finns nog ingen som är uppväxt med det som inte fått en stöt nån gång ;)
Sen hur lämpligt det är?
Vi klättrade över staketet in på tennisplanen och det var nog över 3meter så att hålla barn instängda på en tomt är nog svårt........
 
T Taxture skrev:
Barn lär sig också av elstängsel......
Finns nog ingen som är uppväxt med det som inte fått en stöt nån gång ;)
Sen hur lämpligt det är?
Vi klättrade över staketet in på tennisplanen och det var nog över 3meter så att hålla barn instängda på en tomt är nog svårt........
Det beror nog på barnens ålder. Småttingar behöver mer tillsyn (alltid, i vilket fall som helst). Mina barnbarn är lite äldre. Två av de yngre respekterade stängslet men den vilde 8-åringen var ju tvungen att testa... Han gjorde det bara 1 gång. Jag har kuperad trädgård och jycken gled av misstag mot nyuppsatta stängslet - också bara 1 gång.

I vilket fall som helst är elstängsel billigt och effektivt och estetiskt inte störande. Är barnet över 3 år funkar väl normal uppfostran.
 
T Taxture skrev:
Barn lär sig också av elstängsel......
Finns nog ingen som är uppväxt med det som inte fått en stöt nån gång ;)
Sen hur lämpligt det är?
Vi klättrade över staketet in på tennisplanen och det var nog över 3meter så att hålla barn instängda på en tomt är nog svårt........
Elstängsel funkar även om barnen själva inte får en stöt. Mina barn är skrämda nog efter att jag ryckte till när vi skulle passera ett elstängsel jag "var säker" på inte hade elen på.

Grejen med barn och staket är inte att själva staketet skall hindra dem, utan att det skall finnas en visuell referens till var gränsen går. Om det så är "grindstolparna", "raden med björkar" eller ett faktiskt staket är underordnat. Men ju farligare det är på andra sidan, desto mer bör det ju skärma av.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.