Vi köpte en tall förra året, satte denna i kruka och när vi sedan såg att den började ta sig så planterade vi denna i gräsmattan, innan vi satte ner den tog vi ny plantjord, la i lite gödsel med mycket kväve och har vattnat rikligt. Men ändå blir den gul, varför?
Redigerat:
Det finns flera saker som kan orsaka gula barr så man får ta till uteslutningsmetoden.
Förknippar du de gula barren med omplanteringen, uppstod problemet efter att tallen omplanterats?
Har du kvar namnlappen, det kan vara till hjälp.
Förknippar du de gula barren med omplanteringen, uppstod problemet efter att tallen omplanterats?
Har du kvar namnlappen, det kan vara till hjälp.
Jo men jag tycker nog att det hände någon gång efter omplanteringen... och dessvärre har jag inte ”lappen kvar” men kan kolla om jag på något sätt kan få fram det.
men kan det vara svamp?
Visst kan det vara svamp men osannolikt att det skulle visa sig först efter omplanteringen om den stod länge i krukan innan den fick sin nya plats.
Varför jag frågar om namnet är att alla barrträd kan planteras i surjord (typ Rhododendronjord) men en del barrträd kräver det. Med tanke på de långa och vackra barren skulle det kunna vara en weymouth tall, en Pinus strobus och dessa tallar kräver surjord. Om det är en sådan kan den lida av näringsbrist oavsett att näring finns tillgänglig om pH värdet är fel. Den kan helt enkelt inte tillgodogöra sig näringen.
Min andra tanke var övergödsling av kväve, tall föredrar ganska torftig och näringsfattig jord.
Varför jag frågar om namnet är att alla barrträd kan planteras i surjord (typ Rhododendronjord) men en del barrträd kräver det. Med tanke på de långa och vackra barren skulle det kunna vara en weymouth tall, en Pinus strobus och dessa tallar kräver surjord. Om det är en sådan kan den lida av näringsbrist oavsett att näring finns tillgänglig om pH värdet är fel. Den kan helt enkelt inte tillgodogöra sig näringen.
Min andra tanke var övergödsling av kväve, tall föredrar ganska torftig och näringsfattig jord.
Intressant. Ska förbi trädgårdsbutiken i morgon, så förhoppningsvis kan jag kanske få samma svar som dig, samt namnet på den. Återkommer med besked.
men är ganska övertygad om att vi skulle köra med den plantjord vi fick med och den jord var ”ämnat till allt” köpte flertal säckar då vi satte gräs/silverpäron/elepfantgräs/hortensia med samma jord.
Okej, vore fint om du fick tag i namnet.
En brasklapp, räkna inte med att personalen har kunskap om att tallen de sålt kräver surjord.
En brasklapp, räkna inte med att personalen har kunskap om att tallen de sålt kräver surjord.
Hehe. Så kan det må vara. Men tycker denna blomsterhandel är väldigt unik, med ett utbud som inte vanliga handelsträdgårdar har. Men ska självklart kolla av läget!
men, om det nu är som du påstår, har den redan ”gett upp” eller kan/går den att rädda? En annan fråga som kom upp, då du verkar vara insatt på ”barrväxter” vet du hur vi kan få tag i en relativt stor barrväxt? Vi skulle vilja ha ett träd/buske som vi kan formklippa, som en ”japansk tall” (bonsai-stuk) se bild: samt, vad tror du det är för träd på bilden? 
Jag påstår inte, jag försöker hitta anledningen till att ditt barrträd inte mår bra genom uteslutningsmetoden 
Det finns tusentals så det är minst sagt knepigt att veta vad det kan vara, barren är svåra att se men kanske ett lärkträd?
Prata med din plantskola om du vill ha ett större träd och vad de kan rekommendera som passar för klippning, de kan säkert beställa. För att få bonsai form på trädet måste arbetet påbörjas när plantan är liten. Så vill du ha ett större träd har någon format det redan under många år, det arbetet får du betala för.
..men fint är trädet på bilden
Jag tror att det kan räddas om man hittar orsaken
Det finns tusentals så det är minst sagt knepigt att veta vad det kan vara, barren är svåra att se men kanske ett lärkträd?
Prata med din plantskola om du vill ha ett större träd och vad de kan rekommendera som passar för klippning, de kan säkert beställa. För att få bonsai form på trädet måste arbetet påbörjas när plantan är liten. Så vill du ha ett större träd har någon format det redan under många år, det arbetet får du betala för.
..men fint är trädet på bilden
Jag tror att det kan räddas om man hittar orsaken
Rätt säker på att det på bilden är en en. Jag tycker mig se enbär. Skulle gissa på sävenboms-en juniperus sabina.Joakimyngvesson skrev:
Hehe. Så kan det må vara. Men tycker denna blomsterhandel är väldigt unik, med ett utbud som inte vanliga handelsträdgårdar har. Men ska självklart kolla av läget!men, om det nu är som du påstår, har den redan ”gett upp” eller kan/går den att rädda? En annan fråga som kom upp, då du verkar vara insatt på ”barrväxter” vet du hur vi kan få tag i en relativt stor barrväxt? Vi skulle vilja ha ett träd/buske som vi kan formklippa, som en ”japansk tall” (bonsai-stuk) se bild: samt, vad tror du det är för träd på bilden?
![]()
Var har du läst det?
Har alltid tagit planteringsjord direkt ur påse för allt jag planterat, buskar, träd, grönsaker etc.
Har aldrig uppmärksammat att detta skulle vara fel. Har försökt läsa på lite på nätet och hittar inget som säger samma sak som du.
Har alltid tagit planteringsjord direkt ur påse för allt jag planterat, buskar, träd, grönsaker etc.
Har aldrig uppmärksammat att detta skulle vara fel. Har försökt läsa på lite på nätet och hittar inget som säger samma sak som du.
Googla "plantera i påsjord" så hittar du massorM MatCan skrev:
W witten skrev:
Nja. Den har/får ju en massa bra näring med den jorden som är runtomkring, och i med den mängd vatten jag gav innan jag satte ner tallen tror jag mycket jord blandades (samt att jag använde både planteringsjord och lite av den jord jag grävde uppe.