Hej har odlat en del chili i år eller ganska mycket egentligen. Men vad gör ni med era chili frukter när de är mogna? Bra idéer eller lite recept?
 
Karlia
Jag är ganska tråkig, torkar och använder sedan som jag använder färsk chili - hackar upp o fräser. Lök, vitlök o chili är basen i väldigt mycket av den mat jag lagar.

Har gjort en del chilisalt, det blir vacker färg men har kommit på att jag föredrar chilin utan salt.
 
Gör en egen chutney o ha chilin i den. Chutney kan man göra på många olika ingredienser.
Rabarber, äpple, rödlök, ja allt möjligt.
Ingefärsshot är med gott med lite chili i.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Rabarberchutney med chili låter som något jag borde prova! Får googla recept.
 
Karlia Karlia skrev:
Rabarberchutney med chili låter som något jag borde prova! Får googla recept.
Det är mycket gott kan jag intyga.
Finns alltid på bordet när vi äter grillat.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Periodvis har jag idétorka vad gäller matlagning, tycker egentligen att det är kul. En chutney kan säkert göra det roligare:)
 
Absolut.
Passa på att göra en tomatmarmelad med.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Får vänta tills bifftomaterna mognar, än så länge äter vi upp alla tomater direkt..
 
Jag brukar torka min skördade chili i pannrummet. Ställer ett fat ovanpå pelletspannan, då får chilin ligga där tills den är genomtorr. Sen krossar/smular jag ner den i matlagningen. Fördelen med torkning är att den får en hållbarhet far beyond time.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
K knipo skrev:
Gör en egen chutney o ha chilin i den. Chutney kan man göra på många olika ingredienser.
Rabarber, äpple, rödlök, ja allt möjligt.
Ingefärsshot är med gott med lite chili i.
Tack för tipset. Nu ska jag göra Chutney med rabarber och Chili.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Tack för tipset. Nu ska jag göra Chutney med rabarber och Chili.
Redan fixat vid 19 och det var gott. Så tack ännu en gång.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Redan fixat vid 19 och det var gott. Så tack ännu en gång.
Så snabbt!!
Jag är imponerad!
Gör en ”Facebook” o lägg ut en matbild med.:p
 
K knipo skrev:
Så snabbt!!
Jag är imponerad!
Gör en ”Facebook” o lägg ut en matbild med.:p
Tillhör faktiskt våga vägra Facebook. Då jag inte är så intresserad av allt som skrivs där. Visst saknar jag vissa saker av det. Men då en släkting la ut att hon städade på facebook så insåg jag att jag klarar mig utan det. Sedan handlar mycket om självbekräftelse och det klarar jag mig utan.
Har några andra forum än detta men är ganska dålig på vissa att både läsa och lägga ut saker där. Däremot söker jag mycket via nätet.

Kryddade med ganska mycket curry då jag tyckte först det var för svagt. Så nästa gång blir det mindre med det. Min fru tycker ofta jag förstör maten då jag kryddar lite mer på slutet. Då hon vill ha svagt och jag lite starkare. Jag höftar på det mesta när det gäller recept.

Jag hade ingen ingefära hemma. Så det blir säkert ett nytt försök med de sista rabarberna. Jag använde också rödvinsvinäger och rödlök i mitt recept som jag tog valda delar ifrån på nätet. Där basen var rabarber och chili. Någon hade även ett äpple eller gul lök. I helgen ska gästerna få smaka.
 
Har själv haft Facebook men det är så mycket åsikter om saker och när jag själv la upp ett argt inlägg så insåg jag snabbt att det inte är jag. Saknar jag FB. Nä inte nämnvärt. Jag har riktiga kompisar.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.