Tänkte starta upp med ett nytt sommarprojekt och har några frågor å funderingar. Hoppas någon vänlig själ vill komma med tips.
Jag har en stor sten med ett 60mm hål rakt igenom.
Sten är typ 80*80*80cm, läste att densiteten är på 2,5 så sten bör väga 1-1,2 ton, kan detta stämma!?
Fundamentet:
Bredden ska vara 120cm och längden 180cm.
Hur djup/hög bör klumpen vara?
Armering: ett nät 10 cm från botten och ett nät 10 från toppen och armeringsjärn på sidorna? Eller behövs det mer armering.
Jag kommer att beställa färdigblandad betong.
Planen är att fylla en hink med betong och blanda i retarder, vänta tills jag kan gjuta sargen runt om, tror ni på denna idé eller är det en dum idé?
”Stenhållaren”
Röret får ju var max 60mm i ytterdiameter, vad tippar ni på hur lång mojängen måste var och vad för godstjocklek bör jag använda mig av. Jag kommer be en svetsare att göra den.
Gjutramen: vad bör jag bygga den av, så den inte kollapsar.
Tror ni den kommer bli vattentät eller ska jag räkna med att jag måste klä den invändigt med
gummiduk?
Mvh
Jag har en stor sten med ett 60mm hål rakt igenom.
Sten är typ 80*80*80cm, läste att densiteten är på 2,5 så sten bör väga 1-1,2 ton, kan detta stämma!?
Fundamentet:
Bredden ska vara 120cm och längden 180cm.
Hur djup/hög bör klumpen vara?
Armering: ett nät 10 cm från botten och ett nät 10 från toppen och armeringsjärn på sidorna? Eller behövs det mer armering.
Jag kommer att beställa färdigblandad betong.
Planen är att fylla en hink med betong och blanda i retarder, vänta tills jag kan gjuta sargen runt om, tror ni på denna idé eller är det en dum idé?
”Stenhållaren”
Röret får ju var max 60mm i ytterdiameter, vad tippar ni på hur lång mojängen måste var och vad för godstjocklek bör jag använda mig av. Jag kommer be en svetsare att göra den.
Gjutramen: vad bör jag bygga den av, så den inte kollapsar.
Tror ni den kommer bli vattentät eller ska jag räkna med att jag måste klä den invändigt med
gummiduk?
Mvh
Fick inga bra råd som jag hade hoppas på.. så jag fick testa mig fram
.
Formen byggde jag i 45mm reglar i olika tjocklekar som fanns hemma och av råspont.
Armeringsnät i botten och halvvägsupp och ett några cm från toppen. Runt 12 armeringspinnar lodrätt runt kanten och en (vågrätt)runt om hela fundamentet.
Hade lite otur, formen reste sig lite i ena änden. Såg jag fick slipa av betongen, så vattnet rinner åt rätt håll.
Med facit i handen skulle jag gjort sargen smalare och högra och redan från början fått till ett bra fall till kistan, där pumpen är. Annars är jag helnöjd. Röret är målat, antar att man får ha koll på att den inte rostar sönder.
Formen byggde jag i 45mm reglar i olika tjocklekar som fanns hemma och av råspont.
Armeringsnät i botten och halvvägsupp och ett några cm från toppen. Runt 12 armeringspinnar lodrätt runt kanten och en (vågrätt)runt om hela fundamentet.
Hade lite otur, formen reste sig lite i ena änden. Såg jag fick slipa av betongen, så vattnet rinner åt rätt håll.
Med facit i handen skulle jag gjort sargen smalare och högra och redan från början fått till ett bra fall till kistan, där pumpen är. Annars är jag helnöjd. Röret är målat, antar att man får ha koll på att den inte rostar sönder.
Klicka här för att svara







