Tomter
kalleanka70: Vad gör man med gammalt tegel? Kan det sitta på när de eldar och tas bort sen?
common: [citat] Har byggt ett a-hus, falsterbo, http://www.a-hus.se/villor/falsterbo.html. Har bott i det i två år, mycket nöjda!
saren2: Vi har inga barn men hoppas att det skall komma på sikt. Har tidigare bott mitt i en stor stad. Härligt en tid men sedan började önskan om trädgård pocka. Ville därför ut en bit, men ändå inte släppa närheten till staden. Dock kom vi fram till att kommunikationer är jätteviktiga för oss. Nu får vi tågstation och expressbuss på några minuters gångavstånd. En bil räcker
aedwall: Tele-anslutning: Permanentboende: 975:- + 1:a jack 350:- = 1325:- Fritidshus: Ring Telia så att de gör en fritidsförfrågan. Kostnad ligger är minst 1325:-
Ella: Nja, jag skulle inte säga att 200-400:-/kvm gäller nära en tätort, snarare nära en större stad :D. Det skiljer sig så otroligt mycket i landet så det är nästan omöjligt att säga vad som gäller just där du bor, flanst. Kan du inte fråga någon annan bonde i närheten? LRF t ex har ju annars koll på sånt, eller kanske en mäklare! Eller, självklart, någon hustillverkare som är
Totte_S: Typ denna? http://www.blocket.se/view/4813189.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0
blofeldt: [citat] ;D En så hemsk hemsida har jag inte sett sedan början av 90-talet.....hahaha, dem skulle jag nog inte handla av.....
ulan: Jag kan tänka mig att priset kommer att ligga runt 600-700ksek. Tomterna i Landvetter gick för 525-575ksek. De anpassar tomterna mer och mer efter rådande marknadspriser, enligt markchefen på kommunen.
anylle: Hejsan! Tack för ditt svar. Det är möjligt att det är intressant ändå. Skulle du kunna skicka en planritning och lite fakta om tomten. Gärna adress också. Skicka till: nylander.andreas@bcg.com mvh \Andreas
niclasella: [citat] Jag har massor av bilder på sutteränghus vad för sorts hus har ni tänkt funkis eller klassiskt. Har varit runt och fotat mycket. Ska till värmdö i helgen och ta några bilder i Mörtnäs. Där finns det några väldigt spännandehus. Jag kan maila dig om du vill? MVH Niclas
byggkonsulten: Hej Vicki vill ha villa! Jag satt och sökte på forumet efter "Karlstad" och hittade bl a Din tråd från i februari. Nu är det ju april så jag vet inte om det är aktuellt ännu, men jag har hört att Sjödalshus-kontoret i Karlstad/Hammarö har ett helt område i Alster på "g" med stora naturtomter till vettiga priser. Några skyltar har även kommit upp. Tänkte bara tipsa om detta...
Milli: Kolla så att man får bygga innan du styckar av! Annars står man där med en bit mark som man styckat av för dyra pengar men inte får bygga på. :-/
sneckarn: Det är på gång att bli tomter alldeles intill vättern (150m), fast det är ca sex mil.I Hjo närmare bestämt. Kanske lite långt kanske men det e kanonlägen.. Sandstrand i öster, skog i väst, centrum i norr och Jönköping i söder :)
GirlWonder: Tack Familjen Bygg - kommunen är verkligen ingen rolig att ha att göra med, känns som de dribblar en fram o tillbaks... Vad jag inte förstår är att när det är så mycket snack om att kommunerna behöver pengar, underskott etc - varför då inte sälja av mer tomter o på så sätt få in flera miljomer till???? Frasse - letar efter rivningsobjekt lika mycket som tomter, men det är ont om
Milli: Hej! Jag och min sambo köpte tomt privat. Ett av villkoren till att vi skulle köpa just den tomten var att säljaren byggde väg till tomtgränsen (ca 50 m). På så vis kostar det inte oss nånting :) Lycka till i tomtsökandet. Det tar ett tag innan man hittar drömtomten :)
Karin_J: Hej! Vi söker sedan en tid tillbaka en tomt i Ystad som tillåter ett nybyggt hus i två plan. Kan det tänkas att den tomt du har till salu kan bli aktuell för 2-plans bygge? Var vid Ystad ligger den? Tack på förhand! Hälsningar Karin & Franck
A_Andersson: Hej Peder Har skickat ett direktmeddelande till dig. // Ann-Sofie
lattemannen: Är intresserad av tomter i Antnäsområdet. Någon som har förslag på vem man ska kontakta?
grunch: Har pratat med handlägaren nu, det var 6m från vägen och minst 4 m från de andra gränserna. Så ditt svar stämde Jessica. Tack för det
Johan Gunverth: i val av material kan jag rekommendera 0-40 grus i stället för 0-18. 0-40 liger kvar på plats och armerar bättre, men tar lite längre att bli snyggt. 0-18 blir snyggt med en gång, men "flyttar" på sig och hamnar i diket eller mittsträngen. Ordentlig dikning är förstås det allra viktigaste. Talar av egen erfarenhet som ägare av ett antal kilometer grussväg
muppen: [citat] Jisses, och jag som tycker jag har sosseskräck-vicken råsop!!! :D
Angelven: Sedan kan man ju alltid undra över vad värdet på huset blir om man vill sälja - folk kollar och ser att det varit soptipp - jag skulle dra mig ur ett husköp direkt då. Vi funderade på en jättefin tomt (Husarvägen 13, Saltsjö-Boo, Nacka ifall nån tittar på den) - men det ligger en gammal soptipp intill - och vi vill odla i trädgården. Man vet aldrig vad det ligger för gammalt skrot
laja: Mitt tips är att åka runt och fråga efter markägaren. Det borde inte vara något stort problem att få tag på nåon som är villig att stycka av. Du väljer ett mycket trevligt område, jag har själv flyttat därifrån men saknar mina hemtrakter ibland...
m1nn13: Nåja... man skall inte ropa hej... De senaste erbjudandet jag fick från Malmö kommun var en tomt på 500 kvadrat för 800 000. Det kallar jag marknadspris... Förr i tiden var det fördelaktigt att köpa kommunala tomter... Det blev inte den, det blev en kommunal i Löddeköpinge på 800 kvadrat för 350 000 istället.
Familjen_Bygg: Rent matematiskt skall det i stort inte ha någon betydelse om man äger fastigheten eller om man har den upplåten med tomträtt. Tomträttsavgälden baseras på marknadsvärdet på fastigheten. När det gäller att ta fram marknadsvärdet använder man sig av en ortsprisanalys, dvs jämför med köpeskillingen för representativa tomter i närheten. Sedan man fastslagit marknadsvärdet
Familjen_Bygg: Är det inte bara att skriva på kontraktet strax efter att du fått fullständiga handlingar att söka bygglov på?
ulan: Ja, det beror ju en del på om några flygrutter ligger över tomten från/till Landvetter flygplats, om tomten ligger nära R40 med buller etc. Ligger den inne i Härryda samhälle? Vilken av sjöarna är det? Inte Gröen antar jag ;) Vet att en tomt såldes privat i höstas (V. Önneröd) på ca. 1300 kvm för 750ksek. 700ksek låter väl hyfsat med en dragning åt överkant för min smak...
johana-9: I vännäs finns det kanon fina tomter med älsutsikt 150,000 inkl vatten avlopp.. det kanske är för långt bort?.. tar ca 25 min till umeå centrum . har själv köpt en älvstomt i vännäsby Så idag 050311 i Vk att det är till salu en tomt i stöcksjö för 200.000:-
adnil: Var på Ekerö vill ni bo? Vi bor längst ut på Färingsö (tillhör Ekerö) och har ca 3 mil in till Brommaplan vilket tar ca 35-40 minuter i morgontrafiken (åker hemifrån runt 07.30). Rekommenderar kommunalt åkande från Brommaplan för därifrån blir köerna hemska åt alla håll...