S
Solana: Tackar :D vi behöver mycket sånt ;)klappar på axeln.... Det blir ju så himla dyyyrt!! Konstigt hur man ändrar sig... när vi byggde sist (89)kostade kalaset 1.3 sviin dyyrt då, men billigt som fasen nu :o. Nu kommer kalaset upp i 3 mille å de´ e dyyrt de` :o :o
2 svar · 1,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Ååh, det var så enkelt så det tänkte jag inte ens på. ;)
4 svar · 10,5k läst
B
Benny89: Någon som känner till området Nysäter i Mölnlycke. Kommunen skall släppa ett antal tomter där nästa år. Kan det var något tro?
0 svar · 3,2k läst
S
styrman1: Felan: jag sitter i exakt samma sits men har kommit lite längre. Vi har lånat hela summan av vad tomten kommer kosta med tomten som säkerhet. Låna så mycket du kan och spar de pengar du får ut för ditt nuvarande hus. det kommer massor med småkostnader vartefter som du behöver kontanter till. När du har byggt klart värderar du huset och bedömmer hur mycket du vill lägga själv resp.
7 svar · 3,8k läst
S
styrman1: vi har precis köpt tomt i vendelsö, Haninge kommun. Det finns billiga tomter att få tag på men vill man ha ett bra läge med fina kommunikationer så kostar det... VA anslutningen går på 80:- per kvm där vi bygger.
16 svar · 12,6k läst
A
AnnaoPeter: Min man och jag står i tomtkö i snart hela Skåne! Vi var så nära att få en tomt i Skegrie där vi väldigt gärna ville ha men tyvärr så blev det inget. Har tidigare skrivit en tråd här och fick flera svar att det skall komma fler tomter i Skegrie. Har varit i kontakt med Trelleborgs kommun och dom vet inget om några nya tomter. Igår träffade vi en säljare från LB-hus som också sa
0 svar · 3,2k läst
S
sneckarn: Vill så gärna dela med mig om min vetskap. Fina tomter med sjöutsikt alldeles intill Vättern planeras i Hjo kommun. Ett tips till alla som e sugna på en sjötomt...
0 svar · 2,6k läst
O
OlaF: Bara inte kommunen får för sig att tvångsinlösa marken... Mina föräldrar hade tur när de byggde i deras område för femton år sedan. Deras hus och grannens låg precis på metern för nära varandra för att kunna stycka av en tomt mellan dem. Hade det gått att stycka hade komunen tvångsköpt marken för några tior kvadratmetern och båda de tidigare fastigheternas värde, både
2 svar · 2,4k läst
P
peddap: Kolla här...kommer in kommunala tomter med jämna mellanrum... http://www.bovision.se/bostad.boras/
3 svar · 1,9k läst
P
peddap: Kolla här...kommer in tomter med jämna mellanrum... http://www.bovision.se/bostad.boras/
1 svar · 1,3k läst
bebben
bebben: Vi hörde oxå med brandkåren innan vi rev vår lilla stuga, dock mumlade dom om ngt "rimligt säkerhetsavstånd till närmsta byggnad 20-30 meter, mummel mummel" Så det sk-t sig, det bidde ingen brasa :( Vår kommun ville ha in en rivningsplan oxå. I den ville dom att man skulle speca exakt vilket och hur mycket materiel som det blir. Dom ville även att man skulle dra ut alla elledningar...
5 svar · 3,2k läst
C
carlsson_pa_taket: ;D
16 svar · 1,9k läst
C
16 svar · 1,9k läst
B
Bobbo: någon som har köpt tomt där, här på forumet?
0 svar · 1,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: OK då vet jag var. Det blir nära ert (vårt?) dagis. Vi har hittat en gammal sommarstuga lite längre bort som ev. är till salu. Problemet är byggrätten bara. Verkar vara helt kört att bygga större än 180 kvm. Talade med Modulenthus, det är visst totalt 37 tomter över en flerårsperiod som skall uppföras och alla skall ha utsikt mot sjön. 2-planshusen närmast RV51 och 1 plan närmast
8 svar · 3,2k läst
E
en_grann_en: Här fanns ju en tråd på ämnet. Viktig info finns här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1108496302
12 svar · 5,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] Inte troligt, tyvärr. Då kan gränsmarkeringarna snarare vara: huggen fyrkant i sten, hål i sten eller i bästa fall en plint. Beställ en tomtkarta från Lantmäteriet. På den brukar det med hjälp av förkortningar stå vad som finns i respektive hörn av tomten. ;)
4 svar · 1,6k läst
G
gaia: [citat] Det kan man säkert men kostnaden kan bli stor. Jag skulle aldrig våga bygga ovanpå en källa. Det är som att trotsa sunt förnuft, känns det som :-/ gaia
6 svar · 5,9k läst
R
Rypos: Har du ringt Kungälvs kommun? De är på gång med tomter vid Tornhaga, samt norr om Kungälv. Det är mycket på gång. Kolla med kommunen.
2 svar · 2,8k läst
J
JOHN_FAEZ: Hej mitt namn är John Faez Mobil 0707-889 889 Jag letar efter lämliht tomt i torslanda och bygga en villa , jag är intreserad , Ring mig john_faez@yahoo.se
3 svar · 6,0k läst
R
robban44: Om vår tomt som nu genomgår geoundersökning är ok för ett normalt markarbete med schaktning och alla dom bitarna som undrar jag över några saker. Då tomten är gammal vildvuxen gräsmatta så vill vi ju ha ytlagret bortskrapat så vi kan fylla upp med matjord till ny gräsmatta,blomsterrabatter och dyl. Ska man ta in pris på det jobbet eller ingår det normalt i totalentreprenaden vi
0 svar · 2,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Är Steninge för långt bort? Där finns tomter till salu (Blocket, Hemnet eller bovision tror jag att det var). Lycka till! //KoW
1 svar · 3,9k läst
O
OLHA: Det finns så många sätt att räkna på vad en tomt kostar. Jag vill gärna bo vid en sjö med grannarna på avstånd. Får dock finns mig i att vattnet kommer från egen brunn då och avlopp får jag sköta själv. Jobbigt att köra barn överallt och penda till stan. Tomterna kostar kanske 4-500 tkr. Bor idag i ett av dom bättre lägena i Västra Göteborg. Får fortfarande pendla 30
26 svar · 3,2k läst
A
Alter_ego: [citat] Precis som med bygglov krävs det normalt marklov om man vill göra större ingrepp (ändra marknivåer, och i vissa fall när man vill fälla träd) på tomtmarken. Hur strikta kraven för marklov är variera mellan områden/kommuner. Det finns en generell gräns (praxis?) som medger höjning/sänkning av marknivån med max 50cm utan att marklov behöver sökas. För mer information,
3 svar · 6,8k läst
U
ulan: [citat] Just det ja, tack Evangeline för ditt mess!!! ;)
2 svar · 2,1k läst
U
ulan: [citat] Hehe, det skulle nog bli poppis hos grannarna!! ;D
52 svar · 4,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Hallå där. Jag ska försöka mig på att svara på dina frågor. Mitt svar är nog inte heltäckande eftersom jag inte är någon expert, men det blir nog fler svar på dina frågor som säkert kompletterar. För att ta reda på vem som äger marken runt din tomt kontakar du lantmäteriet. De kan enkelt svara på detta. Du kan också själv ta reda på detta genom en fastighetskarta och den
1 svar · 5,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kommunen måste godkänna en avstyckning. Sedan måste Lantmäteriet kalla in. Vår nyligen gjorda avstyckning kostade 47.000kr (säljaren betalade) Därefter gjordes en justering av gränsdragning (flyttning av tomtgräns. Detta kostade ytterligare 26.000kr (säljaren betalade) Det låter som om ditt fall, kristian_le är en korrigering av gränsdragning. Man får faktura från lantmäteriet som
7 svar · 4,6k läst
K
karin23: Tack för hjälpen!! ;D Säkerligen: På återseénde!! Karin ;D
7 svar · 2,4k läst
C
Conan: Ett hjärtligt lycka till!
18 svar · 1,7k läst
J
johawk3: Inte vet jag, men jag hade nog satt in en köpesannons i lokalblaskan.
3 svar · 787 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.