kalleanka70
kalleanka70: Det enklaste är att du ringer aktuellt bygglovskontoret och frågar. Tag reda på fastighetsbeteckningen bara och adressen. Sen kollar de med detaljplanen vad som gäller med byggrätt. Är tomten utanför planlagt område så måste du söka ett förhandsbesked. KÖP INTE tomten INNAN du vet VAD du får bygga. Skriv in i kontraktet vad du har för avsikt att bygga och att köpet endast går
1 svar · 641 läst
kalleanka70
kalleanka70: Om du gillar gamla he(d)e(r)liga paradoxer så läs DaVinci koden av Dan Brown, förutom att ge dig en biblisk historielektion så sätter den garanterat världsuppfattningen ur spel samt låter dig våndas över ett otal gåtor och knepiga lustigheter. ;D
12 svar · 2,2k läst
R
RBJ: Hej, Finns en hel del att läsa om detta här på Byggahus.se faktiskt! Titta vad jag hittade! http://www.byggahus.se/tomter/checklista_tomtkop.htm MVH 8) RBJ
1 svar · 647 läst
C
chrsko805: De kostnader vi råkade ut för var. Planändring - ändra detaljplanen 45500 kr. Lantmätare 20000 kr. Det är denna kostnad de flesta menar när de pratar om kostnad för styckning. Dvs kolla om man måste göra en planändring för att få lov att stycka. Något annat som kan vara värt att ta reda på är om gatukostnad är betald eller inte om man gör en avstyckning. Dessutom tar det tid.
9 svar · 1,6k läst
K
kornstad: Hos oss var det en kille från husfirman där och besiktigade vägen. Det ända han hade och klaga på hos oss var infarten till vår tomt. Han tyckte att den var lite för smal. Men det fixade vår grävare på någon timme, så var det löst. Det finns ju massor av saker som påverkar om de kan ta sig fram. För det första måste ju vägen hålla för det. Det får inte vara för smala
2 svar · 2,5k läst
K
kornstad: Grattis till tomten!!! ;D Vi började rensa våran omgående. Men det är, som det har sagts här tidigare, olika från kommun till kommun. Dessutom skiljer det sig ganska mycket om det är inom eller utom stadsplanerat område. Det är, som föregående talare har sagt, bäst att höra med kommunen vad som gäller.
5 svar · 3,1k läst
K
kornstad: Grattis till tomten!!! Det är en skön känsla när det äntligen är klart så långt.8) Själva har vi precis fått vårt hus färdigt. Det är inte heller helt fel. ;D Ni har ju en hel del arbete framför er. Men det mesta är riktigt roligt. Det tråkigaste tycker jag var all väntan på att kommunen skulle få klart alla papper. Bygglov, bygganmälan mm. Men när väl det är över, så är
4 svar · 2,3k läst
S
sofia_k: lyft ;D
10 svar · 1,7k läst
S
10 svar · 1,7k läst
E
Evangeline: Grattis=))
5 svar · 1,5k läst
U
ulan: Tjenare! Saxat från bergbyggarn här på forumet: Priset på markarbeten verkar bli en överraskning för de flesta, och jag har sökt på forumet efter pris på olika moment och material. Tycker dock inte detta har behandlats riktigt täckande, så jag tänkte börja med vad jag har hittat, sedan hoppas jag att ni kan fylla i efter egna erfarenheter. Grävare: 500-700 kr/timme inkl moms
1 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] InskrivningsMyndigheten: http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Informationsmaterial/im.htm ;)
1 svar · 4,0k läst
J
johan_svenson: Någon som bygger eller har byggt Eksjöhus Sjöängen?
0 svar · 809 läst
T
torparnorpan: Behöver och behöver ;-) Vi får de tomterna för ca 1MKR var vilket är billigt för en sådan här tomt i detta området.Ensligt uppe mot en skogm ed sol hela dagen..känns som ett bra läge helt enkelt :-) 2500-3000kvm(vet ej exakt) för 1mkr här är inget att säga om egentligen.Vi har hus + tomt för ca 2MKR och det är mycket bra så vi tänkte slå till på det om bara banken vill vara
4 svar · 3,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Hans mark. Vill han sälja för 600' och ni inte accepterar blir det ingen affär. Prova att ta dit en värderingsman från LRF eller liknande men det är köpare/säljare som måste mötas. Är han i behov av pengar har ni ett bättre läge annars ser det mörkare ut. Hade samma procedur med en tjomme där vi har sommarstugan. LRF värderare till 50' han ville ha 250'....det blev ingen affär.
5 svar · 4,4k läst
yonna
yonna: [citat] Snarare - när måste man söka ;) - jag har för mig att man 'bör' (måste?) söka lagfart inom tre månader ...
5 svar · 1,5k läst
A
Alter_ego: [citat] Kontakta en utsättare, då blir det riktigt gjort. Kostar inte många slantar heller. Vi anlitade en utsättare som verifierade tomtgränsen samt vägde av allt berg som skall sprängas (det var ett hästjobb då en stor undulerande yta skall jämnas av, ~450 enheter). Summan för arbetet var inte ens 4000:- ...prisvärt tycker jag. Alter ego
2 svar · 2,1k läst
Betina
Betina: Exakt så är det, det har vi allemansrätten att tacka/klandra för. Hästägarna har ju också rätt att rida sina hästar på er mark, hur mycket hästarna än trampar ner. Har ni sett kommunens detaljplan för området runt om? Finns det en plan?
3 svar · 2,2k läst
lastkaj
lastkaj: Ja just där kan det vara besvärligt att hitta lediga tomter. ;D ;D ;D
15 svar · 3,4k läst
M
MrMagic: Har kollat en del på detta, en 400Kv kabel (Max tillåten spänning i Sverige, änsålänge...) i stolpar har godtagbara gränsvärden 120 m bort (beroende på fasplacering, stolphöjd/typ etc) medan nedgrävd i mark behövs bara 8 meters avstånd till bostad. Så det är nog lungt......
7 svar · 15,1k läst
L
Lowzie: Som för alla andra: Läget! Och även priset såklart. Men läget var _mest_ avgörande..
7 svar · 1,6k läst
S
Strixx: Jo... Det hade väl gått bra.... med ett gammalt torp.. Men dom växer inte på träd så att säga.... Och så himmla billiga är dom inte... Inte de jag tittat på i alla fall... :(
6 svar · 5,5k läst
D
Dokumentakrobat: Vet i o f s ingenting om hur kommunen ställer sig till bygglov på ej tomtplanerad mark i Halmstad men kan säga från min hemkommun att där är kommunen almänt negativ till att ge bygglov på ej tomtplanerad mark. Jag skulle nog försöka få ett underhandsbesked från kommunen om hur den kommer att ställa sig innan jag köpte åkermark att bygga på. Utsikt är naturligtvis jätteviktigt
1 svar · 3,6k läst
hajo
hajo: [citat] Ja kommunen får inte sälja med vinst. De säljer snarare med förlust... Visserligen har jag hört att priserna skulle höjas men vi betalade 230 000:-
17 svar · 6,9k läst
B
Byggahus-nisse: Efter nyår så försvinner gåvo- och arvsskatten... Då kan ni få en tomt utan att behöva skatta ihjäl er... Vill ni göra affären redan nu så kan ni använda en bulvan. Gåvoskatten vid köp under tax-värde eller gåva gäller endast när den säljs/ges till närstående. Om det är någon obekant som får den eller köper den för en krona så utgår inte gåvoskatt. /N
5 svar · 1,7k läst
M
Mickelin: Någon som känner nån som vill sälja mark? 8) Vill ha mer än tomt, då jag skall ha stall o hästarna hemma. Minst 4 Ha. ;D Någon kanske känner någon som känner BONDEN som vill sälja och vill att någon skall bruka marken!
0 svar · 2,8k läst
K
kibba: Nu har det kommit!!! Kuvertet från kommunen med köpekontraktet för vår tomt. Har gått i byggdrömmar under många år och nu börjar det kännas att det börjar bli på riktigt, vilket gör att man fasar lite för att sätta sin lilla kråka på det där pappret som ligger framför en. Någon som har några bra tips att tänka på innan man tar steget över kanten och skriver på?? Vår
0 svar · 794 läst
T
Tomtenisse: Hjälp! Vad ska vi betala för tomten? Bor i Halmstad där efterfrågan på bostäder är tyvärr mycket större än utbudet. Det är i stort sett omöjligt att få tag i en tomt på landet, men när man väl har fått tag i en acceptabel tomt, hur ska man veta vad som är rimligt att betala???? Priserna verkar ju totalt godtyckliga. Har 2 tomter på gång, båda två ren betesmark, utan utsikt,
0 svar · 3,2k läst
S
SKEDEN: tack för ett bra svar... Jag tror inte att komunen har några intressen i detta området än! hoppas inte det. skall kolla upp det på måndag ha en go helgoween ;D
2 svar · 7,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] ::) Antagligen är det som så, att fastigheten är ansluten till kommunens avlopsnät. Mätaren sitter där för att de ska kunna debitera för avloppet. ;) Debiterar de även för vattnet så är det stöld! >:(
10 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.