J
Jolle04: Hej god folk, vi bor i en del av en gammal gård där en tomt med några ekonomibyggnader är avstyckat- alltså inte tillhör oss. En byggnad (hälften garage utan platta och hälften förråd (varm) ligger ca 2.5-3 m ifrån var tomt. Detta stör inte oss något, men jag undrar hur det blir om någon får för sig att bygga ett bostadshus där. Är det givet att man få bygglov för ett sådant?
0 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: I princip behöver man faktiskt inte alls äga tomten för att ansöka om vare sig bygglov eller formellt förhandsbesked. Men så hårda puckar tycker jag det är onödigt att köra i ert fall. I första varvet räcker det att sålla fram ett flertal intressanta trakter. Kolla vilka som äger marken. Har någon styckat tomter förr? Finns det ödetorp någonstans? Sedan ringer ni bygglovsfolket
4 svar · 5,7k läst
K
KMH: 4 hus har vi hunnit med. Första huset var ett radhus som vi bodde några år i, det vi bor nu i har vi bott 10 år i. 2 hus ägde vi samtidigt och använde en som sommarstuga. Jag hoppas du byter skjortor oftare än så.
9 svar · 3,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: Du behöver dock inte vara orolig....i nästan 100% av fallen blir det inget förköp..... :D
5 svar · 7,1k läst
A
annann: Vi köpte en skogstomt av en bonde. Vi har (ehh, pappa har) fällt träden med motorsåg och sågat upp tallarna i stockar. Vi har eldat upp allt ris och sparat grenar och mindre träd till ved. Hade kompisar med traktor som körde ihop stockarna och la dem vid vägen. Sålde stockarna till Mellanskog och då ombesörjer de hämtning. Stubbar och annat kommer byggfirman att schakta bort när de
7 svar · 4,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Kommunen har väl insett allvaret i genomförandeplanen och att man inte kan styra över försvarsmakten. Försvarsmakten hade samtidigt undlåtit att informera kommunen om sina planer, vilket är kutym, men ej plikt. Man håller nu på med en nytt förslag till plan där man i princip har utraderat skjutfältet från kartan. En liten pik till försvarsmakten. ;D
4 svar · 2,6k läst
K
KBI: Helt klart, köp favorittomten - det är svårare att göra något åt den i efterhand. Även om magkänslan är rätt så tänk även på praktiska saker som kommunikationer och hur stadsplanen kommer att se ut om 10 år. När du sedan skall välja hus så utgå ifrån ditt drömhus och skala bort de delar som du inte behöver just nu men som kan byggas till i ett senare skede när du har
7 svar · 1,5k läst
J
johla: För oss kommer hela kalaset kosta 2400 000 kr. I den summan ingår även alla avgifter, Garage 130 000, Tillval/ändringar+egna inköp (ex färg) 120 000, grov+finplanering av tomten 85 000, tomt 500 000. Priset på tornugglan har nyligen höjts, tror det var med 50 000kr, vi skrev kontrakt innan höjning så du får lägga på lite. Lycka till med tomtletandet! Det finns även tomter i ett
8 svar · 5,8k läst
Å
Åttioettan: [citat] Edit: Såg att du svarat på min fråga redan i texten :-[ Jag har ingen uppfattning alls om hur mycket 20 kubik berg är, men vår tomt är ju även den en riktig bergtomt. Nu finns det en platå på berget där huset passar bra och där det inte behöver sprängas så mycket, men behöversprängas lite för att anlägga väg upp till huset och det blir nog en 3-5 fastigheter som kommer
7 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Låter ju helt fantastiskt. Lycka till!
4 svar · 4,7k läst
kalleanka70
kalleanka70: Man kan klaga på vad som helst...dessvärre...kostar ju inget, förutom skattepengar. Först länstyrelsen, sedan länsrätten. Därefter krävs prövningstillstånd för kammarrätt och regeringsrätt. Varje instans tar i bästa fall 3 mån men det är inte ovanligt med 1 år..... Det är en seeeeg process. Sitter nu själv med ett ärende, avstyckning överklagad. Nämnden sa OK utan
1 svar · 4,0k läst
Q
Qwert: Kommunen KAN tvinga er alla att ansluta er till det kommunala Avloppsnätet då de så önskar (grundar sig oftas på om det för tätt boende som släpper ut för mycket spill som kan bli hälsofarligt). Dricksvatten kan de troligen inte tvinga er att ansluta, dock måste ni betala anslutningsvagiften för det iallafall. Ring kommunen och fråga hur framtida planer ser ut för ert område i
6 svar · 4,8k läst
Q
Qwert: Jag skulle inte ta något för givet utan ringa till kommunen och be dem specifisera vad dom säljer och vad som ingår, vad som får byggas. Hur ser framtida planer ut osv....
2 svar · 1,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Mycket enkelt. Man anlägger inte gräsmatta på bergstomter! :D Är det gräsmatta man är ute efter så bör man välja en annan tomt. Det blir inte bra att försöka knöka till nån gräsmatta där det inte går. Det kommer inte heller att se naturligt och bra ut. Möjligtvis om man terrasserar nån liten del och just där har en snutt gräsmatta. Men en bergig tomt har ju så många
19 svar · 5,6k läst
B
billy_baver: Varför så bråttom?! Ni har inget alls att förlora på att vänta - Vänta tills ni har sett tomten förändras med årstiderna. Vänta tills nästa gång det blir billigt att bygga. Vänta tills ni känner trakten och dess byggtradition. Vänta tills flre pusselbitar ramlar på plats - liksom av sig själva! Vi köpte tomt med hus. Problemet var att själva huset (en ljuv pärla) befann sig
8 svar · 1,4k läst
Å
Åttioettan: Sambon håller fast vid Arkitektens skiss 530 så nu har jag bett Villa Varm om offert för den övervåningen (souterrängvåningen måste vi fixa på egen hand). ::) Är så otålig ... vill ha svar från byggkonsulten NU! ;D Kommer ju inte komma igång med bygget förräns i höst :'(
9 svar · 5,6k läst
F
Familjen_Bygg: Håller med billy_baver - det är inte i många kommuner som Torbins Q är högre än 1,0. [Torbins Q är det mått som man använder för att jämföra en investering med marknadsvärdet efter investeringen. Man dividerar alltså marknadsvärdet efter investeringen med investeringen (produktionskostnaden). ] Lycka till! :) :) :)
5 svar · 13,3k läst
B
billy_baver: Med detta menas att tomtens taxeringsvärde är 75 procent av dess verkliga värde. Om skatteverket gissar rätt! Med andra ord: Värdera tomten på vettigare sätt... Ett vanligt sätt att värdera tomter är att jämföra vad om det finns kommunala (eller andra privata) tomter tillsalu i närheten. Har du redan begärt förhandsbesked från byggnadsnämnden?
1 svar · 3,1k läst
S
Save: Vi köpte en tomt för tre mån sedan och jag ringde vårt försäkringsbolag som är Livförsäkringar och de sa att vi inte kunde försäkra tomten!
5 svar · 8,4k läst
Severus
Severus: Tänkte mest se om det finns andra som har tomt på Ekerö, alternativt redan är i byggartagen på Ekerö. Vi har en tomt ute på Väntholmen, Färingsö. Kul att se om det finns blivande "grannar" här på forumet :)
0 svar · 3,0k läst
Å
Åttioettan: Ingen riktig gångstig bakom tomten, däremot upptrampad skogsmark. Vi har mest sett fördelar med tomten ;D Visst är det bästa att placera huset rätt långt upp på tomten, men tomten är rätt stor oc hsträcker sig rätt långt upp, så det är inga problem. Och visst är sluttningen mot norrsidan, men då får man världens finaste läge för en veranda på baksidan av huset med sol hela
25 svar · 7,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Precis så är det. Ring till lantmäteriet på måndag och fråga exakt vad servitutet innebär. Det går att häva servitut, men bara om alla berörda parter är med på det.
3 svar · 8,1k läst
M
muppen: Kolla på Boden i helgen på Arcus hus och hemmässan-ska bli kul att se hur många tomter som är sålda...
1 svar · 2,0k läst
Micke_1
Micke_1: Va kul hoppas att det går vägen för er! /Micke
20 svar · 6,8k läst
F
Familjen_Bygg: Svar: 1) NEJ Utgår ifrån att du menar bilväg. Enligt de allmänna lämplighetsvillkoren i 3 kap 1 § FBL (fastighetsbildningslagen) ingår som ett moment att fastigheten blir varaktigt lämpad för sitt ändamål. Om en bostadsfastighet inte kommer att få en väganslutning - där sådan är möjlig - kan den i princip inte bildas. Den omständigheten att det inte går att få en
1 svar · 3,3k läst
D
David: [citat] Självklart ska all egendom som kommunen/staten säljer ut gå till högstbjudande. Tomt-/bostadsköer ger bara upphov till mygel, vilket politiker och fackpampar bevisat gång på gång. Annars är det inte pengabrist som är orsaken till att det finns brist på byggbara tomter. mvh David
15 svar · 2,9k läst
A
Annsie: Ring kommunens lantmäteri. Ge dem adressen så kan de ta fram ägaren till tomten. Sedan är det bara att ringa! Landmäteriet ser även om det finns servitet etc som belastar tomten. Steg 2 blir sedan att kolla med kommunen igen på annan avdelning (som har hand om bygglov). De kan svara på vad de har godkänt runt omkring "er" tomt och vad som gäller generellt. Riktigt bygglov får ni när
1 svar · 991 läst
yonna
yonna: Byggnadsplikt brukar ibland krävas när kommunen går in och subventionerar tomtmark eller vissa kostnader som tex VA eller fjärrvärmeanslutningar och vill försäkra sig om att det nya området verkligen bebyggs och att tomterna inte köps i spekulationssyfte.
0 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: Om inte schaktningen komprimerar alltför mycket yta av tomten kan du kalkylera med ca 50' för en lätt 'uppruggning' samt ett antal lass mylla och gräsfrön på en icke stening mark. Räcker nog till en billig häck runt också om du köper småplantor & pluttar ner dem själv ;). Men sedan tillkommer kanske biluppställningsplats (grus?), någon plattsatt uteplats & ett par träd och
1 svar · 1,3k läst
hajo
hajo: [citat] Detta gäller tydligen även nya tomter. När utsättaren nu satte ut tomtgränserna på nytt, efter att alla hus är byggda i området, visade det sig att vi äger ca 30cm av asfalterad gata och vissa har t om gatlyktan delvis inne på tomtmark... Förvirrade "kommungubbar" lär ha setts i området.. vi får se om de gör om kartorna eller gräver upp asfalt och lyktstolpar... :D
8 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.