Tomter
Dessi: Hej!! Vi också, vi har köpt tomt 21, bygger ett hus från Smålandsvillan!! MVH Dessi
alf123: Håller på att köpa en liten gård som skall syckas av från en större skogsfastighet. Vi köper den privar, helt utan mäklare. I förbifarten nämner säljaren att han kan bidra med ett pantbrev. Är det ok att överta ett pantbrev eller är det något speciellt man ska tänka på? Står det på pantbervet att det gäller just vår fastighet då? Hmmm... Lurigt! Vill ju inte hamna i en
bluehill: Hej! Skall börja att stycka av tomter från en jordbruksfastighet en knapp mil utanför norrköping!! är ute efter ngn slags checklista vad som man skall tänka på vid försäljning!! prissättningen har jag bra koll på! som sagt checklistor samt köpekontrakt etc. var kan man hitta detta!? tack på förhand.. /daniel
Baggio: Vi söker i Norrköpingstrakten och Söderköpingstrakten.................har ni någon fin tll salu? ;)
Severus: Jo, det förstås..... Lantmäteriet sa att i slutänden är det deras beslut som komer gälla, men vägen dit verkar bli lång. Inte mycket för mig att göra, än att snällt vänta på att alla instanser tar upp fallet och sedan ger Lantmäteriet rätt. Tack för svaren!
sjuan: Hej. I vår kommun hade byggnadskontoret MASSOR av åsikter på hur hus och garage skulle placeras. Vi fick helt enkelt rätta oss efter deras önskemål. (Vi ska också bygga på landet). Så ett tips är att höra med dem om ni inte gjort det innan ni lägger ner allt för mycket tankeenergi på det hela.
Byggert: Hej Finns det verkligen ingen som har något objekt/tomt som efterfrågas i trakten???
para: Skilj på jämn och horisontell också. Även en lutande tomt kan vara jämn ;)
Robert_Maria: En geoteknisk undersökning ska visa på hur markförhållandena är. Med andra ord skall de visa hur långt ner under mark "fast mark" är just på din tomt. I vårt fall var "fast mark" mellan 1 och 1,5 meter ner. Vi har fått gräva bort allt detta och därifrån kommer det fyllas med icke komprimerbart material för att gjuta plattan på så småningom. Är det mer än 10 meter till fast mar
billy_baver: Låssmeden, gör så här - 1. Upprätta köpehandlingar tillsammans med någon mäklare eller annan sakkunnig. 2. Kontakta markägaren personligen, och ta med köpehandlingarna. Undvik snacka om ditt positiva förhandsbesked. Säg istället att bygglovet är "långt ifrån klart", men du vill ändå "slå till". Se till att säljaren skriver under på ett pris som ni båda godtar. 3.
drx: Alltid lönt att stå i tomtkö. 100-200 pix per år känns som en bra investering.
Splash: [citat] Då tomten inte verkar ligga inom detaljplan så bör du skaffa förhandsbesked hos kommunen först. Vet inte om du kan söka för 3 hus i samma ansökan men det kan du fråga kommunen om, annars får det bli 3 ansökningar. Du bör då veta hur du ska göra med VA samt vilken typ av hus du vill bygga, 1 plan, 1,5 plan eller 2 plan. Hur stor den tilltänkta avstyckningen är, taklutning,
larsg: Hej, Jag tänker på att Eksjöhus har varit en part i ett antal generalentreprenader där det gått riktigt snett och blivit infekterade rättssaker. Dessa har uppmärksammats bla i TV flera gånger och varit livligt debatterade här på forumet. Det bekymmersamma tycker jag är att när det har gått illa så har inte Eksjöhus ställt upp för sina kunder utan kunderna har själva fått ta
Meg: Känner till en tomt som var köpt via kommunen. En granne till "området" klagade och överklagade. När det slutligen kom till högsta instans så var det en tomt som inte var bebyggd men ansökan om bygglov var inlämnad. Grannen fick rätt och detaljplanen upphävdes, alltså gick inte tomten att bebygga. Kommunen håller nu på att utarbeta en ny detaljplan, den här gången måste grannen
Anna_Dyring: kom på att jag glømde att næmna att du skall undersøka på vilket belopp det skall søkas lagfart (det ær på kostnaden før tomten) samt kostnad før gravationsbevis. Lycka till Anna
matbr107: Förstår inte riktigt frågan? Ska ni bygga själva på er avstyckade tomt eller bara stycka av den och sälja den?? Vi köpte en tomt av några på en annons och skötte allt jobb med avstyckningen själva. Givetvis väljer vi vilket hus vi vill bygga. De som styckar av har inte lagt sig i överhuvudtaget angående husval, markarbeten osv. Vi sköter allt sånt själva. Vi har ett avlopps
matbr107: Har precis röjt en tomt som ligger mellan två hus. Tomten är en avstyckning och var en vildvuxen skogstomt innan vi röjde den. Man får väl förstå att grannarna tittar lite snett på en ibland eftersom man klampar in på deras revir. Dock har jag svårt att förstå sig på de som inte ens knappt hälsar när man är på tomten. De måste väl förstå att vi går igenom samma process som
larsg: För att kunna svara måste man läsa detalplanen över området. Ring stadsbyggnadskontoret så får du ett snabbt svar.
Severus: Hatar lantmäteriet.... De har gjort så att inte vi och grannen har en väg till vår tomt. De har godkänt en avstyckning utan att ha kollat upp servitut och vägar och tjoflöjt >:( Grannen ska stämma dem, vilket är helt rätt. Det var uppe i PLUS med Sverker för en tid sedan. Har inget till övers för den myndigheten >:( Det har inget med grundinlägget att göra, jag vet. Behövde
skogstomten: Vi hade mycket funderingar kring detta när vi skulle placera vårt hus. Slutade med att jag fick tag i en astronomisk almanacka (fanns att ladda ner för olika orter men minns inte var) då viste jag solvinkeln (hur högt solen stod) alla dagar på hela året. Sen byggde jag en mycket enkel husmodell med en viss höjd (går bra med en skokartong med påklistrat tak. Sen tog jag ett pappersark
volvo: [citat] .......eller om man bygger i utkanten av naturskyddsområden och liknande. Att hitta en bra tomt är antingen genom mäklare eller att åka runt och kolla på olika lägen själv. Hur man hittar vem som äger marken? Det har kommunen uppgifter på!
Familjen_Bygg: Typiskt! "När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked". Hörde att Sollentuna kommun släpper tomter på fredag i Sjöbergsområdet. Men där vill vi inte bo! >:( Till er andra! Lycka till! :) :) :)
billy_baver: Vid värdering av byggbar tomtmark brukar man - som golv - utgå från priset för jämförbara kommunala tomter. Kommunernas tomtpolitik varierar. Mest aktiva är kommuner som vill locka inpendlare att bosätta sig. Men ju "hetare" fastighetsmarknad dess mindre angelägna verkar politikerna vara för att ta fram byggbar mark. Husfirmorna erbjuder paketköp, och kan därför locka fram
Familjen_Bygg: Det behöver inte vara någon skillnad. Låt oss först reda ut vilken mark vägen ligger på. Med samfälld mark menas sådan mark (egen fastighet) där andra fastigheter har vissa andelar. Samfälld mark kan endast uppstå genom att mark överlåtes från fastigheter, det räcker alltstå inte med att marken upplåtes. Lycka till! :) :) :)
leffe6: Som ni ser på kartan så ligger det redan hus nedanför tomterna. De husen har funnits ett tag. Jag börjar gilla 1:37, längst in. Mera "ro" där och inte störande moppar på vägen som gå förbi de andra tomterna. 790kvm e dock lite litet... Men vi får se va stadsbyggnads kontoret säger... Jag har ritat in vårt hus med garage på 1:37 och tänker visa dom. tack för all respons.
Lovney: Tack för svaret Henric! Var faktiskt ute en sväng idag och tittade både på Myresjöhus och Sjödalshus tomter men det var inte riktigt något som föll oss i smaken. Tror du att din svärfar är intresserad av att sälja av en bit mark ::) ? MVH Annika
mammami: Många tomträttsinnehavare har under en lång tid betalt ett mycket lågt arrende. Dessa tomträttsinnehavare vill få oss att tro att de blir utsatta för pungslående. Men de får i själva verket bara betala de avgifter som vi andra har betalt under alla år pga våra höga fastighetsvärderingar. //KoW Men det där stämmer inte överallt. Hos oss är det inte så, tyvärr. Vi har