hej på Er på forumet!  :)

Jag och min sambo försöker hitta en tomt på landet utanför kommunalatomter, eftersom vi inte vill ha en närliggande granne. Men herrejösses vad svårt och bara hitta en plats där man vill bo. Visst kan man väl ta hjälp av en arkitekt, men vad kostar inte de? :-/ Finns det inte något annat tillvägagångsätt att ta till? Vi känner oss helt Lost... :-/ Hoppas på att få lite tips och råd från folk som har varit eller är i samma sits


Tack på förhand :-*
 
Börja med att göra en lista över hur Ni vill bo.

Dagis, skolor, affärer, sjukvård, bensinmack, tid till jobb, grannar, etc.

Åk sen ut och leta efter en solig markbit. Prata sen med bonden/markägaren och därefter med kommunen, om det är möjligt att få bygglov efter gjord förrättning, kostnader för detta samt tidsaspekten.

Rita sen upp en planlösning, gå till ett byggföretag och ta in offert.

Sen ansöker Ni tillsammans med valt byggföretag om bygglov.
 
Du kan aldrig garantera mot närliggande grannar om du inte köper en herrans massa mark kring ert hus.....tänk på det!
 
Calle Anka skrev:
Du kan aldrig garantera mot närliggande grannar om du inte köper en herrans massa mark kring ert hus.....tänk på det!

.......eller om man bygger i utkanten av naturskyddsområden och liknande.




Att hitta en bra tomt är antingen genom mäklare eller att åka runt och kolla på olika lägen själv.
Hur man hittar vem som äger marken?
Det har kommunen uppgifter på!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.