Tomter
rampante: [citat] Du fick dåligt med svar här på din fråga - men hur gick det sen? Köpte ni? Byggde ni? Hur ser det ut idag?
Turbo_Tail: [citat] Jag ver att detta är en gammal tråd, men blev ändå intresserad eftersom jag själv bor i Österbotten och har nyligen varit med på ett par lantmäteriförättningar. Vad är orsaken månne att lantmätaren envisades med att sätta röset på "sin rätta plats"? Då vi styckade ut en ny fastighet så skulle ena röset ha hamnat mitt i en befintlig väg, men då var det ju inga problem
Jonatan79: Om den biten tillhör er är den inte för allmänheten, bara bestämt att den inte får bebyggas.
harry73: [citat] Du ansvarar inte för buskar, grenar eller fallfrukt på grannens fastighet. Är det på den nivån att ni är oense om var gränsen går och grannen anser att en buske är hans och vill ta bort den och du anser att det är din och vill ha kvar den, ska ni beställa en gränsanvisning. Har ni två gränsrör och en bra fastighetskarta är det väldigt lätt att göra på plats. Ni kan
Neta58: Hoppas att detta hamnar under rätt rubrik. Hur lång tid tror ni att det tar att få en tomt avstyckad?
hempularen: Om det går att ändra med en förenklad detaljplan för just det tomten. Då är den ju värd vad en byggbar tomt är värd, minus avgifterna.
peter_sweden: Hej Jag bor i detaljplanerat område. Påverkas lantmäteriets handläggningstid av om jag avstyckar en tomt för att sälja direkt (och låta köparen bestämma byggnation) jämfört med om jag har en tänkt byggnation på ansökan? Med vänlig hälsning, Peter
NinaBilldal: Hej, Vi söker efter en tomt i Billdal, i västra Göteborg för att bygga hus under 2019/2020. Hör gärna av er om ni har tips eller ännu bättre, en tomt att sälja. Tack på förhand :) Nina
Silly Bear: Jag vet inte vad benämningen är idag Det här blir en utstyckning från nuvarande mark. Det finns inget hus på hans mark, antar att det benämns som något annat då? Gissningsvis är hans mark runt 30 hektar och jag kommer köpa 4 av dom
Daniel 109: Att hyra en kylkontainer kan absolut vara ett rimligt alternativ. Det är inte särskilt dyrt.
gustavk: [citat] Har du någon kött-bonde i din närhet? Du kommer säkert kunna få svar på dina frågor. Vill du få en känsla för priser så kolla: http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/allt.php?kid=13&tid=74 Läs på om skötsel: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/notkreatur.4.389b567011d9aa1eeab8000217.html Tänk på att djur behöver tillsyn varje dag, 365 dagar
KnockOnWood: Om jag skulle vilja få riktiga råd om priser och markbehov skulle jag vända mig till någon lokal bonde,eller till mitt lokala LRF, i ditt fall https://www.lrf.se/mitt-lrf/regioner/malardalen/
civilingenjören: [citat] Jordabalken (1970:994) 1 kap. 3 §: "Om gränsens sträckning ej utmärkts på marken i laga ordning, har gränsen den sträckning som framgår av karta och handlingar." Lantmäterikontor brukar skriva ut förrättningskartor och låna ut mätband (50 meter) och magnetsökare gratis. De kan anteckna på kartan vad förkortningarna betyder så att man vet om man ska leta och i så fall
hempularen: Eftersom det inte var inom strandskyddat område, så förutsätter jag att alla har minst 100m till en brygga.
useless: [citat] Förmodligen plockar dom ut angränsande fastigheter ur sitt gis-system utan att reflektera över rimligheten.
yonna: Har själv gammal (1800talet) mur längs hela tomten. Markeringsrören står mitt i stenmuren.
BirgitS: Välkommen till forumet! En nackdel är att det kan kännas otryggt med en bilväg precis utanför ytterdörren, särskilt om man har småbarn som springer rakt ut. En annan att det blir en väldigt lång uppfartsväg att skotta på vintern (inte kul när det har snöat på natten och man ska iväg med bilen på morgonen). Jag skulle nog välja att ha huset så långt upp i övre hörnet att det
Claes87: Hej. Jag undrar om det är någon här inne som har, eller vet någon som har en tomt eller mark att sälja i Umeå med omnejd?:D Helst inom 2 mils radie från stan. Jag och min sambo vill bygga ett mindre myresjö eller skidstahus. Mvh/ Claes
heimlaga: Att bygga på arrendemark brukar bara bli till bråk och tvister på lång sikt. Bäst blir det om du kan köpa en bit jord....... och ju större bit destu bättre! Det är inte alls illa att ha någon hektar skog som bisyssla...... om möjligheten finns.
Stefan N: Jag försökte hyra bensin när jag borrade men alla hade slutat för dom strulade så mycket. När vi pratar tryckluft så är det modell släpvagn och inte nån hemmakompressor.
ToRy: Jag är rätt säker på att ett beviljat bygglov inte kan rivas upp av en granne som köpt huset bredvid EFTER att bygglovet beviljats. Det är ju en av sakerna man brukar säga att man ska kolla upp när man köper hus, om det finns bygglov hos grannar som kan ändra uppfattning om fastighetens värde för köparen. Men det finns folk som vet, jag gissar bara lite kvalificerat nu... ;)
Backsell: Vi har planer på att bygga, men lyckas inte hitta några tomter via kommunen. Borlänge kommun erbjuder inte många tomter och Falun har inga på rätt plats just nu. Så vi undrar om någon har något bra tips eller vet någon som går i säljtankar. Alla tips mottages :)
Fudge1: Hmm, har inte tänkt på att attefallaren kunde bli ett svartbygge... Verkar inte vara så lätt som jag trodde... Så länge jag och min bror lever är det inga problem. Men vi tänker ju förstås på våra efterlevande. En annan aspekt är att jag lägger ner mer pengar och arbete på "min" sida av tomten. Blir problem om min bror dör och hans efterlevande vill sälja. Om jag förstått det
malinhillman: Hej! Jag och sambon söker tomt för husbygge utanför Mariestad/Lugnås. Gärna bortanför Sjöängen mot Åsen. Är det någon som vet eller har en tomt att sälja? Alla tips är välkomna! Med vänliga hälsningar Malin Hillman & Magnus Henrysson
Hemmakatten: Du får vända dig till kommunen och begära ut detaljplanen för ditt område. Många kommuner har lagt ut alla detaljplaner på sin hemsida.
havnas: [citat] Sevitut betyder " Rätt till företräde" Den kan vara ,statlig, kommunal, samfälld väg, väg och vatten, telekommunikation, elkraft, ecc.ecc. Man måste undersöka hur den har kommit till och av vilken anledning. Mosning havnas
NoOne2k: Hjälper det att pinga @Maria Hallberg? Med lite tur kanske TS får en e-post-notifikation?
KnockOnWood: Det är inte så att även grannen skulle vilja ha ett garage? Så kanske ni kunde bygga ett tvåbilsgarage mitt på gränsen. Har du kanske en skiss/ritning över tomterna med befintliga byggnader?
KnockOnWood: [citat] Du kan göra ett detaljplaneförslag själv, och lämna in för granskning och godkännande till kommunens avdelning som hanterar sådana frågor, samhällsbyggnadskontoret eller vad det kan heta. Men du behöver naturligtvis en kunnig konsult för att göra jobbet. Konsulten skall naturligtvis ha betalt för jobbet. Och sedan får du betala en planavgift till kommunen, men den blir lite
Robert-san01: Så små är bara tomter för radhus. Du får nog lov att köpa ett helt kvarter med detaljplan för radhus för att komma ner i tomt på 100m2.