A
ArneTW: Herrelös och herrelös. Om man vill sparka igång sånt här. Det hela är likt en gränsbestämning från lantmäteriet. Hävda att du är enda delägaren till markbiten sedan gör lantmäteriet sin utredning och delar ut andelar till berörda fastigheter då är markbiten samägd sedan kan 1 delägare tvinga fram skapandet av en samfällighet via lantmäteriet igen. Varje steg kostar pengar
24 svar · 7,0k läst
·
M
MetteKson: [citat] Det beror på vad som står i kontrakt när man köpte fastigheten. I attraktiva områden kan det vara så att bygglov ska vara inlämnat senast två år efter köpet, annars går det tillbaka och nästa i tomtkön får erbjudande att köpa. Detta för att man inte ska ”sitta på” fastigheter i ren spekulation.
7 svar · 5,0k läst
A
Amanda_: Hej, Vet inte om man kan söka tomt på detta sätt men alltid värt ett försök! Jag och min sambo söker tomt att bygga hus på i Skellefteå, gärna myckle/medle men vi kan även tänka oss andra områden med max 1,5 mil från centrum. Vi söker främst en tomt som är lite avskilt (dvs inte tätt ihop med andra hus i ett kvarter). Vet ni av någon som säljer tomter eller liknande så skulle
0 svar · 2,1k läst
E
Elingsbo: Så kan det vara, men juristen hänvisar till tomtbladet som påvisar en slänt (även om det inte framgår hur brant den skulle vara). I samband med att fallskyddet sattes upp kallade de själva den lösningen för temporär i väntan på åtgärd av slänten. Jag vill påvisa att fel föreligger i att slänten är alltför brant, och går de stenhårt på vad som framgår i tomtbladet kommer
6 svar · 3,7k läst
Z
Zezoz: Intressant :) Vad fick man ge för skog i Umeå? Har tänkt mig en bit i Kungälvs kommun, lite mer i utkanten., Västra Götalands Län. [citat]
8 svar · 6,1k läst
catherineb
catherineb: Det kan vara värt det extra pillet för att få bo naturnära och vara ifred!
5 svar · 5,7k läst
·
H
Hayransson: Vi är nu tillbaka på stolphusplanen vi hade från början, ska träffa bygglov imorgon för att få lite mer vägledning där och sen ta dit arkitekten som ritat stolphuset vi är nyfikna på. Spännande att se vad han säger. Fiskarhedenvillan föreslår att bygga på plint men den tanken är vi inte så förtjusta i pga det rent estetiska.
6 svar · 4,5k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker det är vackert med en skog i bakkanten på tomten. Tallar är mer tåliga än granar som ofta ramlar vid stormar. En tallskog är luftig och genomskinlig. Kolla i detaljplanen vilka planer det finns för tallskogen, fler tomter, avverkning? Är ni oroliga så ta in en expert, vågmästare? eller dylig, för bedömning. Den lilla höjden på.tomten är inget problem. Tvärtom så vill man
7 svar · 3,5k läst
·
L
Landmer: Tack för svar! Ja, det var där jag läste, men hade svårt att förstå om det var normalfallet att köpet görs upp innan fastighetsregleringen eller om det bara var information om så skett pga någon ovanlig omständighet. Din förklaring var mycket tydlig! Ska se till att en klausul om återgång av köpet, vid eventuellt avslag från lantmäteriet, kommer med. Med vänlig hälsning Eddie
2 svar · 1,8k läst
H
HEM2121: Har ni några bra referenser i Trollhättan med omnejd som är bra på att planera en tomt, det finns både berg och en sluttning. Behöver någon som kan se vad som behöver göras för att detbska bli bra. Har ni anlitat någon? Nöjda? Pris?
0 svar · 1,7k läst
M
merbanan: Om man då antar lite så kommer vägen till denna tomt(fastighet) att gå rakt över grannens. Kanske en väg till er fastighet skulle kunna gå i gränsen mellan grannens fastighet och avstyckningen (eller ovanför det som jag antar är förråd)? Tanken är att på något sätt kombinera båda tomters behov av tillfartsväg utan att den tjänande fastigheten blir en enda stor tillfart.
4 svar · 2,5k läst
·
P
PurreP: Håller med alla ovan, se till att ha angränsande väg mot nord/nordost så brukar det bli en trevlig baksida och tomt. Placera sedan huset så nära vägen som möjligt och försöka skapa någon liten vinkel i sydostläge på baksidan, antingen mha garage/plank eller en "utbyggnad" på huskroppen...
22 svar · 3,9k läst
·
N
Nylenskavillan: Hej Jag känner inte till om det finns någon praxis kring sådana förfrågningar, om det finns är det bäst att hålla sig till dem. I mitt privatliv har jag däremot upplevt att potentiella köpare presenterar sig och talar om att de är redo att köpa om det skulle vara aktuellt.
1 svar · 937 läst
M
mackovic: Jo, trafiken över bron är vi väl medveten om då vi istället för att bygga köpte oss ett hus på ön. Men nånstans är charmen med ön så pass stor i våra ögon så än så länge gör detta "problem" inget:) Men trots att vi köpt hus så kvarstår ändå frågan ifall det finns någon som har några känningar eller vet av något i tomtväg. Vid rätt läge finns intresset kvar!
8 svar · 3,6k läst
Joseph A
Joseph A: Hej alla husvänner :) Vi är en familj som består av (far 38 år dataingenjör, mor 34 år arbetsterapeut och 2 killar på 3 & 5 år). Vi är sugna på att bygga nytt hus i Linköping (med omnejd), men tomttillbudet är inte det bästa här. Någon snäll själ som har en tomt till salu eller känner en som vill sälja? Allt är av intresse. Allt gott Joseph & co.
0 svar · 2,2k läst
·
A
ArneTW: Ta kontakt med LRF eller en förmedlare av jord och skogsbruksfastigheter. Så ni får en värdering. Lägg sedan på 50-100% och ge ett rejält bud. Det är snålheten som dödar sådana här affärer... "marken är inte värd nåt" och liknande argument är dåliga. Om ni är oroliga för en framtida användning av marken säger ni ju själva att den kan bli värd nåt... Jag ser fram emot
1 svar · 1,8k läst
E
Enholm85: Ja bor man på rätt ställe i bomhus vilket vi gör. Byggde nytt för 3 års sedan i de lite finare områdena i graneberg. Men nu vill vi alltså bygga nytt igen haha :)
7 svar · 2,6k läst
·
B
b50gud: [citat] se till att du dränerar din tomt och kräv att grannen ovanför dig tar hand om sitt vatten, grannen nedanför dig har inget ansvar för att din tomt blir blöt och vill troligen inte att du skickar ditt vatten till deras tomt. förstår inte hur du tänker att någon nedanför dig ska hantera ditt dagvatten? det är ditt ansvar att lösa ditt problem. om alla ser till att lösa sitt
100 svar · 60,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det påverkar alldeles säkert vad Lantmäteriet fakturerar, om det, som du antyder, inte behövs så mycket "fältarbete". Men det är mycket som spelar in, servitut, samfälligheter och annat, så det kan säkert kosta en bra slant ändå. Välkommen till Bygga Hus-forumet Abborren! Det skall bli kul att höra hur det går för er, och vad det hela slutligen landar på.
1 svar · 1,4k läst
E
Enholm85: Vart ligger tomten?
3 svar · 3,4k läst
J
Anonymiserad 135652: [citat] Ska jag göra! Tack!
14 svar · 7,1k läst
·
K
kest: Skulle gissa på nedre fästet till ett vajerstag till en stolpe. Typ tele/El stolpe.
2 svar · 3,7k läst
·
L
lurmy: Söker Tomt helst på Tjörn längst med 160an mellan Myggenäs till Mjörn. En liten avstickare går bra. Eller runt centrala Stenungsund. Mellan 1000-5000 kvm.
0 svar · 1,2k läst
Appendix
Appendix: Vad söker du? :D Menar en tomt har ju en massa kriterier... lovar det är svårt få svar med ett sånt där utrop bara....
1 svar · 2,0k läst
R
Robert-san01: [citat] Jag har en tomt till salu i centrala Vallentuna.
4 svar · 2,3k läst
N
Napster: Familjen söker nu med ljus och lykta en tomt på bla. INGARÖ med närhet till Brunn, gärna 1800 kvm eller större.
0 svar · 1,1k läst
X
xl15: Uppdatering. Det har tillkommit lite kan man säga... Kontroll av avlopp har gjorts och det är konstaterat det jag till 99 % visste, att ett rör för spillvatten går över den avstyckade tomten. Det upptäcktes också att ett stuprör var kopplat till spillvattnet. Vi hittade även en brunn för dagvatten dit minst två av mina stuprör är kopplade. Den brunnen ligger i tomtgränsen mellan de
14 svar · 3,9k läst
L
LilleRoy: Känns som om att detta är nåt jag borde lämna över till ett företag. Det är inte totalentreprenad och därför ska jag försöka göra en del själv (renoverat o fixat en del men aldrig något inom mark). Stort tack för din info. Hjälpsamt. [citat]
2 svar · 1,3k läst
L
LilleRoy: Kan man även beställa upphämtning av överbliven jord/stenar? Får ta och ringa dem. De flesta rekommenderar dem. Tack för tips. [citat]
9 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.