Ombilda till jordbruksfastighet

189 läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej

Jag har just nu en tomt på ca 3000 kvm.
    Och en bonde som tyvärr har servitut på att köra över min gård för att ta sig till den mark som han äger bakom mig.

Han äger en marken bakom min och mina 2 grannars tomter sen en bra bit upp och över en större väg.

Jag har nu fått erbjudande om att köpa marken som ligger från min tomt och upp till vägen.(bakom båda grannarna)
    Jag har fått erbjudandet eftersom det är på min mark han har servitut .

Fördelen för mig blir att jag slipper servitutet och jag får en liten plätt mark på ca 4 hektar.

Jag har några frågor angående detta
    1a Vad kan man tänkas få betala för detta?, bonden har inte kommit fram till någon summa och jag vill veta litegrann var man bör hamna.
    Finns 2st mindre ängar på marken och resten är slyskog alltså inte direkt något man kan avverka och sälja.
    Marken ligger i umeå om det hjälper ev värdering.

Min andra fråga är bonden är väldigt mån om att om jag köper marken så vill han att jag gör " något vettigt" av den .

Har ni några tips på vilken mindre verksamhet jag skulle kunna pyssla på med på marken?
    Jag har inte tänkt att den ska göra mig ekonomiskt oberoende utan bara något som kan generera en slant eller 2.
    Hästar, får etc är uteslutet pga allergi men är öppen för alla andra förslag .

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Är de fyra hektaren en egen fastighet idag? Känns osäkert om du får lov att köpa dem annars. Fastighetsbildningslagen kräver att nya fastigheter ska vara effektiva och jag har svårt att se argumentet för denna bildning av lantbruksfastighet. Och om du får det har jag svårt att se att du skulle tjäna pengar på den.

Pris per ha i Umeå vet jag inte, men särskilt många 10.000-lappar tror jag inte på. Vad används marken till idag?

3. S
    Medlem Nivå 6
    Jag vet inte vad benämningen är idag
    Det här blir en utstyckning från nuvarande mark.
    Det finns inget hus på hans mark, antar att det benämns som något annat då?

Gissningsvis är hans mark runt 30 hektar och jag kommer köpa 4 av dom

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: