H
Husqvarna220Ac: Brukar alltid står vad som ingår i tomten, en ren tomt Är dyr, tillkommer många dyra kostnader innan ens grävmaskinen kommit, men så är det..
7 svar · 2,7k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Det första man bör kolla är väl vad som står i pantbreven och var de befinner sig ( vem har kontrollen). Det är ju ingen konst att ta ut pantbrev, som inte är relevanta. Det kostar ju bara (?) avgiften. Om det sedan kan lyckas lura någon att värdet på fastigheten är mycket högre än den verkligen är, så kan det ju vara lönsamt för säljaren att betala den avgiften. Att det finns
16 svar · 32,7k läst
S
SysterSandra: Nu har vi fått alla papper på vår tomt i lindome som vi styckat från vår nuvarande fastighet och den är redo att byta ägare. Tomten är 1100kvm och ligger 10 min gångväg från tågstationen och 3 min ut till påfarten till motorvägen. Tomten ligger utanför detaljplan så man får bygga vad man vill med en bya på 220kvm. Förhandsbesked finns! Nu har vi ett samarbete med A-hus och
0 svar · 5,0k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Jag tänkte mer på villatomter på 2000 kvm och uppåt, som är vanliga i äldre områden.
4 svar · 2,3k läst
G
Gunnar_80: Det är noterat. Tack för svar Hemmakatten!
13 svar · 3,4k läst
Martin_B
Martin_B: Jaha, den fanns när man tryckte på tomter! Hittade den! Tackar tackar! :)
44 svar · 11,1k läst
·
G
gusvo085: Du borde väl kunna skriva ett avtal med grannen att denne får bruka din mark? Ett avtal dom upphör då grannen säljer låter ju säkrast.
3 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] På Södermalm och i Malmö, Västra Hamnen runt Turning Torso kanske, ja. Men annars? https://www.expressen.se/gt/minkfarmsagare-misshandlad-av-aktivister/ http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6829500
45 svar · 9,1k läst
·
M
mlkjhr: Om huset på bilden är det sist byggda så kan jag inte se hur vattnet på vägen skall kunna vara deras fel. Däremot kan det vara det som är orsaken till att vattnet inte kan rinna av i samma riktning som tidigare. Det blir nog ett fall ör vägföreningen att lösa.
26 svar · 2,7k läst
·
S
SHrimp: kommunen gör ju en fältmätning med planbestämmelser. De har upprättat gränsrör, vilket de ska markera när jag begär nybyggnadskartan så jag själv kan se det extra noga. De sa att vi pratar om max en differens på någon cm, Allt verkar vara i sin ordning och de flest i området har inte begärt att LM ska markera ut deras tomtgränser, som jag förstår görs detta endast vid en
25 svar · 2,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag hade börjat med att söka om förhandsbesked, detta kan du sedan använda för att stycka av. Avloppet hade jag anlagt först efter att du fått förhandsbeskedet.
5 svar · 1,3k läst
B
Bronhi: Hur går det för er som ska bygga i Sturefors? Vart i procedsen är ni?
70 svar · 14,4k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Vet man att det är sex personer och ett dödsbo skulle jag aldrig våga förutsätta att en företräder de andra. Men som sagt, är det så stort som 15 ha lär det ju vara en jordbruksfastighet varvid det blir enklare.
11 svar · 2,7k läst
BirgitS
BirgitS: Tack! Det blir säkert bra :)
16 svar · 2,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: Det finns ju andra hustillverkare som inte heller är så dyra (kommer dock inte på några) Spontant tycker jag att ett spegelvänt Näktergalen har en bättre lämpad planlösning (dock hamnar matsalen i norr, om man inte gör ett rum av det. hade varit bättre att växla plats på matsal och kök annars). Har ni tittat på A-hus Svanhall? Verkar gå att få med oinredd ovanvåning också. En
84 svar · 9,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Man kan aldrig vara säker, så ja, det är bäst att fråga. Vårt första hus, på en ö i Göteborgs södra skärgård, hade en tomt om 234 m2. Och det var ett fristående hus. Själva huset var väl ca 70 m2 i markplanet.
6 svar · 8,6k läst
R
Ryttartorpet: [citat] Päronet 10 är tyvärr bokad. Samtliga tomter i området var uppbokade sedan en tid tillbaka men sedan gick Päronet 13 och Stensoppen 1 tillbaka till tomtkön eftersom köparna där ångrat sig.
8 svar · 4,1k läst
·
oobum
oobum: Stakkäpp och det borde finnas på ditt närmaste byggvaruhus.
3 svar · 7,0k läst
jockeping
jockeping: [citat] Det är frågan det
30 svar · 20,1k läst
·
O
Othahaiti: I stugan från -44 så är våra rör i markhöjd. Eller möjligen ngt under. Står ett i varje hörn.
7 svar · 5,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Med tanke på att du har så väldigt stor tomt så tror jag nog att du kan ha huset ett par meter längre in på tomten utan att det upplevs som en liten trädgårdssida. Eller går det att ha garaget närmare tomtgränsen enligt detaljplanen så att solstrålarna får chans att komma över garagetaket?
3 svar · 2,4k läst
·
J
JohanLun: Personligen tycker jag det är bättre skärma av mot gatan med hus och mot grannar med grönska. Speciellt på en hörntomt kan höga plank eller häckar inte vara möjligt mot gata. Parkeringen skulle jag ha i norrläge så bilen inte hamnar i stekande sol...
11 svar · 3,5k läst
·
H
heimlaga: Ja...det var så vi skulle göra om tomten skulle vara tillräckligt stor......... men efter många års samboende vill vi ha litet privatliv och inte bo vägg i vägg...... Den delen av tomten där en sytningsstuga skulle rymmas är bara vattensjuk blålera och altså oduglig som byggplats. Jag funderar på att bo med dem tills jag kommer på fötter och kan köpa ett hus med rejäl tomt och
6 svar · 8,4k läst
harry73
harry73: https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/GPS-och-geodetisk-matning/Referenssystem/Tvadimensionella-system/RT-38/ Absolutskillnaden mellan punktkoordinater i RT 90 och RT 38 är generellt av storleksordningen 1-2 meter och uppgår som mest till omkring 5 meter. Kartan här intill redovisar skillnaden från RT 38 till RT 90 som avståndsvektorer [bild] Det finns inget
4 svar · 4,7k läst
·
D
Daniel 109: Om världen rasar samman på grund av byråkratin ska man nog inte bygga. Men jag gissar att det var något av en överdrift. Ett minireningsverk tror jag går att få från 60kkr. Tillkommer installation, men den borde inte bli så dyr om madkiner och material ändå finns på plats. Reningsverket borde gå att sälja om några år. Det är många kommuner som börjar gå igenom gamla avlopp.
1 svar · 1,3k läst
yonna
yonna: Jag har merparten av tomten mot vägarna (hörntomt) i söderläge. Baksidan är smal och med skyddad gammal stenmur mot kohage som är mycket vacker. Tomten ca 700 kvm. Har satt dubbelhäckar mot gatan och ett antal kraftfulla bambus. Huset har stora fönsterpartier så de första åren, innan häckar och buskar tagit fart, var gardiner nödvändiga. Trädäcket mot söder skyddades de första
7 svar · 1,9k läst
H
heimlaga: Då jag var i sådant skick att jag klarade av det brukade jag skaffa mig ved och virke på det där viset. Ett bra sätt för en fattig att skaffa snickarvirke och byggnadsvirke för eget bruk och ibland även för kundarbeten. Priset blev alltid lågt eller ibland rentav gratis beroende på virkeskvalitet och mängd och tillgänglighet. Man kan inte betala så mycket för enstaka träd för då
3 svar · 16,9k läst
K
Karin C: Hej! Vi ska bygga ett 1,5-planshus till vintern och håller på att rita upp huset. Det jag grubblar mest på är om vi har lagt huset på rätt håll. De hus som har börjat komma upp på området är de flesta vridna ett kvarts varv med långsidor ut mot gatan. Vi har dock en hörntomt så jag tror att det inte spelar så stor roll när det kommer till bygglovet. Är väldigt tacksam om vi får
0 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.