44 002 läst ·
47 svar
44k läst
47 svar
Mäta upp tomtgräns billigt men bra
Enligt mej så låter det rimligt att kontakta kommunen för att kolla om du behöver en nybyggnadskarta. Då mäts det höjder och sannolikt så letar dom upp någon gränspunkt så att du har något att utgå ifrån när du planerar ditt bygge.A aries skrev:Tack för den beskrivningen! Nu blir jag fundersam. Om gränsen inte har utsatts och det bara finns koordinater, vad är det som gäller då?
Jag är intresserad av att bygga på en tomt som i så fall ska styckas av. Den senaste lantmäteriförrättningen för tomten gjordes 2009. I dokumenten från förrättningen står det för de olika punkterna: "gammalt rör i mark", "rör i mark" men för de flesta punkterna står det "omarkerad". Alla koordinater finns angivna (men ingen z-koordinat) och koordinatsystemet är SWEREF 99 13 30.
Om jag inte kan lita på egen gps och hitta.se så innebär det alltså att en ny förrättning måste göras för att jag ska veta var tomtgränsen går. Jag trodde hela syftet med lantmäteriförrättningar var att markera gränserna.
Jag vill också veta höjdskillnaderna. Ska jag göra gränsutvisning, gränsutmärkning eller fastighetsbestämning för att få veta det jag behöver innan jag söker bygglov?
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Vad är det för GPS du åsyftar? De GNSS som idag används vid Nätverks-RTK-mätning håller en helt annan noggrannhet (inom 1-4 cm) än vad mobiltelefoner och surfplattor ger (inom 5-10 m).A aries skrev:
Jordabalken (1970:994) 1 kap. 3 §: "Om gränsens sträckning ej utmärkts på marken i laga ordning, har gränsen den sträckning som framgår av karta och handlingar."A aries skrev:
Lantmäterikontor brukar skriva ut förrättningskartor och låna ut mätband (50 meter) och magnetsökare gratis. De kan anteckna på kartan vad förkortningarna betyder så att man vet om man ska leta och i så fall efter vad (så man inte letar i dagar efter en "om", för en sådan har ingen någonsin hittat). Koordinatsystemen är i meter, så man kan räkna ut avståndet mellan två valfria punkter med Pythagoras sats. Areor kan man räkna ut med Gauß koordinatareaformel. Kartor från andra förrättningar som är gjorda i närheten och som redovisar punkter i samma koordinatsystem kan vara till hjälp vid letandet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden