harry73
Och vad om man placerar den så?
Illustration av en planritning med mått och markeringar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart att det är värt att fråga. Det finns inget annat sätt som du kan ta reda på svaret. Om sedan markägaren är intresserad är en annan pilsner.

Är det ett skogsbolag eller annan större markägare så kan ju saken hamna i läget att de av policyskäl inte säljer mark, eller att de tycker att affären är alldeles för liten för att lägga tid på.

Är det en privat markägare så är det nog mest en fråga om att presentera frågan på ett lämpligt vis och vifta med tillräckligt med pengar. Vad ägaren sedan svarar beror ju på dom, men det är ingen bra början att ha fel attityd eller verka snål. För en privat ägare så kan markens känslomässiga värde vara mycket större än det ekonomiska värdet.

Om nu ägaren säger ja så finns det ett par saker till som ska stämma. Lantmäteriet måste göra en fastighetsreglering, dvs föra över mark från grannfastigheten till din fastighet. Det kostar i runda slängar 40-50 tusen. Man kan tycka att det är rätt dyrt för det man själv faktiskt ser av arbetet, dvs några rör i marken och en karta, men lantmäteriet har innan dess gjort ett rätt omfattande arbete med att kolla upp hur alla avtal och servitut och annat som påverkar fastigheterna påverkas av regleringen. De kontrollerar och att fastighetsbildningen är lämplig.

Här är nästa fallgrop. Din fastighet är förmodligen en bostadsfastighet. Grannen är förmodligen en skogsfastighet. Vill du göra en alltför stor fastighet för att rimligen vara en bostadsfastighet så kommer lantmäteriet säga nej. Likaså om regleringen gör att det som blir kvar av grannens fastighet inte längre är lämpligt för skogsbruk. Lantmäteriet kontrollerar också med kommunen om det finns detaljplan och om den i så fall tillåter regleringen. Detaljplanen kan ha mycket mer detaljerade regler än de mer allmänt hållna reglerna om fastighetsbildning som lantmäteriet lever efter.

Så kolla också innan du sätter igång om det finns detaljplan och vad den i så fall säger. Prova också att ringa lantmäteriet och hör med dom om vad dom tror om fastighetsregleringen du tänkt dig. När jag själv gjorde en liknande fastighetsreglering för några år sedan så fick jag väldigt bra hjälp direkt av lantmäteriet, både med att lite snabbt kolla att det inte fanns något som tydde på att det skulle bli tvärstopp för en ansökan och lite tips om hur jag skulle fylla i blanketter och sådant. Sedan tog det däremot en väldig tid för dom att faktiskt göra själva regleringen. Men det blev bra.

OBS! om någon term här ovan inte är riktigt rätt så beror det på att jag bara beskriver den arbetsgång jag hade när jag köpte mark av grannen. Jag är inget vidare på fastighetsjuridik i övrigt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och vad om man placerar den så?
[bild]
Detta alt har jag varit inne på! Det som jag ser som nackdel till denna är att jag inte kan backa in i garaget och ytan mellan hus och tomtgräns är "död" för ev andra bilar tex gäster. I de andra alternativet kan man precis backa in, samt kan köra förbi och ställa bilar om något tajt.

Men detta kanske inte är så dumt heller. Får väl göra en altan eller dyl där istället, samt ställa ev besökare framför garaget.
 
PNO PNO skrev:
Klart att det är värt att fråga. Det finns inget annat sätt som du kan ta reda på svaret. Om sedan markägaren är intresserad är en annan pilsner.

Är det ett skogsbolag eller annan större markägare så kan ju saken hamna i läget att de av policyskäl inte säljer mark, eller att de tycker att affären är alldeles för liten för att lägga tid på.

Är det en privat markägare så är det nog mest en fråga om att presentera frågan på ett lämpligt vis och vifta med tillräckligt med pengar. Vad ägaren sedan svarar beror ju på dom, men det är ingen bra början att ha fel attityd eller verka snål. För en privat ägare så kan markens känslomässiga värde vara mycket större än det ekonomiska värdet.

Om nu ägaren säger ja så finns det ett par saker till som ska stämma. Lantmäteriet måste göra en fastighetsreglering, dvs föra över mark från grannfastigheten till din fastighet. Det kostar i runda slängar 40-50 tusen. Man kan tycka att det är rätt dyrt för det man själv faktiskt ser av arbetet, dvs några rör i marken och en karta, men lantmäteriet har innan dess gjort ett rätt omfattande arbete med att kolla upp hur alla avtal och servitut och annat som påverkar fastigheterna påverkas av regleringen. De kontrollerar och att fastighetsbildningen är lämplig.

Här är nästa fallgrop. Din fastighet är förmodligen en bostadsfastighet. Grannen är förmodligen en skogsfastighet. Vill du göra en alltför stor fastighet för att rimligen vara en bostadsfastighet så kommer lantmäteriet säga nej. Likaså om regleringen gör att det som blir kvar av grannens fastighet inte längre är lämpligt för skogsbruk. Lantmäteriet kontrollerar också med kommunen om det finns detaljplan och om den i så fall tillåter regleringen. Detaljplanen kan ha mycket mer detaljerade regler än de mer allmänt hållna reglerna om fastighetsbildning som lantmäteriet lever efter.

Så kolla också innan du sätter igång om det finns detaljplan och vad den i så fall säger. Prova också att ringa lantmäteriet och hör med dom om vad dom tror om fastighetsregleringen du tänkt dig. När jag själv gjorde en liknande fastighetsreglering för några år sedan så fick jag väldigt bra hjälp direkt av lantmäteriet, både med att lite snabbt kolla att det inte fanns något som tydde på att det skulle bli tvärstopp för en ansökan och lite tips om hur jag skulle fylla i blanketter och sådant. Sedan tog det däremot en väldig tid för dom att faktiskt göra själva regleringen. Men det blev bra.

OBS! om någon term här ovan inte är riktigt rätt så beror det på att jag bara beskriver den arbetsgång jag hade när jag köpte mark av grannen. Jag är inget vidare på fastighetsjuridik i övrigt.
Tack för detta svaret! Fick precis ett namn av lantmäteriet av personen som äger marken. Han verkar äga en väldig massa runt om i området. Sedan så är denna ytan där skogen finns helt omringad av bostadshus, samt en hel del berg. Så tror inte det är jättevärdefull för ägaren idag. Jag skall ringa lantmäteriet och snacka lite med dem. Stort tack för ditt svar!
 
Har du kollat på garage med två portar i bredd och förrådet bredvid?
 
Att bygga på arrendemark brukar bara bli till bråk och tvister på lång sikt.
Bäst blir det om du kan köpa en bit jord....... och ju större bit destu bättre!
Det är inte alls illa att ha någon hektar skog som bisyssla...... om möjligheten finns.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.