Tomter
rikard454: [citat] Hmm, det är ju en tanke - men den där smala "tarmen" slutar upptill i bild och fortsätter inte längs gatan och de följande tomterna går istället hela vägen fram till gatan...
Aahusen: [citat] När det gäller tillträde, så tänkte jag mest på hur man förhåller sig till betalning av tomten, kontra när förrättningen är klar och den nya fastigheten har bildats. Finns det någon kutym, t ex 10 % av köpeskillingen erläggs vid avtalstecknandet o resten när förrättningen är klar etc? Man kan naturligtvis skriva vad som man kommer överens om, men jag undrar om det
Rebecca123: Båda jag och min sambo är ifrån Vallda och har en dröm om att bygga ett eget hus, dock är det inte så lätt att hitta en tomt. Är det någon som har en tomt eller känner någon med mycket mark som kan tänka sig att sälja? Skriv gärna. Med vänlig hälsning, Rebecca
Rebecca123: [citat] Hej, Söker tomt i Vallda, är tomten avstyckad och finns de någon tomt till salu? Med vänlig hälsning Rebecca
Thomas_Blekinge: Det tog 5 år av slötittande att hitta drömläget. Plötsligt åkte vi på en fastighet och då small det till, jag ville ha den. Blev lite budgivning och vi fick det exakt vid vår budget. Rena turen. Nu finns i närheten andra drömtomter och vissa går snabbare än andra. Men inget är tre-dagars-affärer. Och inget är något där man behöver titta på små fuktfläckar eller sneda
dpfn03: Halloj! Har slängt ut en del krokar i olika forum/medier och tänkte pröva lyckan även här. Vi letar efter tomt el. mark att stycka av för att bygga villa på. Framförallt har vi kikat längs Tostaredsvägen eller Sätilavägen men även mot Åsa. Vi är rätt öppna men att det ligger i Kungsbacka kommun är ett krav p.g.a. barnomsorg. Har ni något eller känner någon som ev. vill sälja
MaJa-69: Jag har fått nytt jobb i Göteborg så det är dags att flytta tillbaka till Västkusten. Efter att renoverat två hus tidigare funderar vi på att bygga nytt den här gången. Söker tomt för enplanshus i Vallda, Onsala eller Åsa. Tacksam för alla tips.
Hemmakatten: Självklart är det mycket dyrare att köpa en bostadsfastighet än en skogsfastighet. OM du ens får stycka av en bit mark från en skogsfastighet så blir den lika dyr som en bostadsfastighet. En bostadsfastighet är en fastighet (en bit mark) som redan är godkänd av kommunen och avstyckad av Lantmäteriet för att bygga en bostad på.
hus-mic: Jag får instämma att priset inte låter orimligt. Tillgång och efterfrågan, läge, läge, läge. Att värdera en markplätt beror lite på hur man ser på markplätten. 1 ha betesmark kanske kan värderas till 30-110 kSEK. Men vore det min mark, och om jag verkligen ville sälja till någon som vill bygga hus, då hade prislappen varit betydligt högre, prissatt som tomtmark. Finns det
kest: Frågor som dessa brukar man kunna kostnadsfritt kunna diskutera allmänt hos lantmätaren för en idebildning. Om man ber om lite råd och köper några kopior så får man en bild av deras tankar om vad som ur deras perspektiv kan vara rätt.
hempularen: Du kan ju ha byggbodar osv, när du har påbörjat bygget. Men då måste du först ha bygglov och startbesked osv. för bygget. Innan du har bygglov så finns det nog inget annat än möjligen uppställning av en husvagn, man får göra.
LQ58: Söker en tomt för att bygga vårt drömhus. -Sjönära, helst sjötomt. - Enskilt utan nära grannar - inom 10 mils omkrets från Stockholm - Stor byggrätt - Utsikt
KnockOnWood: Hej Linken123, välkommen till Bygga Hus-forumet! Det är svårt att se på bilden hur tomten är beskaffad. (Och nu skall jag inte tramsa med att tomten inte ens har en röd luva) Jag förstår att du är lite orolig för lutning och avrinning kring ett eventuellt hus. Men som sagt, det är svårt att se detaljerna på bilden. I stort instämmer jag generellt med att man skall bygga på tomtens
Hemmakatten: Skriv ett köpekontrakt och villkora köpet med att kommunen ger förhandsbesked för bostadshus (och tillstånd för avloppslösning) och att Lantmäteriet godkänner avstyckning. Priset bör vara ett pris för 2500kvm + - ca 300 kvm och tillägg med xx kronor för ytterligare/minskning av arena. LM kan nämligen ha en egen uppfattning om lämpliga tomtgränser. Avstyckningskostnaden är väl
Daniel 109: Man vill inte dimensionera dränering för höga flöden. Det ger problem nedströms. Vid höga flöden vill man att obebyggda ytor översvämmas och att vattnet leds bort i ett lugnare tempo.
Frågan: Kanske löst sig vid det här laget men det finns ju åtminstone två på Muskö. Dels John som jag har använt och är mycket nöjd med dels Putte som jag också hört bra om. Har även sett en maskin som verkar vara hemmahörande på Altorpsvägen.
hapazard: [citat] Priset man får betala är väl att det tar nån timme att köra till Malmö, och ligger lite i avfolkningsbygd. Men vackra omgivningar och inte långt till kontinenten.
Låset: Hur brett är garaget?
KnockOnWood: [citat] Tyvärr, Johanna80 har inte varit inne på forumet sedan juni 2014...
speedygonzales: Vi vurderer å bygge hus i Gävle, men alle tomtene vi er interessert i ser ut til å ligge i områder hvor det ikke finnes noen detaljplan. Er det virkelig slik at den eneste måten å finne ut om vi kan bygge det vi vil er å betale for en förhandbesked? Vi vil ikke kjøpe tomt uten å vite at vi kan bygge det vi vil, men vi synes også det er veldig dyrt å betale 15-20 tusen for å finne ut
Bygglovsproffessorn: Kommunen kommer att handlägga ärendet som ett planbesked och göra en bedömning om marken är lämplig för bebyggelse genom att sammanväga olika aspekter. Om marken idag är odlingsbar mark och ligger inom så kallat jordbruksblock så är chansen mycket mindre att det är lämplig mark att bebygga.
Mikael_L: [citat] Du måste kasta in 10% av köpebeloppet med en gång, dvs helst ha det på ett kort som du kan använda upp till det beloppet på ett bräde. Kontanter sägs gå bra, men det är ju lite otympligt att hantera för både dig och kronofogden, men jag har fått för mig att det ska funka. Troligen även bankväxel osv. Men var beredd på detta bara, för vinner du budgivningen men kan inte
Thomas_Blekinge: Några parasolfötter med en snygg kedja emellan
Hemmakatten: Vad är det för projekteringskostnad för att sälja en tomt? Om du har någon sådan skulle jag baka in den i tomtpriset och inte speca den separat. Fundera också på om du ska dra fram el och vatten till tomtgränsen. Dessa kostnader skulle jag också baka in i tomtpriset så att köparen bara har ett pris att förhålla sig. Tomter säljs lättare om el och vatten är förberett och
hempularen: En väg att gå, är ju att prata med grannen om han rent rincipiellt kan tänka sig att sälja. och i så fall föreslå att man låter en värderingsman värdera marken, och erbjuda värderingen plus X kronor för besväret. Jag misstänker som sagt att en värdering kan komma att bli väldigt låg, under förutsättning att inte den här markbiten påverkar byggrätten eller
Ramnemark: [citat] Det var SEB som sa detta. Jag kan belåna huset vi har nu då vi bara har runt 50% belåning. Men får väll fråga DN annan bank med :)
omaro: Tack alla för bra och värdefulla synpunkter. Får se hur det ska gå till.
cpalm: Har lite erfarenhet av just detta - blev dock av olika anledningar aldrig något köp. Det är inte alls omöjligt beroende på förutsättningarna. I vårt fall handlade det om mark som i allt väsentligt upplevs som en del av vår tomt och har därför föga värde för allmänheten som park beträffad. Så kommunens kostnader för att underhålla ytan är inte särskilt motiverade. Kommunen