Teknik
useless: SketchUp är det bästa du kan få tag på om du inte har tillgång till något 'riktigt' program som någon annan betalar för. I den nuvarande gratisversionen har man gjort om så att allt körs i webbläsaren, så rent teoretiskt borde det funka även på en surfplatta. Dock är det nog ganska roddigt med så liten skärm, men framförallt utan en mus med mint tre knappar... Vill man köra den
jonastroms: [citat] Det har du ju rätt i men får du tag i en begagnad av en privat säljare blir det ett kap :D
etompau: Vad jag har förstått är PLEJD ett "låst" system. Inget API. En controller har varit aviserad i några år nu.
yonna: Jätteimponerad! En sån' där apparat skulle jag ha behov av för att tillverka 4 enkla (segel)block med trissa ...:D
Jocke Best: Ok, ja men det var ju alltid en bra anledning till att få uppgradera sina teknikprylar utan att behöva köra med tveksamma argument :D:D:D
prototypen: Kan vara att motorn har 2 lika lindningar och då är det enkelt att köra fram/back. [bild] Får naturligtvis inte koppla in fram och back samtidigt till fasen, bara en i taget. Protte
Pen: Det finns ingenting i Chromecast protokollet i sig som kräver att Google kontaktas. Det går bra att bygga både en egen klient och en egen server som enbart använder ett lokalt nät. Klienten kommunicerar då endast med Chromecasten och mediaservern. Däremot baseras antagligen de flesta klienter (inkl play appar) på Googles SDK och då blir Googles kod inblandad. Vad den sedan gör vet man
MWave: Hej jag undrar om någon vet om det finns kodlås till altandörren som man kan ha på utsidan. Tänkte först sätta in en cylinder men kanske smidigare med kodlås.
Fotografen: Det brukar finnas ett antal olika sätt aatt få ut ljudet ur en modern TV och ett antol olika ljudutgångar och en fantasiljon inställningar. Läs manualen (inte säkert man blir klokare av det iofs), leta runt bland inställningarna.
Max R70: [citat] Korta pinnen lite till, vredet skall fjädra tillbaka av sig själv.
KalleKe: Jag skulle tro som sådan att hade du grund installerat den med din andra Sonos hade den kopierat alla inställningar från den första. Men inställningarna ligger i enheterna inte i appen
Alva10: Vet inte om jag gjort rätt men ja har lagt hygrometrarna i matlådor tillsammans med ett glas med 60g salt och fuktat med vatten. Nu ligger fukt nivån på 88% på Telldus mätarna.
hempularen: En annan säkerhetslucka kan vara de här "säkerhetsfrågorna" man skall svara på ifall man glömt lösenord. Numera har jag för mig att det inte räcker, utan att det iallafall skall komma någon kod till en annan enhet osv. Men en släkting råkade ut för det på hotmail för många år sedan. De skulle gifta sig, och typ 3 dagar före bröllopet gick det ut mail till alla om att bröllopet
Yaken: Vad gäller molnet som backup kör jag Backblaze sedan ett halvår till min FreeNAS (det passar väl bättre i den tråden). Det har funkat smärtfritt och kostnaden är bara någon $/månad för mina 2-300 GB. Deras återställningstjänster verkar seriösa, men jag har ju som tur är inte behövt återställa något än. För mobilen borde alla köra någon form av molntjänst som backar upp
whatever: Själv har jag DLINK , som är kopplad till en SYNOLOGY NAS som spelar in 24/7. Kan vara bra att, när man ändå bygger nytt, att tänka på tomrör, mitt hus var ju redan färdigbyggd, så jag drog POE kabeln via friskluftsintagen..... De är ju ändå öppna lite hela tiden.
useless: Det blir en bättre diskussion om man inte startar flera trådar med samma fråga...
Bo Berglund: Fanns inga med rätt storlek. Vi får inte plats med fullstor kokare (1.7l), denna är 1.5l och går att ha i vårt trånga pentry på landet. Och jag har kollat på sladdar på flera kokare, det verkar som om de är exakt lika långa men vissa har vinklad kontakt och andra (vår nya tex) har rak kontakt. Med rak kontakt förlorar vi 5 cm av sladden...
KA-1: Såg nu att det finns en optisk utgång även på Tivo boxen, kopplade in den dit och vips så var det mycket mer ljud. Tackar Dan_Johansson och etompau för hjälpen
Leahcim: Hej tänkte skaffa en garageportöppnare till vår vippport och undrar om någon har några rekommendationer.
Mats: måste och måste. Ska det vara helt rätt så ja, annars så har jag haft vanlig inomhuskabel i ett 50 mm kabelskyddsrör i över 10 år nu
Huruvida: [citat] Aha! Då hade jag missuppfattat den delen. Tack för svar!