9 138 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Göra en frys mindre tät för enklare öppning?
Hej,
Har precis köpt ny kyl och frys där frysen är oerhört svår att öppna. Den suger fast ordentligt. När jag ska öppna måste jag antingen,
- rycka ordentligt i handtaget
- hålla emot med andra handen
- peta in ett finger i tätlisten
Kan man på något sätt påverka frysen för enklare öppning?
Läste någonstans att man kunde limma fast en plastremsa mellan frysen och tätningen på dörren. Skulle påverka tätheten och på så vis vara enklare att öppna.
Några tips?
Funderade även på fotpedal, dock finns det en uppsjö med olika lösningar och inte lätt att veta vilken som kan passa.
Märke: Eloktro Helios
Och ja, man får vad man betalar för men 2 helt nya för 1000kr på blocket var det värt.
Tidigare ägare använde dessa i några veckor och tröttnade på att det var svårt/svårare att öppna.
Har precis köpt ny kyl och frys där frysen är oerhört svår att öppna. Den suger fast ordentligt. När jag ska öppna måste jag antingen,
- rycka ordentligt i handtaget
- hålla emot med andra handen
- peta in ett finger i tätlisten
Kan man på något sätt påverka frysen för enklare öppning?
Läste någonstans att man kunde limma fast en plastremsa mellan frysen och tätningen på dörren. Skulle påverka tätheten och på så vis vara enklare att öppna.
Några tips?
Funderade även på fotpedal, dock finns det en uppsjö med olika lösningar och inte lätt att veta vilken som kan passa.
Märke: Eloktro Helios
Och ja, man får vad man betalar för men 2 helt nya för 1000kr på blocket var det värt.
Tidigare ägare använde dessa i några veckor och tröttnade på att det var svårt/svårare att öppna.
Letade och hittade en pedal som jag nu beställt. Dock löste jag problemet redan nu. Tog en liten möbeltass (sådan som man sätter under möbler). Tog en i gummi av storleken minimal och fäste på tätningslisten bakom handtaget. Funkar klockrent och det verkar inte läcka ngn kyla när man känner med fingrarna.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Gammal tråd men... Kyla läcker inte. Det är värme som läcker in så fall, och det inflödet kan du inte känna med fingrarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden