Teknik
Mats: Sök och du skall finna står det i en känd bok. jag har skrivit rätt mycket om detta här på forumet men en start kan ju vara http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24414
hal: Bra länkar! Det blir nog ett DSC Power832 från USA vid nästa resa (så slipper jag dessutom moms och frakt).
galento: Tackar för alla tips :D Har nu fått igång den nya datorn och bredbandet och herregud vilken skillnad på kvalité ::) ;D Att man orkat sitta och glo i den gamla skärmen,inte konstigt man blev trött i ögonen 8-)
Mats: Sorgligt men sant. Det enda man kan göra förrutom att tigga till sig mera bandbredd är att köra med "smalare" riktantenner men då stiger kostnaden istället
Ljungen: Hej! Jag har idag markbunden digital-TV, med en vanlig antenn som ligger på vinden, signalen går via en splitter och sedan ut i huset till olika TV-uttag. Nu har vi fått fiberoptik inkopplat till huset och med det följer också kabel-TV (analogt). Då kabel-TV:n är analog så skulle jag även vilja ha kvar Boxer-boxen till TV:n i vardagsrummet, men få ut kabel-TV i samtliga TV-uttag. Min
TCM: [citat] Hmm... den var väldigt snygg, men jag kan inte låta bli att önska mig att den även kunna spela film också. Vet du om någon som har en sådan? Är dom nöjda? (dum fråga äntligen - om du själv skall köpa ::)) /[/quote] Jag känner ingen personligen, men jag har sett ett par tester och går man in hos Slim Devices och kollar deras forum så ser man många hängivna användare (en
fubar: [citat] Ja precis. En kabel ner till ett nätverk i huset, men det funkar ju inte. Tror jag säger upp CD och skaffar Boxer, då fungerar det som jag vill ha det.
ottto: Tack för all tips idag åkar jag i väg och köper min LCD tv det blev en ACER LCD TV 32" AT3201W Tycker den verkar mest lämpad för mitt ändamål
citactiva: [citat] Funkar perfekt med antennförstärkare och digitalt.. men man måste ha en som går att justera.. för stark förstärkning blir endast soppa..
thomas33: [citat] Det går att fräsa ett spår i dörrbladets fram o överkant för att lägga in kabeln och sedan koppla en karmöverföring vid gångjärnssidan. Är du händig så kopplar du in en mikrobrytare i låskistan, för oftast finns det plats.
HEDIN: Tackar! Ska prova det. Ska ta med den till jobbet och mäta lite också. // Erik
snuttjulle: Ta och kolla upp de du kan ta in kabel ifrån. Det kan ju vara så att de tänker även i framtiden ha 1.2.3an 4an och 5a analogt och då kanske dessa 10000 kan vara värt det. Även om man funderar på vad de använder för kabel till de priserna. För säkert ska de sedan ha månadskostnad oxå. Kolla själv med ComHem när jag köpte mitt hus och de skulle ha i runda slängar 7000 + alla
Mats: Jag vill ha oskärmat för att undvika ev jordströmmar och det är onödiga pengar för vanlig ethernet.
snuttjulle: Risken med att kapa toppen är att du tappar vissa frekvenser och då kanske du inte får in 1,2 o 4an på digboxen sedan och det vore ju kanske trist. :o
adam32: Hej ,jag har ett snik larm från Malmbergs som fungerar hyggligt utan några finnesser.Larmet är bara med rörelse deckare och dörrkontakter men det skrämde iväg inbrottstjuvar för ett par månader sedan.Dom fyfte ut ett fönster och klev in innan larmet gick .Jag skulle rekomendera Teletec som jag hade i mitt gamla hus :)
OLHA: Ja, det kan den. Men kräver linux kunskap och en massa pill. Har inte träffat några andra än rena teknikfreaks som tycker den är användarvänlig... Den kan t ex avkoda olika betaltv kanaler (pirat), distribuera kanaler till andra hus, internt, etc. http://www.dreambox.se/ http://www.net42.co.uk/dreambox.shtml Gå igenom detta får Du en bra bild över vad den kan göra. Tror TLovskog är en
snuttjulle: [citat] Detta fattar jag inte alls. Har du en DB för parabol som du sedan bara har kopplat till ADSL?? :o :o
Stig-Rune: Welcome to the wonderful world of Google [smiley=vrolijk_26.gif]
Mercafreak: Man kan göra så här med en Pc-fläckt åxå ;) Den ska kyla mina steg i bilen ;) [bild]
Johan Gunverth: [citat] Jo, jag skev just det. Hastigheten i dessa dosor är dock imponerande idag. Oftast 14 Mbps, men i praktiken ligger överföringshastigheten på 0,5 MB/s
TN-Funkis: Kolla "gummibälgen" (den som sitter runt luckan), på nederdelan som är veckad, där brukar det samlas vatten som kan ligga länge och börja lukta illa. Förekomer på många maskiner så bästa modtnmedel är att ta en trasa och trycka in där och dra rent, klorin är utmärk att ta död på lukten (men ha ingen smutstvätt där då-det bleker)
bengha: Mitt förslag är två eller tre expansionsbeslag. Jag har sett att det finns i längder upp till 80cm, det borde väll räcka till att gå fritt från källarfönstet. Det kommer att vara väldigt lätt för ramen att gå snett med låsning som följd. Den snyggaste lösningarna för att motverka detta är en axel från kant till kant på ramen. i varje ände en koppling som gör att verje sida
hajof70: Jag köpte transformator i sverige för att få 220V och backupbatteriet likaså för att få frakten lite billigare. I övrigt inga problem. Texterna i knappsatsen går ju ofta att programmer om så att det blir svenska, eller nära på i alla fall ;)
zapohd: Alltså måste man vara noga att isolera rören när dom dras i krypgunden. För att rören inte ska synas så måste jag dra dom nere i krypgrunden och vem vill ha synliga rör på väggarna.