1 486 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Hjälp med nätverk
Sida 1 av 2
Hej!
Har ett lexcom-nätverk hemma (som jag ångrar lite
) och håller på att få igång mitt datornätverk. Har köpt en 3Com 3CR858-91 router och internetåtkomsten är inget problem, varken för min hemdator eller för min bärbara jobbdator (båda kör XP) .
Problemet är att dom inte ser varandra. Jag är verkligen ingen klippa på nätverk, men trodde att det inte skulle vara så svårt, så jag körde "Konfigurera ett hemnätverk..."-guiden i XP men det gick inte bra.
Är det någon som har en länk till någon/några sidor som förklarar det här bra eller som har någon idé vad det kan handla om? Gärna någon steg-för-steg-guide.
/Håkan
Har ett lexcom-nätverk hemma (som jag ångrar lite
Problemet är att dom inte ser varandra. Jag är verkligen ingen klippa på nätverk, men trodde att det inte skulle vara så svårt, så jag körde "Konfigurera ett hemnätverk..."-guiden i XP men det gick inte bra.
Är det någon som har en länk till någon/några sidor som förklarar det här bra eller som har någon idé vad det kan handla om? Gärna någon steg-för-steg-guide.
/Håkan
Du kan pinga antingen den andra datorns ip-nummer eller datornamn.
Att mappa upp betyder att du delar ut en mapp på ena datorn och sen "mappar" man upp den på en annan dator, alltså rent praktiskt så asnluiter man sig till den mappen och då får den en egen enhet på den andra datorn t.ex. H:
Börja i denna ände: Kolla att bägge datorer har ip-nummer i samma serie t.ex. 192.168.0.2 på den ena datorn och 192.168.0.3 på dena andra. Kolla sen så de har samma gateway, i fallet ovan med dessa ip-nummer ska gatewayn ha ip-nummer 192.168.0.1
Har du delat ut nån mapp på nån av datorerna?
Att mappa upp betyder att du delar ut en mapp på ena datorn och sen "mappar" man upp den på en annan dator, alltså rent praktiskt så asnluiter man sig till den mappen och då får den en egen enhet på den andra datorn t.ex. H:
Börja i denna ände: Kolla att bägge datorer har ip-nummer i samma serie t.ex. 192.168.0.2 på den ena datorn och 192.168.0.3 på dena andra. Kolla sen så de har samma gateway, i fallet ovan med dessa ip-nummer ska gatewayn ha ip-nummer 192.168.0.1
Har du delat ut nån mapp på nån av datorerna?
ICKE Sa Nicke ;DStig-Rune skrev:
Kravet på samma workgroup har inte funnits sen 3.X igentligen även om det i viss grad var sant för wintendo serien (9X). De seriösa MS lösningarna DVS NT baserade (NT/2000/XP/VISTA) har aldrig haft detta som krav.
Brandväggen kan vara ett problem om den är på. Jag utgår från att du har delat ut något
snabb felsökningsguide.
1. Kontrollera att link lampan lyser på nätverkskorten
2. starta en kommandoprompt på båda burkarna
3. Skriv ipconfig och notera ipadressen på respektive burk
4. Pinga den andra datorn från båda hållen
5. skriv dir \\ipaddress\utdelning och se vad som händer
Kort fråga innan jag testar era förslag: kan filsystemet spela någon roll? På hemdatorn använder jag NFTS, men jag vet inte vad det är på laptopen från jobbet. Finns det något sätt att kolla vilket filsystem man har?
/Håkan
/Håkan
ICKE Sa Nicke ;Dmats_o skrev:[quote author=Stig-Rune link=1133635370/0#5 date=1133652106]De måste också vara medlem av samma workgroup. Brandvägg? XP har en inbyggd som är igång som standard. I den måste man ge tillåtelse för bla ECHO = ping men man måste också tillåta att andra datorer ska kunna ansluta till den. Finns en bra sida här
Kravet på samma workgroup har inte funnits sen 3.X igentligen även om det i viss grad var sant för wintendo serien (9X). De seriösa MS lösningarna DVS NT baserade (NT/2000/XP/VISTA) har aldrig haft detta som krav.[/quote]
Men de ser inte varandra om man kör "visa datorer i nätverket" eller vad det heter. Den funktionen använder flera av mina bekanta som inte är så bevandrade med datorer. Är de medlemmar av samma WG så är det bara att dubbelklicka på datorn man vill komma åt. Förutsatt att något mer än default är utdelat. Annars har du rätt - du kan koppla dig till datorer utan att vara medlem av samma WG.
Först och främst - tack för svaren! Jag har tyvärr inte hunnit att sätta mig ner ordentligt än.
Ska försöka ta tag i det här till helgen. Tack för hjälpen och jag återkommer säkert ;D
Det var NFTS på båda maskinerna.ulan skrev:
Här kan det mycket väl vara ett problem. Kör Telia Säker Surf (F-Secure på hemmadatorn), Panda på laptopen och Firewall enabled i routern...fubar skrev:
Har pingat båda datorerna och får bara "Begäran gjorde timeout" och jag förlorar alla paket.mats_o skrev:
Ska försöka ta tag i det här till helgen. Tack för hjälpen och jag återkommer säkert ;D