2 055 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Trådlöst internet
Är helt novis på detta område.
Jag har nu beställt ett ADSL abnonnemang på 8Mbit/s.
Nu till min fråga. Vad behöver jag för prylar för att sitta med en bärbara dator och surfa trådlöst. Har förstått att det är ett kort som behövs i laptopen men vad behövs i andra änden vid modemet. Är det en trådlös accesspunkt, trådlös router, trådlös switch? Det är så många artiklar på detta område.
Är inte ute efter något nätverk utan bara 1 dator som ska vara trådlös.
Någon som kan tipsa om detta samt bra märke tex D-link eller Netgear.
Mvh
L
Jag har nu beställt ett ADSL abnonnemang på 8Mbit/s.
Nu till min fråga. Vad behöver jag för prylar för att sitta med en bärbara dator och surfa trådlöst. Har förstått att det är ett kort som behövs i laptopen men vad behövs i andra änden vid modemet. Är det en trådlös accesspunkt, trådlös router, trådlös switch? Det är så många artiklar på detta område.
Är inte ute efter något nätverk utan bara 1 dator som ska vara trådlös.
Någon som kan tipsa om detta samt bra märke tex D-link eller Netgear.
Mvh
L
Om det är en nyare bärbar dator, så kan det sitta ett trådlöst kort i från tillverkaren. Annars behöver du köpa ett kort till datorn (USB eller PC-card) samt en trådlös router.
Jag köpte kort+router i paket på SIBA (D-link) och tycker det funkar bra, men det tycker inte alla har jag hört...
Låt routern sköta inloggningen och bryggkoppla ADSL-modemet, funkar det inte så tycker jagatt D-links suport är bra, men det tycker inte alla har jag hört...
Jag köpte kort+router i paket på SIBA (D-link) och tycker det funkar bra, men det tycker inte alla har jag hört...
Låt routern sköta inloggningen och bryggkoppla ADSL-modemet, funkar det inte så tycker jagatt D-links suport är bra, men det tycker inte alla har jag hört...
Japp, helt ny laptop. Tyvärr fanns det inget PC-card med i köpet 
Så man kopplar alltså bara in ADSL-modemet i routern och låter datorn sedan koppla upp sig mot den.
Låter nästan för enkelt
Hur gör jag sedan för att slippa att alla grannar gratissurfar på mitt bredband ?
Så man kopplar alltså bara in ADSL-modemet i routern och låter datorn sedan koppla upp sig mot den.
Låter nästan för enkelt
Hur gör jag sedan för att slippa att alla grannar gratissurfar på mitt bredband ?
De skickar inte med nåt kort, det är i så fall inbyggt, men det borde stå nånstans.
Nästan så enkelt är det, men inte riktigt...
1: Koppla ihop modem och routern
2: sätt i kortet i datorn och kör installations-CDn
3: slå på allt ihop och se om datorn hittar nätverket
4: kolla i instruktionsboken för modem hur du bryggkopplar, eller ring suporten om det inte står där
5: kolla i instruktionen för routern hur du kommer åt menyn, förmodligen nåt ip-nummer och användarnamn
6: skriv in de uppgifter som passar din inloggning.
förhoppningsvis fungerar det nu, men kolla i manualen där står lite utförligare.
I samma meny som i punkt 5 kan du leta reda på säkerhetsinställningar: lösenord, låsa MAC-adresser och kanske lite mer.
Detta gäller för mig och de grejor som jag har: D-link 624+ och Thomson speedtouch modem. Men principen är nog det samma vilken sort du än väljer.
Du har även ett liet nätverk fast du inte ville ha det. ;D
Jag kan rekomendera en mycket praktisk "burk" - en Netgear DG834G. Den är kombinerat ADSL-modem, router, switch, trådlös accesspunkt och brandvägg. Där har du allt i ett och behöver inte koppla ihop någonting. Komplettera med ett trådlöst PC-Card till din laptop.
Jag har haft routern i ett år och den har funkat helt problemfritt. Jag är dock inte säker på att just denna modell finns kvar - den har kanske ersatts av något nyare.
Glöm inte att kryptera ditt trådlösa nätverk! Det går även att ställa in accesspunkten så att den bara kommunicerar med ditt nätverkskort - inte med grannens.
Jag har haft routern i ett år och den har funkat helt problemfritt. Jag är dock inte säker på att just denna modell finns kvar - den har kanske ersatts av något nyare.
Glöm inte att kryptera ditt trådlösa nätverk! Det går även att ställa in accesspunkten så att den bara kommunicerar med ditt nätverkskort - inte med grannens.
Första punkten. Vems ADSL abbonemang tog du. De flesta har tagit bort inloggningen så det behöver man i de flesta fall inte bekymra sig om alls.
NetGear:n kan vara en bra lsöning just för att slippa möjligheterna med ihopkopplingsstrul. Jag har ingen personlig erfarenhet och kan därför inte säga någonting om själva prylen. Den lilla nackdelen med en all in one burk är att man måste byta allt på en gång om man vill uppgradera någon del.
Jag har skrivit några rätt långa inlägg om trådlösa nät och dess säkerhet men i snabb samanfattning så ska kryptot på. WPA2 är den bästa kryptoformen så kan du använda den så gör det annars wpa, det finns en enklare form av krypto som heter wep men den är bara ett temporärt hinder och tillför inget igentligt skydd mot någon som kan använda google. Att låsa på macaddresser är ett populärt råd som inte ger något större skyddsvärde men innebär en del administration, många brukar också hävda att man ska stänga av nätets signatur (SSID). Detta har överhuvudtaget inget med säkerhet att göra då nätet ändå sänder ut denna information på ett litet anorlunda sätt.
Således använd krypto och sätt långa nycklar. Byter du dessutom kryptonyckeln en gång i kvartalet eller så så har du fått ett trådlöst nät som är säkrare än många företagsnät.....
NetGear:n kan vara en bra lsöning just för att slippa möjligheterna med ihopkopplingsstrul. Jag har ingen personlig erfarenhet och kan därför inte säga någonting om själva prylen. Den lilla nackdelen med en all in one burk är att man måste byta allt på en gång om man vill uppgradera någon del.
Jag har skrivit några rätt långa inlägg om trådlösa nät och dess säkerhet men i snabb samanfattning så ska kryptot på. WPA2 är den bästa kryptoformen så kan du använda den så gör det annars wpa, det finns en enklare form av krypto som heter wep men den är bara ett temporärt hinder och tillför inget igentligt skydd mot någon som kan använda google. Att låsa på macaddresser är ett populärt råd som inte ger något större skyddsvärde men innebär en del administration, många brukar också hävda att man ska stänga av nätets signatur (SSID). Detta har överhuvudtaget inget med säkerhet att göra då nätet ändå sänder ut denna information på ett litet anorlunda sätt.
Således använd krypto och sätt långa nycklar. Byter du dessutom kryptonyckeln en gång i kvartalet eller så så har du fått ett trådlöst nät som är säkrare än många företagsnät.....
Jag har valt Universal Telcoms ADSL abonnemang. Med förval telefoni så fick man det för endast 233:-/månad. Då jag inte har något modem beställde jag det från dem, ett Speedtouch. Man kanske skulle lugnat sig med modemet alltås och köpt ett allt i ett.
Är det någon skillnad på Netgears trådlösa routrar mot D-Links?
Är det någon skillnad på Netgears trådlösa routrar mot D-Links?
Klicka här för att svara