4 938 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Jordfelsbrytare. jord eller inte..
Har köpt en "extern" jordfelsbrytare med stickpropp så man kan ansluta en apparat bara...
1. Måste jordfelsbytaren vara kopplad mot ett jordat uttag i väggen?.
2. Och måste apparaten som är kopplad i jordfelsbrytaren ha jordat uttag.
Det stod nåt om euro kontakt på kartongen, vad det nu är.
Förstår inte att det inte följde med tydliga klara instruktioner. detta är ju trots allt en kontakt man kan flytta runt, ser ut som en extrakontakt som man pluggar in i väggen. ??? :-/
1. Måste jordfelsbytaren vara kopplad mot ett jordat uttag i väggen?.
2. Och måste apparaten som är kopplad i jordfelsbrytaren ha jordat uttag.
Det stod nåt om euro kontakt på kartongen, vad det nu är.
Förstår inte att det inte följde med tydliga klara instruktioner. detta är ju trots allt en kontakt man kan flytta runt, ser ut som en extrakontakt som man pluggar in i väggen. ??? :-/
Nej, en jordfelsbrytare behöver inte jordat uttag. Jordfelsbrytaren mäter om strömmen tar fel väg (tex genom dig...) och bryter om felströmmen (skillnaden mellan "in och ut") är 30 mA. Att det är en eurokontakt betyder (tror jag) att det är en platt stickkontakt av den typ man har till de flesta tvapparater tex.
Dum fråga kanske....men innebär det att man kan ha en jordfelsbrytare som skydd, i ett ojordat uttag?
Alltså om det är en gammal installation i ett hus och uttagen är ojordade så kan man köra med en jordfelsbrytare i det uttaget och därefter nån apparat, och få samma skydd som om uttaget vore jordat?
Alltså om det är en gammal installation i ett hus och uttagen är ojordade så kan man köra med en jordfelsbrytare i det uttaget och därefter nån apparat, och få samma skydd som om uttaget vore jordat?
Passar på att lägga in en fråga här.
Har fått min balkong inglasad.
Ville ha lite belysning på den och har ingen el dragen dit ut än.
Så jag köpte mig en lampa på rusta för utomhusbruk skruvade upp den och drog in kabeln i min lägenhet ,har inte ett enda jordat utag utom i köket .
Kan jag köra så här eller är det livsfaligt , kan jag sätta en jordfelsbrytare mellan kontakten till lampan . tacksam för svar /wiper
Så jag köpte mig en lampa på rusta för utomhusbruk skruvade upp den och drog in kabeln i min lägenhet ,har inte ett enda jordat utag utom i köket .
Kan jag köra så här eller är det livsfaligt , kan jag sätta en jordfelsbrytare mellan kontakten till lampan . tacksam för svar /wiper
Det finns lampor som är helt i plast som inte skall jordas och då är det inget problem.wiper skrev:Passar på att lägga in en fråga här.
Klicka här för att svara