Gateway och datorer har ip-nummer i samma seriewertok skrev:Du kan pinga antingen den andra datorns ip-nummer eller datornamn.
Börja i denna ände: Kolla att bägge datorer har ip-nummer i samma serie t.ex. 192.168.0.2 på den ena datorn och 192.168.0.3 på dena andra. Kolla sen så de har samma gateway, i fallet ovan med dessa ip-nummer ska gatewayn ha ip-nummer 192.168.0.1
Ok, i datorerna har du angett gatewayns ip som gateway?
Hur/var gör jag det?wertok skrev:
Den är avstängd på båda datorerna.andersmc skrev:
Har tyvärr inte hunnit testa brandväggsinställningar. Vad ska man tänka på när det gäller brandväggarna? Vilka inställningar?fubar skrev:
Har delat ut en mapp på varje dator. På min hemmadator ser jag fortfarande bara hemdatorn när jag går in på Mina nätverksplatser->Hela nätverket->"Workgroup". På min laptop däremot ser jag både laptopen och hemdatorn. Jag kan däremot inte se/öppna den utdelade mappen. Jag kan inte heller pinga datorerna, det blir bara "Begäran gjorde timeout" och jag förlorar alla paket.
Börjar lukta lite brandvägg faktiskt.
Gateway ip config sätter du i xp genom att öpna mina nätverksanlsutningar klicka på alla anslutningar klicka på berört kort och ta egenskaper. Du bör ha tcp/ip som nedersta protokoll ta egenskaper på det också så har du all ipconfiguration där.
Igentligen vorde det bra att ha skärmdumpar på den sidan från båda datorerna men pm:a gärna dem. Beroende på om det är skarpa addresser eller brandväggade så kan det vara dumt att lägga dem på ett forum
Gateway ip config sätter du i xp genom att öpna mina nätverksanlsutningar klicka på alla anslutningar klicka på berört kort och ta egenskaper. Du bör ha tcp/ip som nedersta protokoll ta egenskaper på det också så har du all ipconfiguration där.
Igentligen vorde det bra att ha skärmdumpar på den sidan från båda datorerna men pm:a gärna dem. Beroende på om det är skarpa addresser eller brandväggade så kan det vara dumt att lägga dem på ett forum
Det luktade ganska starkt av brandvägg faktiskt...mats_o skrev:Börjar lukta lite brandvägg faktiskt.
Jag la in en regel i respektive brandvägg (F-Secure och Panda) som tillåter kommunikation för de ip-adresser som routern delar ut. Nu kan jag se den andra datorn i nätverket, mappen som delas ut och dokumentet i mappen kan jag öppna.
Problemet just nu är att jag kan inte föra över dokument till den andra datorn och spara det där - det saknas skrivrättigheter. På båda är "Förenklad fildelning" aktiverad - kan det vara ett problem?
och om du så att säga hämtar det från den andra datorn?
Funkar det då så är det garanterat behörigheter. Förenklad fildelning är en av de saker jag alltid dödar så jag vet inte hur den funkar men som standard delar sena MS os ut resurserna med enbart läsrättigheter
Funkar det då så är det garanterat behörigheter. Förenklad fildelning är en av de saker jag alltid dödar så jag vet inte hur den funkar men som standard delar sena MS os ut resurserna med enbart läsrättigheter
Skapa likadana konto på bägge datorerna alltså samma användarnamn och lösenord så är det löst!
Wertok: Nja. Det hjälper enbart om det inte är standardutdelningar som är gjorda.
Är det ett standardutdelat share så har everyone read på den nätverksresursen och då spelar det ingen roll om du har högre rättigheter på det bakomförligande filssytemet. Skulle det däremot vissa sig att utdelningen meger skriv. då är det dags att börja titta på behörigheter i filsystemet
Är det ett standardutdelat share så har everyone read på den nätverksresursen och då spelar det ingen roll om du har högre rättigheter på det bakomförligande filssytemet. Skulle det däremot vissa sig att utdelningen meger skriv. då är det dags att börja titta på behörigheter i filsystemet
Klicka här för att svara