2 847 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Förminskning av bilder i datorn
Sida 1 av 2
Jag gillar personligen Picasa... www.picasa.com
Speciellt den fina funktionen att göra backup av sina bilder...
Speciellt den fina funktionen att göra backup av sina bilder...
Det går väl att förminska bilder i nästan alla bildprogram. I tex Paint kan man väl inte välja storlek på jpg-filer, men man kan ju förminska formatet, då blir ju filerna även mindre.
I större program ändrar man ju lätt kvalitet på bilderna (storleken på filen).
I större program ändrar man ju lätt kvalitet på bilderna (storleken på filen).
Picasa är bra om du ska hålla ordning på din bildsamling, men lite för stort om man bara ska ändra storlek på en bild tycker jag.[/quote]TCM skrev:
Sant iof, körde förrut med CompuPic Pro (inte gratis men inte särskilt dyrt) där kunde man köra batch konverteringar, vilket går att göra i Picasa också.
Det trevliga med Picasa är att den sparar bildsamlingen i orginal (min ligger på ca 6000 bilder) även om man gör förändringar, eller exporterar bilder i annan storlek...
Men jag tycker dock att det var lättare att ändra storleken på bilder (speciellt många) i CompuPic....
Picasa är bra om du ska hålla ordning på din bildsamling, men lite för stort om man bara ska ändra storlek på en bild tycker jag.[/quote]meskola skrev:
Sant iof, körde förrut med CompuPic Pro (inte gratis men inte särskilt dyrt) där kunde man köra batch konverteringar, vilket går att göra i Picasa också.
Det trevliga med Picasa är att den sparar bildsamlingen i orginal (min ligger på ca 6000 bilder) även om man gör förändringar, eller exporterar bilder i annan storlek...
Men jag tycker dock att det var lättare att ändra storleken på bilder (speciellt många) i CompuPic....[/quote]
Jag vill inte bli fanatisk över IrfanView, men du kan väldigt enkelt köra batchkonverteringar i det programmet och välja att döpa om de nya filerna. Se ful screenshot:

Microsoft har gjort ett tillägg till Windows XP som heter ImageResizer som nog gör exakt vad du vill (om du kör WinXP). Det finns att ladda ner gratis på http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx. Sök efter ImageResizer. Med det tillägget kan du bara högerklicka på en bildfil och välja resize och sedan välja storlek så skapas en förminskad kopia av bilden.
Instämmer helt, bästa och enklaste sättet är att installera ImageResizer till Windows XP.
brabyggare skrev:Microsoft har gjort ett tillägg till Windows XP som heter ImageResizer som nog gör exakt vad du vill (om du kör WinXP). Det finns att ladda ner gratis på [länk]. Sök efter ImageResizer. Med det tillägget kan du bara högerklicka på en bildfil och välja resize och sedan välja storlek så skapas en förminskad kopia av bilden.