3 087 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Högtalare i annat rum
Sida 1 av 2
Ursäkta min okunskap men jag måste fråga nu när det är dags att dra kablarna :
I mitt v-rum har jag min stereo och i mitt allrum (25 m längre bort) har jag tänkt dra högtalarkabel i väggen för att kunna spela musik även där (om man vill). Mitt problem (eller min fråga): måste jag dra 2 kablar (1 till respektive högtalare, 1 kabel = 2 trådar) eller räcker det med 1 som jag kopplar till ett högtalaruttag (http://www.kjell.com/content/templa...px?item=39253&path=660000,1720000,1740000) och i den kopplar in båda högtalarna i allrummet (alltså 2 kopplar in i + och 2 in i -). Eller måste jag har 2 högtalaruttag (1 för varje högtalare).
Hoppas ni förstår min lite luddiga fråga
Tack
I mitt v-rum har jag min stereo och i mitt allrum (25 m längre bort) har jag tänkt dra högtalarkabel i väggen för att kunna spela musik även där (om man vill). Mitt problem (eller min fråga): måste jag dra 2 kablar (1 till respektive högtalare, 1 kabel = 2 trådar) eller räcker det med 1 som jag kopplar till ett högtalaruttag (http://www.kjell.com/content/templa...px?item=39253&path=660000,1720000,1740000) och i den kopplar in båda högtalarna i allrummet (alltså 2 kopplar in i + och 2 in i -). Eller måste jag har 2 högtalaruttag (1 för varje högtalare).
Tack
OM jag förstår frågan rätt..såå...
Måste är väl fel ord,
men,, vill du ha "stereo" då är det 2 par kablar som gäller,
dvs, höger och vänster som respektive har 2 par i sig.
Skall du dra längre sträckor,, samt i vägg, skulle jag rekommendera att du t.ex
tittade på Supra's kablar.. ( jenving.se ) dom har en skärmad högtalarkabel i "rimlig" prisnivå....,,,,
Måste är väl fel ord,
tittade på Supra's kablar.. ( jenving.se ) dom har en skärmad högtalarkabel i "rimlig" prisnivå....,,,,
Det går att komma ner till tre kablar (1 gemensam jord, 1 höger och en vänster).
För bekvämlighetens skull får du nog också ha en möjlighet att reglera ljudet i allrummet. För annars kan det bli mycket spring för att sköta volymen.
För bekvämlighetens skull får du nog också ha en möjlighet att reglera ljudet i allrummet. För annars kan det bli mycket spring för att sköta volymen.
Är det ett nödvändigt ont att man måste dra högtalarkablarna i ett VP-rör eller går det lika bra utan rör? :-/
Vet inte vad du har för grejor men kopplar du såhär betyder det väl att du då kommer att driva båda dom högtalarna i allrummet på en kanal.. och då förmodligen har du två högtalare i v-rummet som är kopplat på vardera kanal vilket gör att den ena kanalen får driva 3 högtalare.. det är en hel del och kan ta kål på slutsteget.GreenTurtle skrev:Ursäkta min okunskap men jag måste fråga nu när det är dags att dra kablarna :
I mitt v-rum har jag min stereo och i mitt allrum (25 m längre bort) har jag tänkt dra högtalarkabel i väggen för att kunna spela musik även där (om man vill). Mitt problem (eller min fråga): måste jag dra 2 kablar (1 till respektive högtalare, 1 kabel = 2 trådar) eller räcker det med 1 som jag kopplar till ett högtalaruttag ([länk]) och i den kopplar in båda högtalarna i allrummet (alltså 2 kopplar in i + och 2 in i -). Eller måste jag har 2 högtalaruttag (1 för varje högtalare).
Tack
Rätta mig gärna om jag har fel..
Jag var inne på din hemsida - du verkar lägga ner lite mer omtanke på din ljudanläggning än vad jag gör ;D.emerson skrev:OM jag förstår frågan rätt..såå...
Måste är väl fel ord,
Skulle du kunna rekommendera en "ok" högtalarkabel? Supras kablar är generellt lite dyra för mig, möjligtvis någon av Supra Classic kablarna. Jag ska ha en som är max 10 meter.
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:4tkmu3y5an4k
Beroende på vad du ska kunna spela för musik så får du designa kablarna efter det.
Jag har två st in-ceilinghögtalare och 25 kabel till varje högtalare, dessutom har jag två stycken utomhushögtalare vid altanen o cirka 25 meter kabel även där till varje högtalare. Jag spelar lite bakgrundsmusik o lite radio - inget superdisco. Det fungerar då utmärkt med vanliga högtalarkablar från hornbach eller biltema. Jag har 2,5 kvadratmm.
På frågan om du ska dra dem i rör - du måste inte eftersom det inte är någon högspänning, men om du vill byta kablar någon gång då är det vettigt att göra det. Nu är det ju väldigt sällan man byter just kablar. Tänk på att högtalarkablar har någon silikonig yta som göra att de fastnar i flexrör - använd diskmedel eller något..... :
Jag har två st in-ceilinghögtalare och 25 kabel till varje högtalare, dessutom har jag två stycken utomhushögtalare vid altanen o cirka 25 meter kabel även där till varje högtalare. Jag spelar lite bakgrundsmusik o lite radio - inget superdisco. Det fungerar då utmärkt med vanliga högtalarkablar från hornbach eller biltema. Jag har 2,5 kvadratmm.
På frågan om du ska dra dem i rör - du måste inte eftersom det inte är någon högspänning, men om du vill byta kablar någon gång då är det vettigt att göra det. Nu är det ju väldigt sällan man byter just kablar. Tänk på att högtalarkablar har någon silikonig yta som göra att de fastnar i flexrör - använd diskmedel eller något..... :
Glömde en sak. Du kan köpa in-ceiling högtalare för 25000 kronor paret eller för 700 kr paret. De för 700 kr paret är faktiskt helt ok för lite bakgrundsmusik. Min rekommendation är att börja med de billigare o byta upp sig efter ett par år om du är missnöjd.
Istället för en massa utgångar i receivern så kanske det finns en SPLITTER eller dylikt som man kan koppla sina högtalarkbalar via. På/av ifall man vill att högtalaren skall vara aktiv eller inte! Någon som vet om det finns någon sådan produkt på marknaden?
Har också dragit långa sträckor högtalarkabel. Har dragit 15-30m till både kök, uterum, vardagsrum, badrum, biorum och sovrummen.
Jag använde http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=179506.htm 1.5mm2 och 2.5mm2 på ett ställe.
Med tanke på de små effekterna så funkar det utmärkt.
Enda anledningen för mig att använda Supra hade varit att de faktiskt har en kabel speciellt gjord (ytan) för att dras i rör. För flera 1.5mm2 kablar i ett 16mm rör 25m är inte roligt, och jag bävar inför den dagen de behöver bytas ut.
Jag använde http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=179506.htm 1.5mm2 och 2.5mm2 på ett ställe.
Enda anledningen för mig att använda Supra hade varit att de faktiskt har en kabel speciellt gjord (ytan) för att dras i rör. För flera 1.5mm2 kablar i ett 16mm rör 25m är inte roligt, och jag bävar inför den dagen de behöver bytas ut.
Trevligt!TLovskog skrev:Har också dragit långa sträckor högtalarkabel. Har dragit 15-30m till både kök, uterum, vardagsrum, badrum, biorum och sovrummen.
Jag använde [länk] 1.5mm2 och 2.5mm2 på ett ställe.
Ser precis ut så som jag har tänkt mig göra. Några frågor: vad har du för stereo, hur har du kopplat in alla dessa högtalarkablar in i stereon (en eller flera stereos), låter det i alla högtalare samtidigt eller kan du styra vilka det skall låta ur och i så fall, hur har du löst det?
Har du dragit 2 kablar till respektive högtalare?
Skall fixa detta i helgen pga då är det deadline pga att snickaren kommer tillbaka på måndag och sätter resterande inneväggar
Tacksam för så utförligt svar som möjligt
en variant:GreenTurtle skrev:
http://www.kjell.com/content/templa...spx?item=39129&path=660000,780000,1270000
GreenTurtle:
Just nu har jag 2 SONY AV receivers (en till bion i sovrummet och en till stora bion). Samt 4 vanliga receivers. Skulle sett försäljaren när jag störtade in och lade beställningen.
Kablaget går i VP-rör. Dock ångrar jag att jag inte drog 1 16mm VP rör till varje högtalare. Som det är nu så drog elektrikern detta själv och använde klassik teknik. D.v.s ett rör till dos och splitta det där.
Jag kan ha vilken ljudkälla (och video till de rum som använder detta) som helst. Individuell volymkontroll och från alla rum är all utrustning styrbar (CD växlare, boxer boxar, sattelit, DVD etc). Detta är gjort med egenhändigt konstruerat IR system.
Varje högtalare har 2 kablar.
Just nu har jag 2 SONY AV receivers (en till bion i sovrummet och en till stora bion). Samt 4 vanliga receivers. Skulle sett försäljaren när jag störtade in och lade beställningen.
Kablaget går i VP-rör. Dock ångrar jag att jag inte drog 1 16mm VP rör till varje högtalare. Som det är nu så drog elektrikern detta själv och använde klassik teknik. D.v.s ett rör till dos och splitta det där.
Jag kan ha vilken ljudkälla (och video till de rum som använder detta) som helst. Individuell volymkontroll och från alla rum är all utrustning styrbar (CD växlare, boxer boxar, sattelit, DVD etc). Detta är gjort med egenhändigt konstruerat IR system.
Lät ju som en väldigt snygg lösning MEN inte speciellt billigTLovskog skrev:GreenTurtle: