har byggt in högtalarkablar i väggen i vardagsrummet. Och fixat till en snygg kontaktlösning i ett JUNG blindlock som ingår i samma serie som övriga kontakter och brytare.

Men nu efter lite trixande så har jag fastnat. Vet inte riktigt hur jag ska få kablarna att sitta kvar på BÄSTA sätt. På bilden nedan ser ni hur Högtalarterminalskruven ser ut som jag har monterat i blindlocket. Det finns ett litet lödöga på skruven.

Archive%5CProduct_images%5C35%5CLarge%5C35-567_l.jpg

Frågan är HUR BRA håller en lödning?
Har hittat flatstift som kanske funkar, vet ej då jag ej har köpt några å provat med, men vad tror ni, kommer de att sitta kvar?
Eller är det någon annan som har en bra lösning på detta?
Archive%5CProduct_images%5C35%5CLarge%5C35-759_l.jpg

Det är väl inte direkt någon direkt belastning på kablarna/lödningarna bakom locket, så jag har svårt att förstå varför en lödning inte skulle hålla? Om du har rätt utrustning och kan löda skulle jag definitivt rekommendera lödning.

Om du är en tvättäkta audiofil så löder du direkt längst in på den gängade delen, för att slippa en metall-metall-yta som inte är lödd. Du lär väl behöva lägga 100 papp på stereon för att kunna höra skillnaden, men det skadar väl inte :) (glöm inte att värmen leds j-ligt bra i metall, du lär få trä ut kablarna genom hålen som hylsorna ska sitta i, löda, och när allt svalnat trä in det genom hålen. glöm inte att trä på muttrar+brickor och sånt över kabeln före du löder) :)

Jag skulle iaf ha lött på öglorna istället för att använda kabelskor.

Se till att inget rör sig medan lödningarna svalnar, det är bland det viktigaste för att lödningarna ska bli bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.