Teknik
Mats: Ulan du har 2 svar på PM.et. Gick lite fort där .... Se till att "din" elektriker drar rören med mjuka fina böjar. Mycket enklare för data och antenkablar att ta sig fram då.
Per-Erik: jag har en liknaden köpt på www.Kjell.com Och den ger bra bild = hög signal.. Den där antennen verkar ju också mycket hög förstärkning vilket borde vara bra.. Själv bor jag ju i stockholm så, jag ska ju ha bra signal så det är kanske svårt att få dålig signal oavsett vad man har för antenn.. Men jag ligger på 97-100% i signal styrka på samtliga 5 Band.
tuffeuffe: Ahaa, inte så dumt alls. Sökte på forumet men hittade inget om detta. Jag ska genast ta en titta på denna lösning. Tack å bock.
mattiase: Citerat från deras hemsida: "Export and Despatch (EU) based on final shipping weight and destination using FEDEX rates. See http://www.fedex com for more information and an idea of shipping costs. Due to a large numbers of fraudulant orders, we do not ship anything to Sweden so don't even bother placing an order."
MrMagic: Sånt är livet som tekniker ! Larmet du tittat på är förträffligt, MEN har "bara" 6 sektionsingångar, vill man ha mycket "lull-lull" (och det måste man när man jobbar i branschen !) så räcker det dåligt till....
peddap: [citat] Det stämmer nog...men då får det nog vara ett så kallat B-larm då endast 1st larmpunkt löst ut. Om det är ett A-larm så skickas även polis. A-larm = 2 st larmpunkter har löst ut...tex att magnetkontakt i dörr har löst ut samt detektor i ett annat rum...vilket oftast innebär att det är en/flera personer som rör sig i huset....
OLHA: Okey! Ja, tänkte göra ett hål, ha en dropplist som fångar upp vatten så att man inte får ner vatten om det skulle rinna. Målsättningen är att sänka ner ett antal prylar som kaffekokare, brödrost, etc. (frukostköret fast funderar på kaffekokaren.) Det verkar finnas lösningar i alla fall! Sen kan man lugnt säga att Gira och persienner inte är världens roligaste grej, enligt min
MrMagic: Köpte själv SmartXX och det funkar kanon. Hyfsat enkelt att göra själv (hade aldrig gjort det innan) men räkna med att det tar lite tid innan alla funktioner funkar som du vill. Det är iofs enklare nu, det finns färdiga skivor som du stoppar i och som du sedan bara väljer ifrån vad du vill ha instoppat, sen är det klart !
snuttjulle: Fått besked att det funkar bra på vissa boxar men det är tyvär inte så att det funkar utan problem på alla förekomna modeller. De som tillverkar dessa splitters tror jag har en sida som har alla fungerande boxar.
OLHA: [citat] Dessutom, varför inte styra: Bastu Vatten Värme Vind Pool Angörning av båt...... :P Grindar Inbrottsskydd t ex rulljalusier/galler. :) Tidsstyrning av kassaskåp/valv...... :P Gardiner & persienner Motorvärmare till bil Stöveltork (Om man har barn eller jagar) ;) flaggstång...... (Hissning/Sänkning av flagga) ;) Allt är möjligt. Kollade på detta rätt mycket förut och kom
hajof70: Jag tackar för alla svar, så även de initiativrika ;D Jag kör vidare med mitt enkla, röda helt enkelt
hajof70: Tackar för ett snabt och uttömmande svar :D
Per-Erik: Hejsan.. har du kollat med www.Lexel.se..? alternativ http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|518|53|&ID=100004&BrandID=3&thislevel=2
Mats: Som Per-eric säger så blir det nog fiber till huset och sen antingen vanlig datakabel i huset vilket jag anser är bäst då det alltid funkar och det utan strul. Alternativet är trådlöst men det kan vara lite kinkigt att få till bra täckning överallt. För det mesta så får man en liten telefonidosa som man ska koppla in i första jacket därefter funkar det fint med vanliga telefoner.
Mats: mediaportal på hhtp://mediaportal.sourceforge.net/ är nästa gratisprogramvara. Samma kille som ursprungligen gjorde XBMC
Mats: Man brukar bryta jordkedjan i nätverkskortet just för att man inte ska få jordströmmar. Systimax nämen... Vi har bara något tusental uttag systimax cat6 utp än men det planeras för några tusen till när gamla typ1 system äntligen ska bort. Vi har även en hög ecs cat5e .
Mats: Eller också går man hela väggen och lägger telen direkt på kk panelen. Detta är en helt ok överlämningspunkt enligt Telia även om flex/relacom gubbarna kan få klia sig rätt ordentligt i huvudet innan de förstår att fyra hål i bakelit inte gäller längre
Mats: Det är bara att gratulera neiden som fick tillbaka lite för mycket :) Normalt gäller att skattemyndigheten ger dig rätt till att dra hälften av kostnaden ovanför 8000 dock max 5000:- Dvs neiden borde ha fått hälften av 16000-8000=4000 Detta med reservation för att skatten inte har ändrat reglerna nu i höst
TCM: [citat] Jag får uppdatera mig själv - Squeezeboxen är SNYGGARE än Roku Soundbridge! Nya modellen är på gång (1 nov). http://www.slimdevices.com/pi_specs.html http://www.slimdevices.com/images/gallery/ [bild]
TN-Funkis: Inga problem, blir lack på deras bemötande, jag handlar själv där. Vet att privatpersoner i Sth ibland åker förbi och köper grejor över disk med momsen inräknad, så om du bor i stan kan du ju testa, annars får du väl köpa Kjell o &, vet att Macab också har bra grejor och säljer till privatpersoner, men dom ligger i Göteborg så då köper jag inga stora grejor = dyr frakt.
viker: Hej http://www.supermagnete.de De säljer ena riktiga bäsar... ;D mvh Christer
Rena: Hej! Jag är ingen expert på området men jag kan iaf svara på några frågor. Förstärkaren skall monteras så nära antennen så möjligt, för att få en så "ren" signal som möjligt. Det finns antennförstärkare med splitters, åtminstone som splittar upp till två slingor. Koaxkabel finns det olika varianter på. Köp en lite grövre, grov innerledare och rejäl skärmning. Var skall du
byggimpert: Ja det har du rätt i, slarvigt läst av mig :-[ ;), fast om man inte bor nära Skövde så kanske det inte funkar med beställning, står ju uttryckligen 'hämtpris', fast det kanske iof. är förhandlingsbart. Ingen som råkar ha haft vägarna förbi och vet hur glad man blir av 'överraskningspriset'?? ;) MVH//Christina.
hanneli: Åskskydd låter klokt, hade jag glömt :-[. Jag har frågat "chefen" ang rören, och enligt honom kommer vi fortsätta distribuera data och tv i var sin kabel änn så länge, så vi kör två rör till varje rum i ett stjärnnätt från en "central". Även till badrummet. ;)
magnuso: Tack för input, men hittar inte riktigt det jag söker, egentligen söker jag något med funktioner som Speakercraft MZC66 fast med bättre bild ut/in, även in och utgångar i multikanal av intresse. Det handlar inte bara om att förgrena ut signalen utan som speakercraft tänker med en väggkontroll i varje rum för att styra systemet så jag därifrån styr centralen att välja en av de 6st
hajof70: Ja på alla tre; - Elektroniktänger och 0,5m2 kabel passar mig betydligt bättre än sommarens gräv, sten och betong - Manualen håller på att falla i bitar, mer sönderbläddrad än Lego-katalogen för 35 år sedan - LCD5500:a, givet ;D
BobTheBuilder: Tack Sverre. Den kommer in genom ytterväggen rakt in i patch-panelen i skrubben under trappen. Det blir nog 1,5 meter inomhus. I garaget blir det samma sak, men ännu kortare sträcka (dessutom bakom gips).