F
FredrikB: Tack för tipset "Du har då verkligen inte Tummen mitt i handen" ;)
7 svar · 2,2k läst
P
Pellesyd: Kika in på http://www.sydia.se/, här finns lite styrsystem som går att använda i hemmiljö. :D
3 svar · 1,1k läst
fubar
fubar: Har nyss bytt från Canal Digital till Boxer. Mitt råd är ha kvar Viasat om du har möjlighet. Jag tycker boxern har väldigt begränsatt utbud, när man är van vid att kunna välja och vraka bland kanalerna (TV-kanaler alltså).
5 svar · 4,9k läst
M
Mats: Ja det ska vara jädrigt snälla rör annars
35 svar · 7,4k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Tror att Bänkt missade ordet "Sålt" larmet i mitt inlägg. ;) Självklart ska man använda riktiga centraler men gör man det så är risken liten att larmfirman inte vill ha dig som kund. Har en kolega som istalerat larm själv och fått det anslutet till larmfirma utan några problem. Självklart fanns det vissa krav på att de skulle åta sig fallet med krav såsom dokumentation av
5 svar · 2,4k läst
F
freeman: Sådär, nu är mitt larm installerat. Tog en himla tid. En massa e-postande om alla tillbehören. Överföra pengar från banken. Paketet som skickades med DHL tog en jättelång tid. Det fastnade i någon terminal i england i över en vecka. Sen blev det jul och öven nyår. I början på januari dök de ändå upp utanför huset. Alla delar och alarmet satte jag upp på ~4 h. Sen fick jag
34 svar · 7,2k läst
M
Mats: Japp vilja våld och vaselin. HAr gjort samma variant i en lägenhet där de inte haddde bockat helt snällt
5 svar · 1,6k läst
B
Baenkt: Håller med tidigare talare. Optisk är att föredra då det finns risker med att dra vanliga kablar mellan olika rum. Det går att mäta, men om man inte vet vad man gör så är det ändå inte helt riskfritt. En galvanisk avskiljare kan nog fungera också. Ska du köra från ett vanligt stereojack på datorn till RCA på förstärkaren?
12 svar · 4,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vad är det du har kopplat in..?
7 svar · 2,1k läst
M
MrMagic: Vid dubbelbalanserad slinga skall du ha ett motstånd över varje kontakt samt ett i serie. Då kan du skippa sab-slingan. Tänk bara på att vissa larm (tex Teletec/DSC mfl)accepterar endast tre givare på samma sektion kopplade på detta sätt. (Dock inte RB som acc 10 st). En annan variant är att lägga alla magneterna i serie och sedan balansera den slingan med ett serie- och ett
5 svar · 5,7k läst
M
Mats: Jasså var det den gammlingen du menade. Den skulle behöva förtydligas med exakta pinnar bara
15 svar · 5,1k läst
P
pcpro: Finns en smart presentatör här, som kopplas till en PC, men även jobbar fristående. (sparar 100 nummer)
25 svar · 3,3k läst
C
CarlSthlm: Hej! Såg på Bauhaus förra veckan. Var i vit plast och kostade drygt 40 SEK tror jag.
2 svar · 2,0k läst
C
citactiva: Tackar  :) Uppmärkning kom ja på i sista sekund innan ja började dra kablar  ;) så jag markerade uttagen och kablarna i båda ändar.. uttagen går i nummerordning efter position i huset [smiley=cheesy.gif]
3 svar · 1,7k läst
·
Jesca_j
Jesca_j: Det går bra att koppla in en switch (eller en annan router) till den första routern.
15 svar · 6,4k läst
S
Snickar_Palle: Har mina led i dushen från Klasse i sjön, sitter i dom inbyggda hyllorna i duschväggen.. dvs i taket på hyllorna.. om det är godkänt? :-/ vet ej hahaha... lyser fint på shampoflaskorna.. och Klasse i sjöns transfo med..
1 svar · 3,2k läst
M
Mats: Behovet av switch ifrågasätter jag starkt. Det som krävs är ju ett adsl modem så att vi får någonting att ansluta till. En router som bredbandsdelare sen är det ju bara att koppla en homeplug till den så är ju det hela klart.
23 svar · 5,0k läst
M
Mats: Tänk bara på att ordna någon typ av kylning. Datorer med tillbehör blir varma och tycker om att ha mycket kallluft runt sig
5 svar · 7,0k läst
TLovskog
TLovskog: Hej, Låt mig återkomma om RS485. När det gäller behörighetsfrågan så kanske det har klarnat lite mera nu, men 98/99 när jag funderade på detta så var det väldigt osäkert var gränsen i elcentralen skulle vara. Jag hävdade med en dåres envishet att 24V delen borde vara ok, men "alla andra" var av annan uppfattning.
5 svar · 2,1k läst
F
Fredrik.Aj: Själv kör jag på XBOX då jag anser att det är det billigaste och mest flexibla alternativet. .. men den kan ju inte spela in säger ni? Nej precis. Det finns det dock lösningar på. Jag har hittat ett htpc-system kallat MythTV. Det är helt client/server-baserat vilket innebär att du har din mediacentral någonstans i huset. Där lagrar du dina musikfiler, semesterbilder m.m. På
9 svar · 1,2k läst
M
Mats: Cat5E är godkänd upp till 100Mhz och kan med dagens standarder ge 1000Mbit/s Cat6 är godkänd upp till 250Mhz och kan med dagens standarder ge 1000Mbit/s dock finns det här mera möjlighet att växa i för framtida standarder. I cat 6 kabeln finns ett plastkryss som separerar de olika paren. Idag ärd det ingen större prisskillnad på cat5E och cat6 så om du ska bygga nytt så satsa på cat6
5 svar · 2,8k läst
M
Mats: Löser JFB:n då är det nått obra ja. Annars kan tv:n bygga upp en del spänning i antenuttaget iom att den i almänhet inte har någon jord
15 svar · 6,3k läst
M
Mats: Tja detta har jag väl skrivit lite om på sistånne ;) 1. Helst en liten patchpanel till finns hos kjell o co eller direktornik tex 2. en gigabit kapabel switch 3. Mjao man kan om man inte ska använda gigabit. Gigabit använder alla åtta trådar. sen hittar du en hel del i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360 Bara att fråga på om nått är oklart
3 svar · 2,1k läst
E
ecke: Jag satt dom på 100 cm det kändes bekvämast så, och uttagen till min CD tyckte jag inte skämnde mer än en brytare på väggen.
9 svar · 3,0k läst
F
freeve: Det där är en bra fråga, som jag tyvärr inte heller hittat något bra svar på. Jag använde Lexel Senso IHC 5-poliga, http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6720, där det var mycket som skulle tryckas på, men de är både groteskt dyra och av måttlig kvalitet. Fått limma fast dem här och där för att få dem att sitta still. Där det räckt har jag använt vanliga Lexel Senso för
1 svar · 2,3k läst
M
Mats: Det funkar så länge du inte kopplar nått i första sen så..
3 svar · 1,6k läst
H
hasse_f: Hmm, ska ta mig ett snack med försäkringsbolaget själv igen... En pappa på dagis är larminstallatör, kanske man kan ordna någon form av besiktning... Får se hur det blir...
3 svar · 2,2k läst
apersson850
apersson850: Jag har exakt samma typ av installation. Med antennan vågrätt på routern fungerar det utmärkt. Utan att jag har limmat datorn i taket på nedervåningen.
9 svar · 8,8k läst
S
skane67: Jag har Bose inbyggnadshögtalare som funkar bra och är snygga
1 svar · 3,4k läst
E
egge: Nix, det är det enda uttaget öht, och det ska vara ett slututtag, det är iaf vad jag beställde. Dämpningen i uttaget är 3dB och i combinern 4dB för både antenn och parabol. Som sagt, utan uttag funkar det klockrent i respektive utrustning, men det är ju lite jobbigt att flytta sladden hela tiden ;-) Inte kan jag väl behöva en förstärkare för de -3dB i uttaget? Om det nu är så att
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.