3 087 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Högtalare i annat rum
en variant:citactiva skrev:[quote author=GreenTurtle link=1133857320/0#9 date=1133945973]Istället för en massa utgångar i receivern så kanske det finns en SPLITTER eller dylikt som man kan koppla sina högtalarkbalar via. På/av ifall man vill att högtalaren skall vara aktiv eller inte! Någon som vet om det finns någon sådan produkt på marknaden?
http://www.kjell.com/content/templa...spx?item=39129&path=660000,780000,1270000[/quote]
Verkar ju ungefär vara en sådan jag är ute efter. Har du en sådan själv och har testat hur det fungerar?
Tror nu efter mycket letande ha lyckats hitta det jag skall ha, http://www.hifiklubben.com/se/Produ...behoer/detail/QED_SS40_Tillbehoer.htm?id=6248
Nästa fråga nu är, hur sätter jag snyggast upp detta från väggen till denna lilla boxen. Man vill ju gärna inte att kablarna bara går rätt ut från väggen in till boxen (det går ju men är inte rätt ;D)
Nästa fråga nu är, hur sätter jag snyggast upp detta från väggen till denna lilla boxen. Man vill ju gärna inte att kablarna bara går rätt ut från väggen in till boxen (det går ju men är inte rätt ;D)
Eller så köper man en tvåpolig väggströmbrytare till varje rum, och sätter alltså strömbrytarna i rummen. Det är väl iofs smaksak var man vill kunna slå av/på ljudet. Överkurs är att ha tvåpolig omkopplare i varje ända och dra tre istället för två ledare för att få "trappomkopplare", d.v.s. knapp både vid stereon och högtalarna. Man lär inte hitta sådana omkopplare så lätt i elleverantörernas standardsortiment, däremot är det hyllvara (för lödning) hos t.ex. www.elfa.secitactiva skrev:
Jag skulle nog valt "trappomkopplarlösningen" för annars blir man väl tokig på att "fel" högtalare är på/av och man är vid "fel" plats för att så av/på högtalarna...
Den där ser ärligt talat mest bara dyrare ut än den från kjell&co.GreenTurtle skrev:
Du kan i princip använda vilka kontakter du vill, men 'standard' är väl en speakonkontakt per högtalarpar, om du vill ha kontakter ute vid högtalarna så kan du använda speakon, xlr/canon, din-kontakt eller banankontakter. Du kan ju också använda banankontakter, xlr eller dinkontakter även vid stärkaren förstås, fördelen med speakon är att det blir bara fyra don för fyra par högtalare. Sen KAN man såklart använda "annat" också, d-sub-kontakter eller liknande.
Tänk på att du vill nog kunna stänga av högtalarna där du råkar ha telefoner!
Klicka här för att svara