S
Saigon: Hej! Som säkert så många andra Älvsbyhusbyggare så märker man eftersom vad man "glömt". I vårt fall gäller det TV och tele. Varje vecka har sina "bryderier" och allt eftersom vårt hus nu blir färdigt så märker man nya saker som man måste lösa. Det vi nu inser är att vi fått tomdosor för tv-antennuttag, dvs ett hål i väggen med en tom plastdosa i på ett par ställen, samt
0 svar · 1,8k läst
M
Mats: Om det är luft eller markledning har ingen betydelse, bara kvaliteten på ledningen. Detta skrivs över 5460 meter luftledning
13 svar · 1,8k läst
M
Mats: Pal sänder 625. Tvilande kan titta på http://www.teracom.se/?page=252&display=3430:2371
10 svar · 4,8k läst
Y
yxis: Lite off topic men ryktena säger att när det gäller asus trådlösroutrar med opensourcemjukvara så går fildelning från disk snabbre om man ansluter en usb-disklåda till den routern som har usb2-port istället för att köra med den routern som har ide/ata-diskinterface inbyggt, för det är snabbare processor i den med usb-port :) (åtminstone en av de modellerna, om det nu finns fler).
3 svar · 1,7k läst
P
Per-Erik: alltså.. Väktarens jobb vid larm är ju att se till att snöstormen/orkanen inte hamlar i vardagsrummet..... genom att stänga dörr & fönster kanske spika/tejpa upp nån skiva. + att dom ringer o meddelar den tråkiga nyhetet. Dom ska ju inte ta fast tjuvar.. det är det vi har poliser till.. ;) Efter som larmet börjar tjuta så borde ju inte Mr tjuv vara kvar speciellt länge i huset..
14 svar · 5,6k läst
S
Styx: Aha :) Där ja, nu börjar det likna något.. Vet inte ifall det är jag som har blivit smartare, för sist jag provade SketchUp tyckte jag inte alls om det - men nu verkar det fungera prima. !!
9 svar · 2,6k läst
D
drx: Hade samma problem även jag med Vodafone, ringde och bad dem skicka en sluträkning på vad jag hade kvar av min bindningstid. Svaret blev: "Men om du får 3 månader gratis av mig, stannar du då kvar" Mitt svar - Om jag vill säga upp mitt abbonemang för att ni har för dålig täckning där jag bor, hur tror du då att 3 månader gratis skulle kunna avhjälpa mitt problem ? "Oj ja just det!,
2 svar · 4,5k läst
N
Nizztos: Kan nu äntligen besvara min egen fråga. Kabeln kom in i källaren. Sedan började det roliga. Två kablar inskarvade direkt på inkommande kabel. Följer man den ena av dessa var den i sin tur splittad till två ny ledningar. Inga plintar, enbart skarvningar. Allt detta gömt under taket i källaren. Skojsigt .......
14 svar · 7,2k läst
M
Mats: Vet inte hur mycket en larmdeckare drar men ta ett par per ledare då så bör det inte vara nått problem alls. det ger dig dessutom två lediga par till tex telefonen
1 svar · 1,4k läst
I
Indianen: Nån som kan tipsa om var man köper tunna men breda vita kabelkanaler i Göteborgsområdet? Vill ha en som ska skruvas upp som är 5-6 cm bred och med lock blir 2cm hög.
0 svar · 2,2k läst
M
Mats: Hänvisar till klassikern http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360 När det gäller säkerhet så har jag skrivit en hel del om det men generellt så satsa på wpa eller wpa2 i ett trådlöst nät och sätt bra nycklar på det. Strunta i mac låsning och att gömma ssid. De två senare tillför ingen säkerhet men en massa strul för dig
11 svar · 4,7k läst
M
Mats: Ingen av de datakablarna enligt mig. de var cat5e och du bör gå på efterföljaren cat6 istället. Detta för att ha bättre chanser i framtiden. UTP dvs oskärmat kablage duger mer än väl i en villa. Skärmat är bara onödiga utgifter och risk för strul. Jag skulle ska en spridningspunkt för både data och tv även om det blir mer kabeldragning. Återigen därför att det ger mer
1 svar · 3,0k läst
A
arlan: jag har för mig att jag betalade mitt usa nummer med paypal, men kommer inte ihåg :o
5 svar · 1,2k läst
galento
galento: Tackar för svaren,nu har jag en del uppslag att fundera över. M.v.h Galento :)
5 svar · 1,1k läst
F
fredstu: Jag kör min parabolmottagare via IR link i Lexcom systemet. Problemet är att bildkvalitén inte är den bästa,men det funkar ju så länge man kör en traditionell TV.
10 svar · 4,3k läst
F
freeve: Det kan man till exempel göra, ja. Det går väl att göra ungefär vadsomhelst, programmeringsinterfacet tillåter i princip allt man kan fundera ut logiken kring.
11 svar · 3,2k läst
A
aiskylos: [citat] Låter ju högintressant! Vad betalar ni för tjänsten resp installation??
6 svar · 3,3k läst
M
Mats: [citat] Utrycker man sig oklart så får man vad man förtjänar ;D Jag tänkte två abb och fyrledare men skrev inte detta tydligt nog. Man kan ju skippa fyrledaren och dra rj 45 från första uttag till resten och på så sätt få flera möjligheter men det är fortfarande ett system för bara en funktion och det är osmidigt att förändra Detta kan inte rekomenderas till ett nytt hus.
11 svar · 2,1k läst
R
RDunlop: Det finns ju leverantörer av tysta HTPC-varianter som till exempel: http://www.hushtechnologies.com/ Eller så kan man satsa på en DVD-Recorder eller något liknande från till exempel: http://www.kiss-technology.com Misstänker starkt, utan att ha någon som helst aning egentligen, att det kommer fungera sådärbra att distribuera TV-signaler via Ethernet från någon dator i andra änden av
9 svar · 2,1k läst
M
Mats: 1. Kan kan du men .... Det är inte ett bra sätt. Det är bättre att utnyttja några tomma uttag i panelen alternativt skaffa en panle till och parallelkoppla rj45 jacken i panel istället. Detta gör att man då kan använda vanliga data patch kablar för att "lägga" in telenummer på det uttag man vill. 2. Gör man som jag sa ovan så styr man detta helt fritt från centraländan. ena dagen
12 svar · 5,0k läst
J
jenfor: Knivskarp är den inte, utan påminner om de stora plasmaskärmarna, dvs även om upplösningen är rätt bra så ser man mer detaljer ju större bilden blir. Min skärm är 92 tum...
13 svar · 1,7k läst
F
fredstu: Du förlorar endast möjligheten till att köra Gigabit över kabeln (använder alla 4 paren). Ett bättre alternativ kan vara en mini switch,då kan du alltid komplettera senare. Om du vill köra tele och data i samma kabel så möter det inget hinder,du behöver endast koppla in 1,2,3,6 i ett uttag och 4,5 i nästa uttag,enda kruxet är att du inte får med returen i telekabeln-----
1 svar · 1,7k läst
B
BobTheBuilder: Men hur är det med ledararean på Cat5? I manualen till mitt DSC-larm står det att ledararean för själva bussen ska vara 0,5mm2 (om jag inte minns fel). Bussen går normalt mellan centralenhet och knapp-paneler. Själv ska jag dra ut bussen i garaget för att kunna sätta ett zonexpansionskort där ute.
4 svar · 3,8k läst
O
Ola_S: Tacksam för ditt inlägg och ideér, i detta forum kryllar det av duktigt människor. tack tack
2 svar · 882 läst
K
Ken: Kanalfläkten fixade det, skall bara sätta in en större tilluftsventil. Men jag hittar ingen termostat som kan reglera varvtalet (vore bra så fläkten inte behöver gå för fullt hela tiden), skall lämna tillbaka den manuella varvtalssstyrningen och försöka få till en termostat. Tips på motorsyrning emottages tacksamt.
4 svar · 6,9k läst
G
GoeranHelena: Vi har IP-telefoni med Rix Telecom och har haft så i över ett år. Det har hittintills fungerat väldigt bra; vi är inkopplade på stadsnätet och har 10 Mb (äkta).  
36 svar · 3,4k läst
E
ejoakim: Har testat den på Åhlens (GBG) där de säljer Muji, tyvärr var ljudet "burkit" även om spelaren är en trevlig detalj!
1 svar · 5,1k läst
K
TN-Funkis: Kan det vara så att när stationen genererar ringsignalen (70-100V AC), så kan ett snålt ställt överströmsskydd på ditt modem eller i filtret då aktiveras, den kortsluter och releasar c:a 3-5 sek efter att RG slutat (tror dom kallas variocap som startar runt 60V AC). Prova med att koppla bort all teleutrustning utom ASDL-filter/modem, starta ASDL-ring in och se om det bryts, funkar det
18 svar · 3,5k läst
L
Lurvnos: Hej Daniel!  Mitt favoritställe för att hitta koppartråd i olika dimensioner är kabelskrot. Ex. är det 3 st 2.9mm massivkoppar i en EKKJ 3x6+6, och i EKK/EKLK/EKRK finns 1.4 mm i 1.5 mm2, och 1.8mm i 2.5mm2.  Fråga hos elektriker/byggen efter spillbitar. Mässning funkar också bra, ClasOhlson har 3mm mässing i 50cm-längder. Koppar är trevligare att jobba med än aluminium till
3 svar · 6,3k läst
J
jonfri: Ja, istället för att sätta ett dubbeluttag kan du ju lika gärna koppla in kablaget direkt i routern... men som sagt - det tenderar till att växa så köp en switch med MINST 8 uttag. Jag har 24 portar...och inte många lediga... ::)
17 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.