Teknik
galento: Tackar för svaren,nu har jag en del uppslag att fundera över. M.v.h Galento :)
fredstu: Jag kör min parabolmottagare via IR link i Lexcom systemet. Problemet är att bildkvalitén inte är den bästa,men det funkar ju så länge man kör en traditionell TV.
freeve: Det kan man till exempel göra, ja. Det går väl att göra ungefär vadsomhelst, programmeringsinterfacet tillåter i princip allt man kan fundera ut logiken kring.
aiskylos: [citat] Låter ju högintressant! Vad betalar ni för tjänsten resp installation??
Mats: [citat] Utrycker man sig oklart så får man vad man förtjänar ;D Jag tänkte två abb och fyrledare men skrev inte detta tydligt nog. Man kan ju skippa fyrledaren och dra rj 45 från första uttag till resten och på så sätt få flera möjligheter men det är fortfarande ett system för bara en funktion och det är osmidigt att förändra Detta kan inte rekomenderas till ett nytt hus.
RDunlop: Det finns ju leverantörer av tysta HTPC-varianter som till exempel: http://www.hushtechnologies.com/ Eller så kan man satsa på en DVD-Recorder eller något liknande från till exempel: http://www.kiss-technology.com Misstänker starkt, utan att ha någon som helst aning egentligen, att det kommer fungera sådärbra att distribuera TV-signaler via Ethernet från någon dator i andra änden av
Mats: 1. Kan kan du men .... Det är inte ett bra sätt. Det är bättre att utnyttja några tomma uttag i panelen alternativt skaffa en panle till och parallelkoppla rj45 jacken i panel istället. Detta gör att man då kan använda vanliga data patch kablar för att "lägga" in telenummer på det uttag man vill. 2. Gör man som jag sa ovan så styr man detta helt fritt från centraländan. ena dagen
jenfor: Knivskarp är den inte, utan påminner om de stora plasmaskärmarna, dvs även om upplösningen är rätt bra så ser man mer detaljer ju större bilden blir. Min skärm är 92 tum...
fredstu: Du förlorar endast möjligheten till att köra Gigabit över kabeln (använder alla 4 paren). Ett bättre alternativ kan vara en mini switch,då kan du alltid komplettera senare. Om du vill köra tele och data i samma kabel så möter det inget hinder,du behöver endast koppla in 1,2,3,6 i ett uttag och 4,5 i nästa uttag,enda kruxet är att du inte får med returen i telekabeln-----
BobTheBuilder: Men hur är det med ledararean på Cat5? I manualen till mitt DSC-larm står det att ledararean för själva bussen ska vara 0,5mm2 (om jag inte minns fel). Bussen går normalt mellan centralenhet och knapp-paneler. Själv ska jag dra ut bussen i garaget för att kunna sätta ett zonexpansionskort där ute.
Ola_S: Tacksam för ditt inlägg och ideér, i detta forum kryllar det av duktigt människor. tack tack
Ken: Kanalfläkten fixade det, skall bara sätta in en större tilluftsventil. Men jag hittar ingen termostat som kan reglera varvtalet (vore bra så fläkten inte behöver gå för fullt hela tiden), skall lämna tillbaka den manuella varvtalssstyrningen och försöka få till en termostat. Tips på motorsyrning emottages tacksamt.
GoeranHelena: Vi har IP-telefoni med Rix Telecom och har haft så i över ett år. Det har hittintills fungerat väldigt bra; vi är inkopplade på stadsnätet och har 10 Mb (äkta).
ejoakim: Har testat den på Åhlens (GBG) där de säljer Muji, tyvärr var ljudet "burkit" även om spelaren är en trevlig detalj!
TN-Funkis: Kan det vara så att när stationen genererar ringsignalen (70-100V AC), så kan ett snålt ställt överströmsskydd på ditt modem eller i filtret då aktiveras, den kortsluter och releasar c:a 3-5 sek efter att RG slutat (tror dom kallas variocap som startar runt 60V AC). Prova med att koppla bort all teleutrustning utom ASDL-filter/modem, starta ASDL-ring in och se om det bryts, funkar det
Lurvnos: Hej Daniel! Mitt favoritställe för att hitta koppartråd i olika dimensioner är kabelskrot. Ex. är det 3 st 2.9mm massivkoppar i en EKKJ 3x6+6, och i EKK/EKLK/EKRK finns 1.4 mm i 1.5 mm2, och 1.8mm i 2.5mm2. Fråga hos elektriker/byggen efter spillbitar. Mässning funkar också bra, ClasOhlson har 3mm mässing i 50cm-längder. Koppar är trevligare att jobba med än aluminium till
jonfri: Ja, istället för att sätta ett dubbeluttag kan du ju lika gärna koppla in kablaget direkt i routern... men som sagt - det tenderar till att växa så köp en switch med MINST 8 uttag. Jag har 24 portar...och inte många lediga... ::)
Zedo: Precis! Och sen skulle jag väl kunna tänka mig att om dom jobbar med flera badrum samtidigt i huset så lär dom knappast låsa dörren när dom springer mellan lägenheterna. Så teoretiskt så är det ju öppet hus :) Av den anledningen skulle det ju också vara intressant med en kamera. Vore intressant att veta vad försäkringsbolaget säger om en sån här sak egentligen, gäller
AndersS: Det är också beroende av var du bor. Lägenhet där ditt WLAN kan nås av många eller villa där du kanske har 20-30m till grannen. Jag bor i ett tegelhus och har WLAN routern i källaren. Har nyligen bytt ut min gamla router till en med bättre räckvidd för att den ska fungera i hela huset utan att den ibland tappar mottagningen. Har kollat inne hos en av grannarna och det fungerar inte att
Mats: Det går på ett ut om du vill ha modemet i jacket eller i första uttaget i panelen. Jag rekommenderar det senare för ordningens skull Kör du serie så behöver du vidarekopplingsproppar om du ska koppla telefonerna med mellanrum. Dock ser jag inget skäl till detta utan det är ju bara att lägga in dem klossade så att säga. Vill du ändå köra med med mellanrum så ta en vanlig rj45
Mats: Det finns ett trevligt program som heter tvtools. Leta rätt på detta och se om det inte kan göra underverk. Sen klarar inte en tv alltförhög upplösning heller men det borde inte vara problemet här. Jag har tyvärr inget geforce kort så jag kan inte hjälpa dig mer men titta in på www.sweclockers.se:s forum
M@ZE: Är det någon som vet om man kan koppla in andra larm siréner till IHC ? Jag har för mig att jag sett en sirén som är rektangulär med nån typ av blixtfunktion när larmet går. Om det är någon som vet nån sida eller där man kan hitta andra siréner så är jag mkt tacksam.
snuttjulle: Tror inte heller på att byta ut min 1.8a men frugan skulle nog bli glad (plus grannarna som tror jag extraknäcker åt NASA) ::) 8-) Och ang lins antenerna så har jag för mig att verkningsgraden på dessa är i ungefär samma storlek som på en vanlig wok så storleken och då även fri sikt blir samma problem om man vill få den inne på vinden. Dock kan ju en lite dyrare variant med bra LNB
Starfighter: Problemet löst! Tack för hjälpen allihop! Det var helt enkelt bara att vända stickkontakten ett halvt varv.
galento: Hej,det var alldeles för tidigt att tro att detta var löst för nu krånglar brandväggen igen. Samma problem,funkade nästan en vecka iallafall.Får se om supporten kan fixa det. >:( >:( >:(
Granit999: [citat] Jag kommer ihåg detta men kunde inte hitta inlägget. Tack för hjälpen
RilleRock: [citat] Det tror jag med. Håller också bla på med DVR :)
hannik0: SUCCÉ [smiley=thumbup.gif] Grym centrifugering.
NiB: Hrm, jag tror jag har hittat några produkter som ev motsvarar det jag söker. Nu är jag dock lite osäker på om den skulle fungera för de krav jag angav ovan, dvs att styra 4-5 slingor med dimmer och i bästa fall fjärrkontroll. Någon som kan ge ett expertutlåtande? Jag tar fortfarande emot tips om andra produkter och tankar hur man kan använda bus-system för att bygga upp en lösning.
TN-Funkis: Prova först alla uttag i huset samt i garaget. Om det nu är en villa kan kabel-tv:n komma in i garaget först och då sitter det en galvanisk isolator + förstärkare där, så grundtipset är att förstärkaren råkat bli urkopplad/säkring gått eller att den pajat. Fungerar det fortfarande inte, -koppla TV först före -sen efter galvisolatorn, får du bild där har galvisolatorn pajat. Om