Jag får tillgång till TV och telefoni direkt via stadsnätet, d.v.s. via datanätet. Utgår därför från att vanliga datakablar behövs (Cat 5e el. Cat 6). Till datauttagen vill jag sen via Switchen styra om det ska vara IP-TV, IP-tfn eller Internet. Men jag är kanske fel ute. Det behövs kanske helt andra kablar för detta ändamål och kanske även något annat än en vanlig Switch? Hoppas att ni nu förstår vad jag menar och kan lämna ett förslag på vilka produkter jag behöver.

Till routern finns det för övrigt tre uttag: internet, IP-tv och IP-telefoni.

Tacksam för svar till en något förvirrad och frågvis person. : :-X

Informationen Du lämnar är tyvärr för otydlig för att kunna kommenteras specifikt.

I princip kan man säga att om Du kopplas upp mot ett stadsnät så får Du ett Ethernet uttag i huset, det är bara ett uttag.

Kan Du förtydliga följande:

"Till routern finns det för övrigt tre uttag: internet, IP-tv och IP-telefoni."

Om Du får ett triple play uttag, (Bl.a. Com Hem har dessa) då är det sannolikt ett kabeltvnät som dras in i Ditt hus.

Vem levererar Ditt datanät?

Generellt kan man säga att om Du får ett renodlat ethernet nätverk, så behöver Du en router med grundläggande brandväggs funktioner samt switch funktionalitet, dessa finns även med trådlös data överföring.

Om Du skall ha riktigt många uttag i huset, så behöver du kanske komplettera med en extra switch, den kopplas efter bredbands routern.

Uttagen på router/switch kopplas till via cat5 / cat6 kabel till de rum där Du vill ha data/tv.

IPTV kommer med en enhet som kopplas in i datanätet och TV'n, den styrs med en fjärrkontroll.

Samma sak med IP telefoni, Du behöver en liten dosa som kopplas mot datanätet och dina telefoner.

Kolla t.ex Cellip som levererar en bredbandsrouter och IP telefoni.

Triple Play är däremot en helt annan sak.

Vad tacksam jag blev att någon svarade på mina funderingar ;D

Vi har bildat en villsamfällighetsförening och varje hus får en fiberoptisk kabel indraget. Fiberoptiken är kopplad till en router (jag tror att det heter så i alla fall) som har tre uttag. Varje uttag har ett specifikt användingsområde och en viss dataöveringshastighet. IP-tfn, 0,5 Mb/s, internet 10 Mb/s och IP-tv 100 Mb/s.

De som instalerat fiberkabeln och Routern är El-tel Network. Den tjänsteleverantör jag valt för data är Karlstad Bredband. För IP-TV finns det för närvarande två leverantörer att välja mellan: Fast-TV och Canal Digital. Då ingår det även en mediabox som kodar om datasignalerna till TV.

Nu vet jag inte riktigt vad skillnaden är mellan en router och en switch. Men om jag förstår dig rätt så behöver jag alltså både en router och en switch (eller en som kombinerar dessa funktioner).

Totalt har jag tänkt att ha åtta dubbeluttag i huset och då behöver väl switchen/routern ha sexton uttag?

Det är väl inte så enkel att jag kan koppla både IP-TVuttaget och Datauttaget från routern till switchen och sen bestämma vilket uttag som ska ha IP-TV eller internet? Rimligtvis måste jag ha två separata switchar så att sytemet känner av vilken information det ska använda (det är ju olika hastigheter på uttagen i routern). Annars förstår jag inte riktigt poängen med att köpa in ett hemmanätverk av typen Lex Home.

Vet inte om det jag beskriver ska tolkas som triple play, då jag inte känner till defintionen. Något kabelnät har jag i vart fall inte tillgång till.

Hoppas informationen denna gång var något tydligare! :-?

Vi har stadsnät och har fått åtta uttag i "stadsnätsboxen". När man beställer en tjänst exempelvis tv, så kopplas den (av mälarenergi i detta fall) till ett av de åtta uttagen. Vi har exempelvis tv i uttag 1, internetanslutning i uttag2 och telefoni i uttag3.

Vad gäller tv.n är det rätt enkelt eftersom man bara får ha en digitaltv-mottagare per abbonemang. Allstaå sladden från vart tvn ska stå får gå direkt in i tv uttaget i stadsnätsdosan. Vill man ha tv.n nån annanstans får man switcha kabel i stadsnätsdosan.

Telefonin skickar vi till en trådlös dect telefon som står brevid stadsnätsdosan.

Internetanslutningen skickas till en trådlös router.

Pelle20 skrev:
Vad tacksam jag blev att någon svarade på mina funderingar ;D

Vi har bildat en villsamfällighetsförening och varje hus får en fiberoptisk kabel indraget. Fiberoptiken är kopplad till en router (jag tror att det heter så i alla fall) som har tre uttag. Varje uttag har ett specifikt användingsområde och en viss dataöveringshastighet. IP-tfn, 0,5 Mb/s, internet 10 Mb/s och IP-tv 100 Mb/s.

De som instalerat fiberkabeln och Routern är El-tel Network. Den tjänsteleverantör jag valt för data är Karlstad Bredband. För IP-TV finns det för närvarande två leverantörer att välja mellan: Fast-TV och Canal Digital. Då ingår det även en mediabox som kodar om datasignalerna till TV.

Nu vet jag inte riktigt vad skillnaden är mellan en router och en switch. Men om jag förstår dig rätt så behöver jag alltså både en router och en switch (eller en som kombinerar dessa funktioner).

Totalt har jag tänkt att ha åtta dubbeluttag i huset och då behöver väl switchen/routern ha sexton uttag?

Det är väl inte så enkel att jag kan koppla både IP-TVuttaget och Datauttaget från routern till switchen och sen bestämma vilket uttag som ska ha IP-TV eller internet? Rimligtvis måste jag ha två separata switchar så att sytemet känner av vilken information det ska använda (det är ju olika hastigheter på uttagen i routern). Annars förstår jag inte riktigt poängen med att köpa in ett hemmanätverk av typen Lex Home.

Vet inte om det jag beskriver ska tolkas som triple play, då jag inte känner till defintionen. Något kabelnät har jag i vart fall inte tillgång till.

Hoppas informationen denna gång var något tydligare! :-?

Intressant lösning!

Den låda Du har med 3 uttag är en CPE (Customer Premise Equipment), den är kopplad till en utrustning som sitter någonstans i nätet.

Du bör nog ställa några frågor till leverantören.

Finns det någon brandvägg på Ditt "datauttag"?
Hur många datorer kan Du ansluta samtidigt?
Kan Du ha mer än 1 IP-TV box?
Kan Du koppla in en vanlig telefon i IP-tfn uttaget eller behöver Du en ATA-box?

Med en "managerbar" switch skulle Du kunna koppla allt i samma switch och sedan separera det med 2 eller flera vlan, men det är sannolikt överkurs.

Kan Du kontrollera ovanstående frågor med leverantören, så skall vi väl se om vi inte kan guida Dig rätt i denna komplicerade värld :)

Pelle20 skrev:

Låter ju högintressant!

Vad betalar ni för tjänsten resp installation??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.