Teknik
Nix: Enkelt sagt: tjoho! Printservern gjorde det jag ville. För att svara på den frågan, igen, från AndersS: Jag vill att alla enheter dyker upp som anslutna enheter i routern (med IP-nummer). Det finns kanske billigare sätt, men detta fungerade utmärkt för mina behov.
SkaneErik: [citat] Inte skulle en aldrig så dum plattsättare kakla över sin egna macka.. Den behöver han juh själv.. Eller menar du någon annans lunchmacka? ::) ;D
stefan007: Hej Vi skall göra en geotekniskt undersökning på våran tomt i Göteborg. Är det någon som vet priset för en sådan vi har fått allt från 5000kr till 20000kr. Vad kan det vara för skillnader i priserna? Stefan 007
viker: Hej Jovisst är det det, sträckt och klippt EKK 1,5 ska det vara. mvh Christer
yxis: Snö och is borde inte ha nån större inverkan förutom när det lägger sig på den slingan som kabeln är ansluten till. Om du bygger ett tak så bör du bygga det helt i plast (typ såndär plast man har över uteplatser/altaner, och kanske en upp-och-nedvänd stupränna av plast som "taknock"), möjligen träreglar men inte metalldelar. Metallen ger reflektioner av tv-signalen, digitaltv'n
yxis: Med bara fyra ledare = två par för nätverket så kan man inte köra gigabit ethernet. Surt när det är uppgraderigsdags om man dumsnålat. Om det däremot är trångt och svårt att dra så är det lite mer motiverat att snåla på kablaget såklart.
TN-Funkis: Cykelventilen = du har en 10 pars matarkabel från gamla Telia, kabeln är trycksatt för att förhindra fukt att tränga in (gammalt kabelsystem i bly som ligger nedgrävd) Din beskrivning avslöjar att du har en s.k sekundärplint = 10 par = 10 abonnemang. Om det nu inte finns någon dokumentation på denna plint så bör du ringa Telia/Skannova och kolla upp om det finns tjänstgörande linjer
SkaneErik: YAY! [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=beer.gif] [smiley=lolk.gif]
ripan: Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Siemens Logo som styrenhet till elen i ett nybyggt hus.. eller som har installerat och använt detta... och vill i så fall veta lite mer om detta system...
Mats: Jo det är sant, jag uttryckte mig klantigt Kravet är att stationen är uttbyggd för 24 Mbit/s tjänsterna. Telia reserverar ca 10 Mbit för tv sändningen och den enda plattform de har som kan ge denna bandbredd är 24 plattformen. Därav också det relativt korta maxavståndet BB har fler plattformar som kan ge bandbredden men så vitt jag vet så gäller samma sak hos dem, Stationen utbyggd
mercixus: Har en 36PD30 och är supernöjd, den har en grym bild. Jag får ofta komentarer av bekanta på besök om den fina bilden. Alla plasma - Lcd jag sett verkar ha dålig bild kvalite. Jag väntar några år med det. Bästa bild och bandbredd kommer digital satelit att ha (eller har) boxer o linknande har ej samma bildkvalitet. Nu är pd30 dyrare än 10 000,- och har utgått, men Panasonic tv
classelagare: 1. 30 m kabel är inget problem om du har en bra bild från början. 2. Dubbel kabel tex. ktv 1.0-4.8 en för att leda ner alla signaler till tv en för att leda tillbaka satelit,dvd eller video tex för fördelning ut till de andra tv aparaterna om du inte vill ha en uppsättning prylar i tex. köket. till det rum där du säkert skall ha tv dvd mm. är inte fel. gärna kombinerat med ett
snickarboden: Patka>Det med ölen är väl ingen dum ide, så fort du ställer dit en full burk så åker TV ner, vem släpper egentligen en öl ifrån sig? *s* Sen så står det en kall öl då när du kommer och skall se på TV nästa gång, kruxet är ju kylan men det går säkert att lösa *ler* /Kent
Granit999: AllTelle är ett telebolag som kör över fasta telenätet. Deras fasta abbonemang kostar bara 75:-/mån. Kruxet är att man får ett installationskit som skall kopplas in. 1. Är det någon som använder detta och hur fungerar det. 2. Är det några problem ihop med ADSL med annan operatör. 3. Är det något annant som jag måste tänka på.
yxis: Om det är nån mer avancerad dataöverföring än bara en signal som är av/på så är det i alla fall vettigt att ha ett par för dataöverföring och ett för strömförsörjning... d.v.s. använd INTE de två vita för data och den blåa och den orangea för strömmen eller tvärt om.
ByggaNytt: http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030703/Jack_kopplingsschema.pdf
Hobbyfixarn: Hittade denna sida om bland annat trädgårdsjärnväg av en ren slump... Mycket bilder från olika projekt. http://www.sjolund.homelinux.net/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=4
Saigon: Hej! Som säkert så många andra Älvsbyhusbyggare så märker man eftersom vad man "glömt". I vårt fall gäller det TV och tele. Varje vecka har sina "bryderier" och allt eftersom vårt hus nu blir färdigt så märker man nya saker som man måste lösa. Det vi nu inser är att vi fått tomdosor för tv-antennuttag, dvs ett hål i väggen med en tom plastdosa i på ett par ställen, samt
Mats: Om det är luft eller markledning har ingen betydelse, bara kvaliteten på ledningen. Detta skrivs över 5460 meter luftledning
Mats: Pal sänder 625. Tvilande kan titta på http://www.teracom.se/?page=252&display=3430:2371
yxis: Lite off topic men ryktena säger att när det gäller asus trådlösroutrar med opensourcemjukvara så går fildelning från disk snabbre om man ansluter en usb-disklåda till den routern som har usb2-port istället för att köra med den routern som har ide/ata-diskinterface inbyggt, för det är snabbare processor i den med usb-port :) (åtminstone en av de modellerna, om det nu finns fler).
Per-Erik: alltså.. Väktarens jobb vid larm är ju att se till att snöstormen/orkanen inte hamlar i vardagsrummet..... genom att stänga dörr & fönster kanske spika/tejpa upp nån skiva. + att dom ringer o meddelar den tråkiga nyhetet. Dom ska ju inte ta fast tjuvar.. det är det vi har poliser till.. ;) Efter som larmet börjar tjuta så borde ju inte Mr tjuv vara kvar speciellt länge i huset..
Styx: Aha :) Där ja, nu börjar det likna något.. Vet inte ifall det är jag som har blivit smartare, för sist jag provade SketchUp tyckte jag inte alls om det - men nu verkar det fungera prima. !!
drx: Hade samma problem även jag med Vodafone, ringde och bad dem skicka en sluträkning på vad jag hade kvar av min bindningstid. Svaret blev: "Men om du får 3 månader gratis av mig, stannar du då kvar" Mitt svar - Om jag vill säga upp mitt abbonemang för att ni har för dålig täckning där jag bor, hur tror du då att 3 månader gratis skulle kunna avhjälpa mitt problem ? "Oj ja just det!,
Nizztos: Kan nu äntligen besvara min egen fråga. Kabeln kom in i källaren. Sedan började det roliga. Två kablar inskarvade direkt på inkommande kabel. Följer man den ena av dessa var den i sin tur splittad till två ny ledningar. Inga plintar, enbart skarvningar. Allt detta gömt under taket i källaren. Skojsigt .......
Mats: Vet inte hur mycket en larmdeckare drar men ta ett par per ledare då så bör det inte vara nått problem alls. det ger dig dessutom två lediga par till tex telefonen
Indianen: Nån som kan tipsa om var man köper tunna men breda vita kabelkanaler i Göteborgsområdet? Vill ha en som ska skruvas upp som är 5-6 cm bred och med lock blir 2cm hög.
Mats: Hänvisar till klassikern http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360 När det gäller säkerhet så har jag skrivit en hel del om det men generellt så satsa på wpa eller wpa2 i ett trådlöst nät och sätt bra nycklar på det. Strunta i mac låsning och att gömma ssid. De två senare tillför ingen säkerhet men en massa strul för dig
Mats: Ingen av de datakablarna enligt mig. de var cat5e och du bör gå på efterföljaren cat6 istället. Detta för att ha bättre chanser i framtiden. UTP dvs oskärmat kablage duger mer än väl i en villa. Skärmat är bara onödiga utgifter och risk för strul. Jag skulle ska en spridningspunkt för både data och tv även om det blir mer kabeldragning. Återigen därför att det ger mer