Håller som bäst på att fixa med elen i huset nu, och har lite funderingar kring kabeldragning för TV.

Jag har läst de flesta trådar jag hittat om att dra detta, men känner ändå inte att jag hittat nödvändig info.

Mina funderingar är om detta med att dra ett stjärnnät för TV.

1. Från vinden där vi kommer att ta in kabel från parabol/antenn till teknikrummet, där allt är tänkt att kopplas ihop är det "kabelvägen" ca 15 meter (andra änden av huset). Sedan skall man då tillbaka ca 15 meter till de sovrum som ligger i den delen av huset från kopplingspunkten. Blir det några märkbara förluster då, eller löser det sig med antennförstärkare? Eller bör denna kopplingspunkt ligga mer centralt i huset?

2. Eftersom vi ännu inte bestämt oss för hur vi skall lösa tv-tittandet (Boxer, parabol, kabel-tv via fiber), så vill jag naturligtvis ha garderat mig för alla eventualiteter. Räcker det att dra fram en 75 ohms antenkabel till alla uttag, och köra med combiner om man har parabol?

3. Ponera att vi vill ha satellitmottagare på 4 platser, går det att lösa på ett hyfsat lätt sätt om man har ett stjärnnät, bara man ser till att dra fram alla nerledningar från LNB:erna (quad) till kopplingspunkten?

Ingen som har någon kommentar?

1. Vet ej säkert, men jag har dragit likadant som du tänker göra.

2. Jag har dragit dubbel vanlig 75ohms kabel på rekomendation från antennförsäljaren.

3. Japp, det går lätt, bara att koppla ihop vid knytpunkten i stjärnnätet.

När det gäller antennkablarna så skulle jag faktiskt valt en kopplingscentral eller liknande just för antennsakerna placerad så det inte blir onödigt långa kablar.

Visst, man kan alltid förstärka signalerna om de blir för svaga, men det känns lite som att man betalar extra för att få en eventuell extra problemkälla. Däremot är det nog inte så dumt att dra något/några rör mellan ordinarie kopplingscentral och den för antennkablar, dels om några rör i framtiden används till något annat och dels om man vill t.ex. få ut signal från en dators tv-utgång via rf-modulator i antennsystemet så att den går att se på alla tv-apprater (kan vara smidigt om man skulle ha en serverburk som övervakar lite av varje i huset, och råkar vara lagd så att man har fler tv-apparater än datorer (jag har nog fler datorer än tv-apparater själv).

1. 30 m kabel är inget problem om du har en bra bild från början.

2. Dubbel kabel tex. ktv 1.0-4.8 en för att leda ner alla signaler till tv en för att leda tillbaka satelit,dvd eller video tex för fördelning ut till de andra tv aparaterna om du inte vill ha en uppsättning prylar i tex. köket. till det rum där du säkert skall ha tv dvd mm. är inte fel. gärna kombinerat med ett nätverksuttag vid varje tv uttag.

3. Nja Det går men det kan vara lite trixigt beroende på hur många mottagare du vill koppla in. du måste välja ett lnb som har lika många utgångar som du vill ha satelitmottagare eller trixa med inkopplingen för att kunna se de kanaler du är intreserad av och välja bort resten. inte helt lätt att klura ut hur man skall koppla i så fall.

Ett annat alternativ är att köra RF signalen i en nätverkskabel.

/classe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.