Byggahus.se

Hur hittar jag inkommande tele?

4k läst  14 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Jag bor i ett äldre hus (1939) och försöker nu lura ut var tele kommer in i huset så jag kan koppla in ett jack där. Jacken i huset är parallellkopplade och jag skulle vilja ha in mitt ADSL modem innan resten av kopplingarna. Tyvärr har jag dock inte en susning om var tele kommer in i huset. Skall det alltid finnas någon kopplingsdosa eller kan det vara så elakt att allt är kopplat och gömt inne i väggar?

Det finns inget tele synligt i närheten av elcentralen som är gömd inne i en garderob en bit in i källaren, alltså inte vid en yttervägg. Matningen till elcentralen verkar försvinna in i en vägg och jag kan inte på något enkelt sätt följa den heller.

/N

2. C
    Medlem Nivå 5

Re: Hur hittar jag inkommande tele?

Kommer inte in med elen på äldre hus. Har du källare så kolla utefter yttervägg i fönsterkarmar eller genom ventiler.
    Annars kanske i rör som mynnar strax ovan fotlisten i hallen.

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15

Enklast ? är att koppla bort trådarna i de olika uttagen. Det som har signal när alla andra är bortkopplade är 1:a jack.

Gamla hus hade luftledningar, så risken finns att ett uttag på övervåningen är 1:a jack.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Om kåken är från -39 så kan jag "nästan" sätta en peng på att första jacket är i hallen. ;)

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12
  6. P
    Medlem Nivå 9

ring telia å säg att du skall gräva runt huset snart så kommer dom och märker ut den nedgrävda telekabeln åt dig gratis

7. N
    Medlem Nivå 6

Ringa Telia eller kolla runt huset på utsidan är alltså bästa tricket.

Observera att jag var inte ute efter första jacket. Något sådant finns inte då alla jacken i huset är parallellkopplade. Jag var nog lite otydlig i att jag inte skrev att det bara går två trådar till alla jack. Alla jack går alltså troligen till en central koplingsplint, men jag har ingen aning om var den finns.

Det är därför jag vill åt inkommande kabel, så att jag kan skapa ett seriekopplat jack innan de övriga jacken.

8. P
    Medlem Nivå 2

Så är det troligen inte, parallellkoppling eller seriekoppling avgörs normalt i jacket. När det är seriekopplat kommer ingående in på de nedre skruvarna och utgående går ut från de övre. (har alltså inte att göra med om det är ett eller två par)

Det du behöver göra är alltså att hitta det som "var första jacket", flytta utgående till de övre skruvplintarna. Om det inte är uppenbart vilka som är ingående respektive utgående är det bara att pröva att skruva bort det ena paret, då vet du beroende på om jacket fungerar eller inte.

9. N
    Medlem Nivå 6

Svar nej. Jag har bara ett par ingående till alla mina jack (utom ett där det är vidaredraget till en tillbyggnad av huset).

10. P
    Medlem Nivå 2

Oki, jag tolkade dig fel :) Trodde du menade att det var 2-ledare och inte 4-ledare draget mellan jacken...

Bara för säkerhetsskull... är det du som gjort tillbyggnaden? Så att du vet att det där jacket i själva verket inte är första jacket (verkar otroligt men din koppling verkar ganska ovanlig :)

11. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11

Skulle själv gå upp på vinden om sådan finns och kolla runt lite runt skorstenen. Där brukade luftledningen landa och även där ev sprida sig runt till olika jack. Lite konstigt att alla jack ligger parallelt då Televerket va ganska nog med att lägga dem i serie fram till 80 talet. (om det inte va väldigt jobb att göra på detta viset vid extra jack.) Hus från -39 har garanterat haft luftledning iaf och borde ha en synlig inkommande kabel på utsidan av huset om nu inte den ägaren va kinkig och borrade in den under marknivå.

12. G
    Medlem Nivå 5

Går telen i rör eller är de utanpåliggande. Går de i rör kan du stoppa i en dragfjäder och försöka lokalisera var den kommer fram. Man kan ofta på ljudet höra var den finns.

13. M
    Moderator · Nivå 18

Var krav på seriekoppling ett antal år in på 80 talet då parallelkoppling möjliggjorde avlyssning.

Själva kopplingsvarianten med en punkt har jag stött på rätt ofta. Då sitter det oftast en kopplingsdosa brevid centralen där de sprider telen från

14. N
    Medlem Nivå 6

Inte jag som gjort tillbyggnaden. Jag har bara bott i huset i några månader.

Tyvärr går telen inte heller i rör :(

Flera som menar att det borde varit luftledning. Jag blir lite nyfiken på hur det i så fall skulle vara draget. Det finns inga luftledninar i området nu. Det känns lite konstigt att de skluu dra upp markburen el till vinden. Det känns dock inte hlet omöjligt att det går en ledare från skorsten ned i källaren. Det går åtminstone en ledning nära skorsten och den försvinner på ett sätt som gör att det inte är helt omöjligt att den går upp mot vinden. Dock verkar andra ledningar gå på sätt som motsäger detta.

Huset i sig är från 39, har vind och källare och är ett egnahemshus.

/N

15. N
    Medlem Nivå 6

Kan nu äntligen besvara min egen fråga.

Kabeln kom in i källaren.

Sedan började det roliga. Två kablar inskarvade direkt på inkommande kabel. Följer man den ena av dessa var den i sin tur splittad till två ny ledningar. Inga plintar, enbart skarvningar.

Allt detta gömt under taket i källaren.

Skojsigt .......

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka