Teknik
Posia: [citat] Jag har typ den vanligaste gamla UHF-antennmodellen, men jag har börjat tvivla lite på dess riktningsegenskaper, sedan jag märkt att digitalboxen även tar emot sändningar som kommer närmast från rakt motsatt håll som antennen riktats in mot. Även en sändare som är belägen ca 90 grader från det håll antennen är riktad mot går in bra.
freeve: Det var en bra idé, så jag passade och gjorde samma. Täcklock i MDF fick det bli, och lite gammal thin ethernet som signalkabel för subwoofern.
lastkaj: Fast det finns ju alltid denna lösningen http://www.letsautomate.com/10230.cfm?CFID=258526&CFTOKEN=24fa3ca-16ec5f07-2
poiu: Jag kan bidra med mer glocalnet trassel. Min bror hade ett tag bara mobiltelefon och surfade ngn enstaka gång via nallen. För det hade han ett abonemang från glocalnet. När han sedan bytte lägenhet skaffade han fast telefon från telia. (Det blir ju det när man beställer). Då skickade glocalnet in en anmälan om att han var förvalskund hos dem, utan att fråga eller meddela i förväg.
OLHA: Hej! Titta på t ex Philips POS system. Kamerabiten är den lätta där Du kan ställa in för rörelse på olika zoner, nattljus, etc. Du kan också köra IR ljus som förstärkning. Bereonde på vad Du vill bevaka/skydda bör Du alltid ha 2-3 utomhuskameror där en förövare fångas på den andra kameran vid sabotage. Att lagra bilderna kan Du göra på en time lapse video. Visst är det
Anonymiserad 22996: Trilobite stöter väl aldrig emot något, tillskillnad från dom billigare konkurrenterna? Har beställt en nu, så får jag se om den suger ;)
jarlh: [citat] Vilken produkt pratar du om nu? (Den här tråden diskuterar minst tre olika produkter vid det här laget...) [/quote] Japp blev lite mycket nu, men jag menar Amitech HomePlug Turbo. [/quote] OK. Har inte testat det. Har nämligen så löjligt fullt på hårddisken att jag inte vill installare minsta lilla "onödiga" program. (Hmm, tptest5 kanske kan tas bort... :))
mikko: Det du skall kolla är hur mycket massa du har mellan dator och routern. router ------------------------------------------------------------------- Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg ------------------------------------------------------------------- bra signal dålig signal eftersom signalen går raka vägen och inte studsar så kan ett avstånd på 5 meter på var sin
mikko: Skall du framtidssäkra skall du se till att du har gott om plats att skicka upp nya grejjer via rören, ide kan vara att lägga ut flexrör som man i ett senare skede kan skjuta blåsfiber igenom. betänk även hur många datorer m.m. du använder och till vad, jag drog in nätverkskabel i varenda vägg för 5 år sen, 7 månader senare köpte jag trådlöst system. Jag har trådlöst nätverk,
Johan Gunverth: TV-Man i Grimmered/Västra Frölunda har ju varit med ett tag (30år?) och jag blev själv imponerad av deras detaljkunskap bl.a. om Göteborgs geografi och att de INTE rekommenderade väsrtingmodeller.
Lindgrenski: Jag använder Archicad. Avancerat men inte värst svårt program. Ritar som vanligt i 2D och kan ses även i 3D. www.graphisoft.com
survey: Hej! Jag studerar på KTH och gör för närvarande en undersökning om inköps/shoppingvanor och även om vilken uppfattning folk har om köpcentra och varuhus. Jag skulle vara jättetacksam om så många som möjligt skulle vilja bidra med sina synpunkter genom att svara på den korta enkät som jag har gjort för denna undersökning. Klicka på länken nedan för att komma till enkäten.
Goran65: 1000 tack för ditt svar. Vi får nog samma sak om jag har förstått det rätt. Det skulle vara en hub som man kan patcha i och sen ett stjärnnätverk. Göran
Goran65: Alla tyska kanaler, typ ZDF ARD etc etc, ligger okodade på ASTRA 19,2E. En vanlig parabol på min 70 cm ska räcka. Finns kompletta paket från ca 1000,- med mottagare. http://www.lyngsat.com http://www.neptunsat.com http://www.satpro.se/ Göran, Satproffs ;D
ml99: Här kanske? Här kanske? http://www.cetgroup.se/indexpg.asp?PageID=4&ProductGroupID=4665&ProductGroupID2=4665&AreaID=2&DepartmentID=2&debug=
gojan: TN-funkis, Kan du ge ett förslag på bra antennförstärkare om man vill koppla boxern nere i v-rummet och förstärkaren mellan mastfilter och splitter på vinden. /Gojan
Mats: Omöjligt att svara på om man inte vet hur nätet är byggt i det huset. Möjligt att tn-funkis kan ha någon anning
NiB: Teletec säljer DSC och Maxsys http://www.teletecconnect.se/ Importera själv? http://norcoalarms.com/ Risk att det läggs på tull och sånt. /N
Kaffekokare: Okej, men vad heter uttagstypen ovan? Är lättare att köpa adapter då...
MrMagic: Hyfsat för att vara trådlöst. Inga konstigheter att programmera. Bra manualer ! En nackdel är att 12V matning/utgångar saknas, endast 9V tillgängligt. Begränsar tex sirenval, utökning med GSM etc.
Johan Gunverth: [citat] Det var väl i princip det jag menade. Antennuttaget brukar ju sitta ihop med RF-demodulatorn. Säljer själv professionell utrustning som ibland rapporteras in som skattebefriad, trots att Radiotjänst vill ha pengar.
snuttjulle: [citat] Det där är något de själva påstår men jag vet folk som har mer än 2 mil emelan boxarna och bor då inte i samma hushåll. Det man då gör är ju dock att bryta kontraktet med peratören och kan säkert bli av med abbonemanget.
Mats: Ja Det funkar. Man vinner naturligtvis inget på det iom att hela systemet inte är skärmat och skärmade kontakter är normalt dyrare men om de passar bättre tex utseendemässigt så tveka inte
cpalm: Halloj, det finns två olika sorters uttag, sådana som möjliggör vidarekoppling och sådana som är avsedda för "ände". Du får öppna upp uttaget och kolla hur det ser ut. Om uttaget är avsett för vidarekoppling så finns det då plats för att koppla in sladden som skall gå vidare. På platsen sitter nu ett termineringsmotstånd (ser ut som en liten metallhylsa med en pinne som sticker
dalle: Enklast är väl att kolla på baksidan eller i bruksanvisningen. Finns det bara scart-kontakter så får du skippa hdmi tillsvidare. När det gäller kabel så kan du t ex gå in på www.netonnet.se och klicka på "tillbehör ljud & bild" och sedan välja "kablar och kontakter" och tillslut "RCA Bild". Där finns en hel del varianter. Det normala/enkla vore ju förstås en vanlig
navgha: Jag har 4ir, 3 magnet, 2 brand plus en ute och innesirén . Rördragning skedde under bygget så det var fritt fram att dra kors och tvärs mellanbjälke, bakom innertaken och mellan innerväggarna. (minimal ansträngning) Vi var överens om 17000, men företaget menar nu att 17000 var endast för två IR, en kodpanel och innersirenen. Allt annat, inklusive arbete kostar extra och börjat att
·HeRmAN·: [citat] Inte helt sant men man får "Corner-loading" effekt. Våglängden vid 20Hz är 17,2m och det är då lätt att förstå inte att detta inte funkar. Men det är sant att bas behöver sträcka ut för att låta bra. När det gäller placering av bashögtalare i synnerhet en Sub så sätter man den i favoritfåtöljen :-? .... och sen spelar man och kryper runt och lyssnar var det låter
MrMagic: Splitter och fördelare är samma sak (=det du behöver), avtappare något annat. Använd gärna en modell med F-kontakter, de är trevliga att jobba med och åldras inte. Har du inget behov av mer än 4 uttag, köp en sådan fördelare. En 8-splitt ger ganska höga förluster.
Nix: Enkelt sagt: tjoho! Printservern gjorde det jag ville. För att svara på den frågan, igen, från AndersS: Jag vill att alla enheter dyker upp som anslutna enheter i routern (med IP-nummer). Det finns kanske billigare sätt, men detta fungerade utmärkt för mina behov.