Ska bygga nytt hus (1.5-plans Älvsbyhus) och behöver hjälp med  att planera för rördragning för nätverkskablage (och tele/tv). Jag ska ha ett centralt korskopplingsskåp men vet inte riktigt var man lämpligast placerar detta. Ett alternativ är tvättstugan vid gruppcentralen, men frågan är om man behöver mer utrymme. I och med att jag inreder övervåningen själv kanske det är bättre att planera ett serverrum på övervåningen där också korskopplingsskåpet får stå.

Synpunkter?

/Johan  

Det som styr är ju hur/var du kan placera VP-rör/uttag, har du verkligen möjlighet att göra detta i ett Älvsbyhus på nedervåningen?

ja, egna rördragningar i väggarna finns som tillval enligt säljaren. Detta gäller även extra el-uttag.

/Johan

Ok, va bra!
Ett helt serverrum låter lite ambitiöst men ett rackstativ håller jag själv f.n. på och installerar i pannrumet (teknikrummet):
patchpanel.jpg

det där såg ju schysst ut, var har du inhandlat racket?

/Johan

Har sett dessa på Elfa

Tänk bara på att det blir väldigt MÅNGA rör. Ska själv sätta in ett Lex Com home och de förordar att man drar två separata 16 rör till varje dubbeluttag. Och jag tänkte ha 20 dubbeluttag så då blir det 40st 16 VP rör som ska in i samma låda och ner på den väggen....... så för vår del så blir det löst på väggen i den klädkammare på 7 kvm som vi ritat in.

Har också hört att vissa fått problem med att elektroniken. (routrar/modem/osv) inte trivs när det blir lite varmare typ 40 grader i rummet och det blir det fort under taket i ett litet rum

skogstomten skrev:
Ska själv sätta in ett Lex Com home och de förordar att man drar två separata 16 rör till varje dubbeluttag.
Jag skulle rekommendera 20 mm rör för att undvika problem med att dra kabel, speciellt cat 6 är lite tjockare och i ett 20 rör kan du utan problem dra dubbla (skärmade) cat 6!

Vi installerar ELKO home system och drar färdig flexslang med kabel i, två styck till varje dubbeluttag. Sen drar vi separata 20 mm tomrör till varje uttag för framtiden!  8-)

Centralen har jag placerat så mitt i huset som möjligt i en klädkammare som ligger lägligt.  ::)

//Manderberg

Jag rekomenderar 2 X vp16 till varje uttag. Det räcker inte till två skärmade cat6 i varje rör men två oskärmade går om man bockar på rätt sätt. Skärmat i hem är overkill så att det stinker om det och kan bli ett rejält problem om man inte jordar rätt. Vill man ändå dra skärmat så har man ju två rör och det går lätt ned en cat6 i varje rör.

Anledningen till att jag tar två 16 före ett 20 är helt enklelt att rör och dosor för 16 är såpass mycket billigare att man spar pengar på det om man gör jobbet själv.

Tänk på kylningen. Elektronik genererar mycket värme

Ska du bygga ett helt serverrum så tänk på ljuddämpningen också. Alla kylfläktarna bullrar en hel del. Själv fuskar jag och har burkarna ute i förrådet.

Jag har satt en plyfaskifa mot väggen som jag placerat skåpen på. Skivan sitter med distanser, ca 50 mm ut från väggen. Rören kommer ut bakom en lös del av skivan kablarna kommer in bakifrån i skåpen. Därför syns de inte i vanliga fall när hela skivan är monterad. Snygg lösning tycker jag själv.

Snyggt trick.

Jag tar ned mina rör genom taket, rakt ned i ett överskåp som jag har gjort min kopplingspanel i.

Sen står det ju ett fullvärdigt 19" rack i förrådet men det är ju en annan sak ;)

ByggaNytt skrev:
[quote author=- Johan - link=1138820430/0#4 date=1138858633]det där såg ju schysst ut, var har du inhandlat racket?

/Johan
http://www.direktronik.se/[/quote]

Stativet hittar jag på Direktronik, men varifrån kommer de beiga kopplingspanelerna? Jag hittar bara svarta.

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.