Hejsan!
Ni som har installerat IHC system. Hur många av de "vanliga" (ej strykjärn, bryggare etc) vägguttagen har ni styrda (dels seperata och dels i grupp)?
Tips på uttag som är bra att ha styrda?

I princip alla, utom de till datorerna (som används till att programmera IHC:n). Det kan bli lite jobbigt moment22 om de är IHC-styrda sägs det.

Uttagen är grupperade om 1-2 grupper per rum.

Ibland har det varit praktiskt att kunna styra uttagen, när man har kopplat belysning till dem etc. När man sätter på inbrottslarmet eller när brandlarmet går så stängs alla uttag av.

Jag tycker förvisso det är lite överflödigt att styra alla strömuttag separat, smaksak iof. Går åt jädrans massa in/outputs har jag för mig.

Jag styr endast ett visst antal grupper.

Freeve : Kan man koppla in sig mot controllern via ett vanligt RJ45 (lexcom) uttag och progga mot controllern ?

Lite jobbigt att fysiskt stå med bärbar vid centralen (lat)  ;)

M@ZE skrev:
Jag tycker förvisso det är lite överflödigt att styra alla strömuttag separat, smaksak iof. Går åt jädrans massa in/outputs har jag för mig.

Jag styr endast ett visst antal grupper.

Freeve : Kan man koppla in sig mot controllern via ett vanligt RJ45 (lexcom) uttag och progga mot controllern ?

Lite jobbigt att fysiskt stå med bärbar vid centralen (lat) ;)
Får man ont om utgångar så är det väl inget prioriterat åndamål. Det som kostat mest utgångar för mig är alla LED:ar på tryckknapparna, och varje dimmer kostar ett par utgångar också.

Nu kör jag iofs en 10-meters seriekabel (baserad på en TP-kabel) som sköter kommunikationen till datorerna, men det borde gå fint att använda Lexcom Home.

Du kan använda vanliga 2vägsuttag, fast med separat brunnständning, dvs alltid ström på i den ena och IHC styrt i det andra. Då är det bara att flytta på sladden om du vill ändra funktion...

Freeve .. så du har aktiverat alla LED´s på dina senso brytare. Fasen .. var något jag ville men fanns inte in/outputs så det räckte till. Trist att man inte blir informerad av sin elektriker om det från början.

OK, jag kommer inte att kuna styra alla uttag - det blir för dyrt :'(

Vad innebär separat brunnständning? Att man drar en extra kabel till varje uttag (eller till varje grupp av uttag)?
Med ovanstående så går det väl inga färre utgångar än om varje dubbeluttag var styrt "tillsammans"?

Själv tyckte jag också det var lite overkill att styra alla väggutag när jag byggde mitt system. På den tiden (99) var prylarna visserligen betydligt dyrare än idag, men jag hade nog gjort samma val idag. MÖJLIGEN hade jag grupperat uttagen per rum. Detta för att kunna släcka alla uttag (med lödstationer, skåp, etc) i hobbyrummet vid "all off" ex.

Idag styr jag ugnen, spisen, en del av audio/video rummet (sådant som klarar att stängas av), garaget, kaffekokaren och strykgärnet.

Dessutom naturligtvis all belysning och den mesta sådan sitter fast monterad. I alla fönstersmygar har jag dock styrda uttag för hänga/stående lampor. På alla dessa lampor har jag dessutom bytt sladstället till 0.5m varianten.

Till extra lampor och julgranen har jag en bonnlösning just nu med nexa trådlösa, men med ett betydligt bättre hemmapul på gång (time time time).

Så om jag fattat det hela rätt så ska allt som ska styras på utgångarna på IHC controllern dras från elskåpet till IHC-controllern via säkring till uttag exempelvis.

Fungerar det ungefär som ett relä, dvs att om en ingång har ström och beroende på programmering och adress så styr det vilka utgångar som släpper ström??

Tacksam för svar! Går i funderingarna att skaffa ett sådant system, men man vill ju veta vad man Köper!

Jeje : Något åt det hållet... utgångarna på växelspänningssidan är reläer. Ingångarna ska vara slutna slingor för att anses vara "till", men man får lite drivspänning så man kan koppla lite intelligentare sensorer där än bara tryckknappar.

Ok inte mycket mer avancerad installation än att man behöver dra kablar från brytare/eller givare till ingångarna på ihc och det som ska styras på utgångarna! Sen kan man alltså programmera så att en brytare vid ett tillfälle styr ett uttag och vid en annan tidpunkt något helt annat?

Det kan man till exempel göra, ja. Det går väl att göra ungefär vadsomhelst, programmeringsinterfacet tillåter i princip allt man kan fundera ut logiken kring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.