Hej,

Någon som har lyckats rita upp planlösningen för sitt hus med Scetchup?
Tar gärna emot en sådan fil i utbildningssyfte.

Här är sommarstugan iaf. Enastående program, synd man inte hade det när man planerade kåken.

Kul, tackar! Ska kollas i helgen.

Jag har ritat hela sommarstugan i sketchup, konstuktion etc.

Printade bygglovsansökningarna direkt från den.

Maila mig så kan jag skicka den till dig. (Vill inte lägga ut den publikt då jag har fastighetsbeteckningar + nybbyggnadskarta i ritningen)

johan@neidenmark.net

/J

Jasså ni tycker SketchUp fungerar bra ja..

Jag provade det när jag skulle rita huset men tyckte det var svårt med precisionen så jag tog ett annat program, Autodesk Autosketch istället.. Det är exakt så det räcker och blir över men tar å andra sidan en väldans tid att lära sig..

Jag skall nog ge SketchUp en ny chans nu inför garagebygget....

Styx skrev:
Jasså ni tycker SketchUp fungerar bra ja..

Jag provade det när jag skulle rita huset men tyckte det var svårt med precisionen så jag tog ett annat program, Autodesk Autosketch istället.. Det är exakt så det räcker och blir över men tar å andra sidan en väldans tid att lära sig..

Jag skall nog ge SketchUp en ny chans nu inför garagebygget....

Jo jag försökte med Autocad först men jag kom aldrig överens med den.

Jag har börjat rita planlösning i Sketchup massa gånger... det går jättebra men problemet är att det är så mkt roligare att rita hela huset i 3D.
Så nu har jag tillbyggnader, altaner o fan o hans moster istället :D

Nu har jag kört lite med SketchUp 5..

En grej jag dock inte kommer på hur man gör - hur får man utskrifterna att bli skalenliga, t.ex. vill man ju gärna ha en utskriven ritning i 1:100 o.s.v.

Hur har ni löst detta???

Till att börja med så kan du inte ha Perspective på för att skriva ut en skalenlig ritning.

Sen kan du justera skalan i "print preview". Page size ska inte vara "fit to page", men du vill använda "model extents", där du sätter skalan.

Aha :)

Där ja, nu börjar det likna något..
Vet inte ifall det är jag som har blivit smartare, för sist jag provade SketchUp tyckte jag inte alls om det - men nu verkar det fungera prima. !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.